Blog

Online Bazen > Nieuws > Online Marketing > Content marketing > E-commerce en feestdagen; dit zijn de kansen
E-Commerce FeestdagenE-Commerce Feestdagen

E-commerce en feestdagen; dit zijn de kansen

Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar er komen talloze onbekende actie- en feestdagen overwaaien vanuit landen over de hele wereld. Waar bij ons 11/11 staat voor carnaval in het zuiden, was het afgelopen zaterdag ook Happy Single’s Day. Voor velen nog een onbekende dag, maar voor veel webshops en winkeliers een dag waaraan je absoluut moet meedoen. En zo zijn er nog een aantal belangrijke actie- en feestdagen in aantocht, waaronder Black Friday, Cyber Monday en natuurlijk Sinterkerst & Nieuw. Haal het maximale uit deze feestdagen met deze belangrijke online marketing tips!

Decembergekte

Veel webshops zijn afhankelijk van de omzetten die tijdens de drukke decembermaanden (en tegenwoordig ook al november) worden gehaald. Voortaan liggen de pepernoten in september al in de winkels en mensen hebben maanden gespaard om geld uit te gaan geven en het liefste heb je natuurlijk dat dit bij jou gebeurd! Ze kunnen tenslotte die ene euro ook maar een keer uitgeven. Begin dus op tijd met een goede contentstrategie en een duidelijke planning, wanneer je dit pas de dag zelf doet is de concurrent je vaak al voor geweest!

Webshop tips

Veel inspiratie voor de feestdagen wordt online opgedaan. Zorg dus dat de consument makkelijk een verlanglijstje bij jou online op kan slaan en deze kan delen met vrienden en familie. Ook winkelwagens moeten bij een volgend bezoek behouden blijven. Daarnaast is Remarketing essentieel, heeft de klant niet meteen bij het eerste bezoek een bestelling geplaatst, maar wel een winkelwagen achtergelaten? Zorg dan dat je deze zowel via e-mailmarketing als via Facebook terughaalt naar jouw shop. Dit kan met een interessante kortingscode vaak nog beter werken. Die ene 5-10% korting kan toch uiteindelijk ervoor zorgen dat de consument converteert en niet vertrekt naar de concurrent. Spreid je kansen en kies voor een Multi-channel strategie, zet meerdere kanalen in om het maximale uit jouw budget te halen.

Black Friday – 24 november

De dag waarop de feestdagen onofficieel beginnen en het seizoen voor de Sinterklaas- en Kerstinkopen start. Black Friday is overgewaaid vanuit de VS en officieel de vrijdag na Thanksgiving. Een leuk weetje: in 24 van de 50 Amerikaanse staten is het zelfs een officiële vrije dag waarop Amerikanen vrij krijgen om koopjes te scoren! Het is belangrijk dat je je onderscheid van de concurrent, dit kun je doen met spectaculaire aanbiedingen die je 1 of 2 dagen van te voren al kan communiceren aan jouw vaste klanten via nieuwsbrieven en Social Media kanalen. Op de dag zelf is het belangrijk dat je campagnes draaien en klaar staan. Begin dus op tijd als je geen omzet mis wil lopen!

Cyber Monday – 27 november

Veel aanbiedingen die op Black Friday starten zijn geldig tot Cyber Monday, de consument heeft dan dus 4(!) dagen om van de extreme kortingen te profiteren. In principe is Cyber Monday ontstaan om te ontkomen aan de drukte van Black Friday in de winkels, inmiddels is het uitgegroeid tot een waar fenomeen over de hele wereld.

Sinterklaas & Kerst

We hoeven je vast niet uit te leggen waar Sinterklaas en de Kerstman vandaan komen, maar op deze belangrijke feestdagen is het uiterst belangrijk dat jij al jouw online marketingkanalen optimaal inzet. Dit kan met ludieke acties, het weggeven van ‘gratis’ cadeautjes bij bestellingen, maar ook met interessante kortingsacties waarmee jij de consument net over de streep haalt om bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. Ook is het raadzaam om de consument een inpakservice aan te bieden, al dan niet tegen een kleine vergoeding. Het is namelijk ontzettend handig wanneer de cadeautjes al ingepakt thuis aan komen. Ook digitale cadeaubonnen doen het goed, perfect voor degenen die altijd te laat zijn met hun inkopen. Natuurlijk voor jou als webshopeigenaar ook een uitermate geschikte kans om op in te spelen.

Langere levertijden

Natuurlijk ben je als webshop afhankelijk van de levertijden van leveranciers, maar ook van PostNL, DHL en andere verzendmethodes. Daarom is het enorm belangrijk dat jouw klanten goed geïnformeerd worden, geef duidelijk aan wat de uiterste besteldatum is om cadeautjes op tijd te ontvangen. Dit scheelt jou een hoop stress in deze toch al enorm drukke periode. Ook neemt dit bij de consument een hoop twijfel weg en geeft het hem/haar meer vertrouwen om cadeautjes toch bij jou online te bestellen!

Algemene tips voor webshops

Tenslotte zijn er nog een aantal algemene tips welke jij met jouw eigen creativiteit vast tot een succes kan weten te maken.

– Bied voordelige cadeaupakketten aan
– Schrijf blogs met cadeautips voor o.a. die ene verre tante die jij alleen maar ziet tijdens het kerstdiner of manlief die nooit iets op zijn lijstje heeft staan
– Stuur al jouw klanten een leuke kerstkaart, dit hoeft geen fysieke kaart te zijn, maar kan wel een stuk leuker zijn tussen al het online geweld
– Geef kleine cadeautjes bij een order, een zakje pepernoten of kerstkransjes kunnen het verschil al maken
– Maak landingspagina’s aan in de sferen van de feestdagen
– Pas je e-mailhandtekening aan met een link naar speciale acties en een attente groet voor de feestdagen.

Natuurlijk denkt Online Bazen graag met jullie mee over een juiste contentstrategie en bijbehorende online marketing uitvoer, tijdens, maar ook zeker na de feestdagen. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jullie kan helpen met online marketing rondom de feestdagen? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

mm

Door 7

Ik ben een echte Social Media freak en continu op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. Door inmiddels jaren ervaring met social media, branding en het creëren van content binnen de E-Commerce sector zorg ik ervoor dat onze klanten nóg meer resultaten behalen! Als online marketeer ben ik verantwoordelijk voor alle Social Media Marketing, Content Marketing en het bedenken van nieuwe campagnes. Het meeste plezier haal ik uit het zien van directe resultaten voor klanten, door het aangaan van een effectieve en intensieve samenwerking.