De kracht van visuele content

door | jun 13, 2016 | Online Marketing, video marketing

Een beeld zegt meer dan duizend woorden! Dit is niet alleen een gezegde, maar onderzoek (door Simply Measured) heeft aangetoond dat dit daadwerkelijk zo is. Maak jij tot op heden nog geen gebruik van visuele content, dan zullen onderstaande cijfers voor een goede wake up call zorgen.

  • Gemiddeld wordt content met visuals 94% meer gezien;
  • Visuele content wordt 40 keer sneller gedeeld op Social media;
  • 90% van de informatie die naar het brein wordt doorgestuurd is visueel;
  • Visuele content wordt 600.000 keer sneller opgenomen dan tekst;
  • Gemiddeld gezien lezen mensen maar 20% van de tekst op een webpagina;
  • Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen.

Visuele content is op te delen in een aantal categorieën, namelijk: illustraties, foto’s, infographics (informatieve illustratie), cartoons, icons (bestands- of programma optie) en grafieken. Er zijn drie redenen waardoor het gebruik van visuele content belangrijker is geworden. Er is ten eerste een overload aan content waardoor lezers steeds vaker de voorkeur geven aan zo simpel mogelijke content. Daarnaast speelt tijdgebrek een grote rol, er zijn maar weinig mensen die hun tijd vrij maken om een artikel van 2000 woorden te lezen. Als laatste en waarschijnlijke de belangrijkste reden, wij zijn gewoon visueel ingesteld. Plaatjes onthouden wij nu eenmaal beter dan tekst.

Beeld

KLM visualIedere dag zien wij een hoeveelheid content dat gelijk is aan de inhoud van 174 (!) kranten. Het is daarom belangrijk om tussen al deze content op te vallen. Met behulp van een goede illustratie, foto, cartoon of infographic geef je een boodschap extra kracht. Daarmee kun je laten zien dat je jouw doelgroep begrijpt door ze emotioneel te raken, te verrassen of juist iets te leren. Beelden maken jouw content aantrekkelijker en zorgen ervoor dat je boodschap beter wordt overgebracht zoals op de advertentie van KLM goed te zien is. De afbeelding en de tekst zijn simpel, maar de boodschap is duidelijk.

Video

Een video is één van de krachtigste vormen van visuele communicatie. In een onderzoek dat door Internet Retailer is uitgevoerd gaven 52% van de consumenten aan dat het bekijken van productvideo’s hen verder helpt in de beslissing van hun online aankoopgedrag. Naar mijn idee is onderstaande commercial van Centraal Beheer Achmea een goed voorbeeld van visuele content. Mensen onthouden dit filmpje omdat ze erom moeten lachen. “Even Apeldoorn bellen” is na 59 commercials een begrip in Nederland en dat is uiteindelijk waar je het voor doet.

Infographic

Infographics bestaan uit beelden en tekst om informatie, data of kennis over te brengen. Een infographic helpt bij het begrijpelijk maken van complexe processen en grote hoeveelheden data of gegevens. Onderstaande Infographic over bier laat goed zien hoe een infographic eruit dient te zien. De infographic geeft veel informatie, maar op een overzichtelijke en speelse manier.

Infographic

Net zoals bij alle content is bij het gebruik van visuele content belangrijk dat je van te voren goed bedenkt wie je doelgroep is die je hiermee wilt aanspreken en welk verhaal je wilt vertellen. Kies een vorm van visuele content dat het beste aansluit op de wensen van je doelgroep. Zorg dat je visuele content voor meerwaarde zorgt en jouw boodschap versterkt.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button