3 onmisbare Google tools voor ondernemers

door | dec 15, 2015 | Online Marketing, Social media

Google is volgens onderzoek in Nederland veruit de grootste en meest gebruikte zoekmachine. In totaal werden in 2014 86% van de zoekopdrachten via deze zoekgigant gedaan.

Maar Google is meer dan alleen een zoekmachine. Deze 3 Google-tools zullen je online aanwezigheid een heel stuk veraangamen. En dat is fijn, te bedenken dat je gemiddeld honderden uren per jaar achter je mobiel, laptop of pc zit.

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool van Google die je in staat stelt om snel en efficiënt bepaalde pagina’s of doelen op je website te analyseren. Hoewel het zeer complex is kan de basis makkelijk in gebruik zijn en kun je dit, met een beetje verstand van het internet, snel aangeleerd worden. Google Analytics vertelt je hoeveel bezoekers er op je site terecht zijn gekomen, hoe ze daar zijn gekomen, wat de meest populaire pagina’s van je website zijn, hoe lang ze op jouw website zijn gebleven en waar ze weer zijn afgehaakt. Dat zijn zo ongeveer de meest gebruikte data die je uit Google Analytics kunt halen. Het gedrag van jouw bezoeker wordt duidelijk met Google Analytics en het stelt je in staat om verbeteringen aan je website aan te brengen of sommige onderdelen wellicht nog meer te benadrukken. Voor verdere onderzoeken en het efficiënt gebruik van de aangereikte mogelijkheden raden wij aan om een specialist in te schakelen die je veel tijd en kopzorgen kan voorkomen.

Bezoek nu Google Analytics.

Google Alerts

Dit is een handige tool om snel en efficiënt op de hoogte te blijven van trends en nieuws in jouw branche of om bijvoorbeeld op de hoogte te blijven van wat jouw concurrenten allemaal doen. Zo voorkom je dat je dagelijks tientallen websites afstruint om weer eens een leuk artikel te vinden. Ook kun je hiermee in de gaten houden wat er allemaal over jouw eigen bedrijf geschreven wordt op websites, nieuwsforas en communities.

Bezoek nu de Google Alerts.

Google Trends

Met Google Trends kun je achterhalen wanneer en hoe vaak er op een bepaald zoekwoord is gezocht. Aan de hand van grafieken krijg je inzicht in de populariteit of een zoekwoord. Dit kan dus ook over jouw bedrijf gaan of over je concurrentie. Ook kun je ontdekken waar zoekmachine-technisch kansen en mogelijkheden liggen om nog beter vindbaar te worden. Wanneer de zoekwoorden die jij gebruikt in de SEO voor jouw website niet populair zijn, dan is het wellicht slim om iets te veranderen, al dien je hier altijd je ‘doelgroep’ in mee te nemen en af te wegen welke beslissing hierin het beste is. Je schrijft immers voor je bezoeker, toch?

Zodra je Google Trends aan de slag zet ontvang je real time data. Je kunt meerdere zoektermen in één grafiek vergelijken én je kunt de sourcecode kopiëren zodat je de grafiek (indien gewenst) op je website kunt plaatsen. Op de homepage van Google Trends zie je overigens al meteen de ‘trending topics’ van dit moment.

Bezoek nu Google trends.

Ga aan de slag met Google tools!

Zoals je kunt lezen zijn deze 3 tools handig om je business te verreiken je online aanwezigheid duidelijk wat simpeler en efficiënter te maken. Maar Google heeft nog veel meer tools. Zo heeft Mashable eens een artikel geschreven over 14 relatief onbekende Google tools, ook zeker een aanrader om je eens in te verdiepen.

Heb jij vragen over het gebruik van Google Analytics of een andere Google tool? Of wil je gewoon eens spreken met de online specialisten van Online Bazen uit Den Bosch? Bel ons dan eens vrijblijvend op +31641431340 of mail ons op info@onlinebazen.nl

 

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button