Blog

Online Bazen > Nieuws > Online Marketing > Content marketing > Conversie marketing als een pro; uitleg en tips!
Conversie optimalisatieConversie optimalisatie

Conversie marketing als een pro; uitleg en tips!

Trekt jouw site genoeg bezoekers en steek je al genoeg tijd en geld in het optimaliseren van je website, maar levert dit toch nog niet het gewenste financiële resultaat op? Hoe zit het met de conversie op jouw website op dit moment? Of heb je hier nog nooit van gehoord? Dan is dit artikel interessant voor jou!

Wat is conversie marketing?

Een conversie is het moment waarop een bezoeker van een website overgaat tot aankoop, informatie aanvragen, het opvragen van de brochure of een andere actie die commercieel interessant is. Een conversie kan dus gemeten worden door het aantal bezoekers te delen door het daadwerkelijke aantal transacties. De conversie is ook een graadmeter voor de kwaliteit van je website. Hoe sneller en eenvoudiger de consument tot een aankoop over kan gaan hoe optimaler de conversie zal zijn. Een conversieratio wordt gebruikt om het succes van de website aan te geven. Er zijn naast aankoop conversies ook nog andere conversie doelen zoals het inschrijven op je nieuwsbrief of het downloaden van de bedrijfscatalogus.

Conversie marketing ondergaat een sterke ontwikkeling. Waar de conversie experts een paar jaar geleden nog de kleur van een button testten, is conversie marketing tegenwoordig een strategische tool. In de tegenwoordige tijd van veel concurrenten op het gebied van websites wordt conversie marketing steeds belangrijker. Een goede conversie leidt tot meer succes. De gemiddeldes in Nederland liggen ongeveer tussen de twee en tweeëneenhalf procent. Dit percentage ligt niet echt hoog. Als onderneming zal je zelf moeten kijken naar je omzet, bezoekers en doelstellingen om te peilen of jouw conversie rond een goed percentage ligt. Realistische doelen zullen dus opgesteld moeten worden na een klein onderzoek binnen je bedrijf. Doordat de factoren zoals omzet en bezoekers bij veel bedrijven niet hetzelfde is kun je niet zomaar een conversie percentage loslaten op een webshop.

Conversie tipsVoor dat je aan de slag gaat met jouw conversie percentage moet je natuurlijk eerst weten hoe je het percentage kan meten. Het voordeel van een website of webshop, is dat je vrijwel alles kan meten. Het is mogelijk om via Google Analytics te meten hoeveel bezoekers jouw site heeft. Ook kan er weergegeven worden hoeveel bezoekers de nieuwsbrief of brochure via de website heeft gedownload. Het aantal aankopen kun je aflezen als je de website goed hebt ingericht. Door de bezoeker na aankoop van een product automatisch door te verwijzen naar een ‘bedankt voor uw aankoop’ pagina kun je aflezen hoeveel mensen deze pagina hebben bereikt. Zo kun je je aankoop conversie aflezen. Natuurlijk moet je wel ervoor zorgen dat de bezoeker van de website niet op een andere manier op deze pagina kan komen.

Hoe optimaliseer ik de conversie?

Na veel grote webshops gaan ook veel meer bedrijven in het MKB-segment zich bezighouden met conversie marketing. De optimalisatie is voor iedereen een geschikte tool geworden om meer omzet te behalen uit bestaande of nieuwe klanten. Over het algemeen wordt het optimaliseren van de webshop als conversie optimalisatie gezien. Je kunt echter ook je conversie optimaliseren door middel van aanpassingen in de klantenservice, logistiek en uitstraling. Deze factoren hebben allemaal invloed op de conversie.

Conversie optimalisatie staat niet stil. Het is een proces dat doorlopend plaatsvindt, hiervoor zal je dus ook rekening moeten houden voordat je begint met conversie marketing. In het algemeen gaat het vooral om de effectiviteit van je website. Voor de optimalisatie van je website moet je zorgen dat je een aantal algemene onderdelen goed op orde hebt.

Je moet er ten eerste voor zorgen dat je de doelgroep goed in kaart hebt gebracht. Zo kun je namelijk je doelgroep direct aanspreken op jouw website. Zo kun je van een simpele ‘welkom op mijn website’ overstappen naar een onderwerp of spreuk die jouw doelgroep aanspreekt. Zo herkent de bezoeker zich in jouw bedrijf en zal de bezoeker zich eerder aangesproken voelen. Het is ook handig om ervoor te zorgen dat jouw Unique Selling Points bij het openen van de site in een oogopslag te zien zijn. Zo weet een bezoeker of hij op de juiste website zit. Een eerste website bezoek duurt gemiddeld namelijk niet langer dan 10 seconden. Een bezoeker moet niet alleen zien wat aangeboden wordt, maar waarom hij juist bij deze webshop moet bestellen. Het is dus belangrijk dat je geen hele lappen tekst of informatie blokken op de homepage gaat vermelden. Deze tekst of informatie gaat de bezoeker pas lezen als hij overtuigd is.

