Facebook adverteren; de do’s and don’ts

door | mrt 21, 2017 | Facebook, Social media

Hoe laat je een advertentiecampagne op Facebook uitgroeien tot een succes? Wij hebben de do’s and don’ts van Facebook advertising van A tot Z voor je op een rijtje gezet.

Facebook is een zeer effectief marketingmiddel om in te zetten voor ondernemers en online marketeers. Facebook maakt het mogelijk om door middel van verschillende segmentatiemethodes, gecombineerd met het aantal gebruikers, op een hele interessante en betaalbare manier te kunnen adverteren. Door te adverteren op Facebook is het dus mogelijk om op korte termijn de juiste klanten te vinden, hun aandacht te trekken en direct zichtbare resultaten te realiseren. Je kan er voor kiezen om je naamsbekendheid te vergroten, betrokkenheid met jouw merk/dienst/product te creëren, conversies te verhogen of meer leads te genereren. Het keyword in dit artikel is dan ook relevantie. Zorg dat je voor jouw doelgroep relevant bent en zorg dat je adverteert op de momenten dat jouw doelgroep actief is en zich ook daadwerkelijk ergens bevindt.

Bepaal je doel

Wat is het doel van je Facebook pagina? Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen voordat je begint met Facebook advertising. Wil je conversies genereren of jouw product/dienst beter op de kaart zetten? Zet je advertising in voor branding doeleinden of puur om meer leads te genereren? Dit is de basis van je campagne. Uiteindelijk ga je natuurlijk meerdere campagnes laten draaien, maar verlies nooit je doel uit ogen.

Installeer de Facebook-pixel

Met de Facebook-pixel voor je account is het mogelijk om conversies bij te houden, advertenties te optimaliseren voor waardevolle acties en doelgroepen aan te maken die je opnieuw wilt bereiken. Plaats de pixelcode op bepaalde gedeeltes van je website. Via advertentiebeheer kun je meer informatie krijgen hoe je deze pixel kunt installeren.

Advertentiesets, how to?

Binnen een bepaalde campagne maak je eerst een advertentieset aan. Dit is jouw communicatiedoelgroep. Binnen deze advertentieset is het mogelijk om meerdere advertenties aan te maken. Kies ervoor om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen (binnen jouw communicatiedoelgroep) aan te maken. Deze communicatiedoelgroep kun je aanmaken aan de hand van huidige klantenbestanden, look-a-likes, maar ook op basis van interesses, leeftijd, geslacht etc. Maak binnen iedere advertentieset meerdere advertenties aan, zo kom je erachter wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. Wie jouw doelgroep is en hoe je deze het beste kan bereiken. Bekijk iedere dag de actuele resultaten, bekijk welke advertentiesets het goed doen op welke doelgroep en welke het natuurlijk ook minder goed doen. Speel met je budget, maar ook met tijden wanneer jouw advertentie getoond wordt. We hebben nog een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

  • Gebruik relevante afbeeldingen die de aandacht trekken bij de doelgroep
  • Benoem voordelen en pluspunten van jouw merk/product/dienst
  • Gebruik een call-to-action gecombineerd met bijvoorbeeld een leuke korting. Denk aan bijvoorbeeld: ‘Bestel nu online met 10% korting’.

Wanneer zijn mijn advertenties zichtbaar?

Veel mensen weten het niet of zien deze optie over het hoofd. Automatisch gebruikt Facebook bepaalde instellingen voor jouw advertentiesets. Onder andere de optie ‘advertenties doorlopend weergeven’, als je voor deze optie kiest laat Facebook jouw advertenties ook midden in de nacht zien of in het weekend, terwijl je dit misschien helemaal niet wil. Bekijk goed jouw statistieken wanneer jouw doelgroep het meest actief is en kies voor de optie ‘advertenties volgens planning weergeven’. Hier is het mogelijk om per dag en per uur jouw advertenties te plannen.

Waar zijn mijn advertenties zichtbaar?

Facebook heeft meerdere plekken waar ze jouw advertenties kunnen vertonen. Kies voor de optie ‘plaatsingen bewerken’ om te zorgen dat jouw advertenties alleen op de plaatsen worden getoond waar jij ze ook aan jouw doelgroep wil tonen. Allereerst is er een optie om jouw advertenties op alle apparaten, alleen mobiel of alleen op computers te tonen. Mocht je een slechte mobiele webversie hebben, is het bijvoorbeeld aan te raden om de advertenties alleen te laten zien op computers. Daarnaast kun je nog kiezen voor expresartikelen, in-stream video’s of de rechterkolom. Instagram en audience network zijn ook nog aanvullende opties, hier geldt weer hetzelfde: vraag je af wat voor jouw doelgroep werkt en wat is relevant.

Instagram adverteren

Sindskort is het mogelijk om ook via Instagram te adverteren, of dit relevant is voor jouw doelgroep kun je het beste zelf bepalen. Voor een doe-het-zelf zaak is het minder interessant om Instagram in te zetten, maar een meubelzaak met goede sfeerfoto’s daarentegen kan Instagram een effectief platform zijn om potentiële klanten te werven.

Waarvoor betaal ik?

De kosten voor Facebook advertising heb je volledig zelf in de hand. Op Facebook is het mogelijk om per advertentieset de optimalisatie en weergave aan te passen. Je kan ervoor kiezen om jouw advertenties te optimaliseren voor ‘betrokkenheid met bericht’, ‘weergaven’ of een ‘uniek bereik per dag’. Daarnaast kan je ook nog bepalen wanneer je wordt gefactureerd, is dit per ‘weergave’ of per ‘betrokkenheid met bericht’.

Wat zijn de kosten?

Per dag is het mogelijk om een zogenoemd ‘dagelijks budget’ in te stellen. Dit is het uiteindelijke maximale bedrag dat je per dag aan één bepaalde advertentieset wil uitgeven. Als jouw dagelijkse budget volledig besteedt is, worden jouw advertenties stopgezet. Een andere optie is om te kiezen voor een ‘looptijdbudget’, hier bepaal je wat je in totaal wil uitgeven in de periode dat jouw advertentie getoond wordt. Facebook verspreidt dan automatisch de kosten over de gehele looptijd.

TIPS

  • Zorg altijd bij een advertentie dat de taal op Nederlands staat en bij locatie je de optie ‘woonachtig in’ selecteert, hierdoor voorkom je dat jouw ads getoond worden aan mensen die zich tijdelijk in Nederland bevinden of een andere moedertaal hebben.
  • Wees origineel, uniek en spreek in de taal van je doelgroep. Verplaats je in jouw potentiële klant, wie moet jouw product/dienst aanschaffen of jouw merk leren kennen en hoe kun je deze het beste benaderen?

Natuurlijk gaat het nog veel verder dan alleen de doelgroep bepalen en een simpele Facebook-post. Achter elke plaatsing moet een gedachte zitten; voor wie doen we het en waarom? Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button