Een ander belangrijk punt is het design van je website. Een bezoeker haakt snel af als een website of webshop er slordig uitziet. Een website waar felle kleuren door elkaar worden gebruikt of een aantal essentiële menu onderdelen missen worden snel overgeslagen. Hierom is het belangrijk om het webdesign aan te passen op de sector waarin jouw bedrijf opereert. Hierbij is het gebruik van een eigen logo en een simpele lay-out van groot belang. Je moet tenslotte uitstralen waar je voor staat en wat je wil bereiken met de klant. Het toevoegen van doorslaggevende factoren die je kunt laten zien zoals recensies van tevreden klanten zullen bezoekers ook eerder over de streep trekken.

Een indeling van een website zorgt er ook voor dat bezoekers de website in een oogopslag de website sneller kunnen begrijpen waardoor hij langer op de site zal verblijven. Zo moet jij de bezoeker navigeren over de site en is het niet de bedoeling dat een bezoeker moet zoeken naar wat hij wil. Het is dus ook belangrijk dat je zorgvuldig omgaat met afbeeldingen. De afbeeldingen moeten overzichtelijk zijn en moeten er niet voor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Uiteindelijk gaat het erom dat je de bezoeker moet overtuigen. Een goede tekst waardoor een bezoeker nieuwsgierig wordt is essentieel. Hierna kun je overgaan met het overtuigen van de bezoeker door de voordelen te benoemen, waarin je je onderscheid en wat uiteindelijk het beste resultaat voor de bezoeker zal zijn.

Conversie optimalisatie in de praktijk

 Voor de optimalisatie van je conversie zijn er een aantal testen waarmee jij kunt meten waar je op dit moment staat en wat jouw mogelijkheden zijn. Via Google Optimize probeert google vooral het MKB aan te spreken. Ze richten zich op de gebruikers die hun eerste stappen zetten in de conversie optimalisatie. Google Optimize ondersteunt A/B testen, Multivariate testen, Redirect/splitrun, het instellen van doelen via Google Analytics en targeting op basis van kenmerken.

 Over websites is er nog lang niet zoveel kennis dan bij bijvoorbeeld een supermarkt waarbij er is aangetoond dat een product op een bepaalde hoogte in de schappen moet staan wil je dat product het meest verkopen. Het is belangrijk om je website te blijven verbeteren met testen. Zo ontstaan er steeds meer websites die zich in niches bevinden. Doordat de er zoveel niche markten zijn is er geen vaste theorie waardoor je conversie verbetert. Per sector zal je de opties moeten aanpassen. Een andere reden om de website te verbeteren is het verwachtingspatroon van mensen. Een gemiddelde bezoeker vergelijkt jouw website namelijk met de beste websites die er zijn. Hierdoor zullen ze sneller afrekenen met jouw website die volgens hun onder de maat is. Het is dus belangrijk dat jij gedurende de hele periode de website blijft optimaliseren. Deze aspecten zijn onder andere te meten met A/B of multivariate testen. Bij zulke testen worden elementen op websites afgewisseld per bezoeker. De software waarmee je de testen kunt configureren berekent zal vervolgens weergeven welke variant significant beter presteert. Het verschil tussen A/B en multivariate is dat je bij A/B één element van je website laat variëren. Bij multivariate heb je de mogelijkheid om meerdere elementen tegelijkertijd variëren. Het gevolg bij een multivariate test is dat de bergen data zich ophopen. Hierdoor zal je er meer tijd en moeite in moeten steken om significante verschillen te kunnen berekenen.

Aan de slag met conversie optimalisatie 

Bij conversie komen meerdere aspecten kijken. Het belangrijkste aspect van conversie marketing is het feit dat je moet blijven vernieuwen, want stilstand is achteruitgang. Door middel van een aantal aanpassingen en duidelijke signalen op je website leg je de basis van een goede conversie. Het schrijven van pakkende teksten en een goede navigatie zorgt ervoor dat de bezoeker sneller tot een aankoop overgaat. In de praktijk is er de mogelijkheid om te kijken welke factoren nou doorslaggevend zijn voor de conversie op jouw website. Als je nog nooit gehoord hebt van conversie of zeker toe bent aan meer bezoekers die ook daadwerkelijk een aankoop doen dan is conversie marketing iets voor jou!

mm

Door 27

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.