De ins en outs van Google AdWords advertentie-extensies

door | dec 6, 2017 | Online Marketing, SEA

Google AdWords kent veel mogelijkheden, zo ook advertentie-extensies. De laatste jaren zijn er meer en meer extensies bijgekomen. Een begrip binnen Google AdWords maar wat zijn advertentie-extensies nou eigenlijk? Welke verschillende soorten extensies zijn er, wat is de toegevoegde waarde ervan en hoe kan ik ze het beste inzetten? In dit artikel vertellen wij hierover meer.

Wat zijn Advertentie-Extensies?

Advertentie-extensies zijn toevoegingen aan jouw advertentie binnen Google. Het zorgt voor een betere zichtbaarheid binnen Google. Door het toevoegen van advertentie-extensies kun je meer informatie kwijt in je advertentie. Dit zorgt ervoor dat de advertentie meer ruimte in beslag nemen waardoor je dus beter zichtbaar bent. Hieronder zie je een voorbeeld waarbij er gebruik is gemaakt van sitelinks (rood), highlight-extensies (blauw) en locatie-extensies (geel).

Voorbeeld advertentie extensies

De toegevoegde waarde van advertentie-extensies

Nu kort en bondig is uitgelegd wat advertentie-extensies zijn is het voor jou als adverteerder essentieel om te weten wat nou de toegevoegde waarde hiervan is. Wat essentieel is om te weten voor jou als adverteerder is dat Advertentie-extensies zorgen voor een hogere conversie. Wat daarbij komt kijken is dat je beter zichtbaar bent binnen Google. Ook wordt de advertentie relevanter voor de doelgroep die je voor ogen hebt gesteld. Zo kan je datums, dagen van de week of tijdstippen opgeven waarop je highlights mogen worden weergegeven. Dit is alleen relevant en interessant wanneer je de juiste extensies gebruikt en toepast. Het werkt dus mee aan een betere kwaliteitsscore van zoekwoorden in AdWords. Je wilt je uitgaven graag beperkt houden, mede door die reden zijn advertenties-extensies daar een goed middel voor. Deze kun je namelijk zonder extra kosten toevoegen en hebben dus wel degelijk een toegevoegde waarde voor jouw advertentie.

Soorten advertentie-extensies

In de laatste jaren is het aantal verschillende advertentie-extensies flink gestegen. Er zijn er veel bijgekomen en dit is positief voor jou als adverteerder; je kunt dus nog meer informatie weergeven in jouw advertentie! Wij zetten ze op een rijtje voor jou:

  • Extensies voor sitelinks
  • Highlight-extensies
  • Extensies voor website-informatie
  • Oproepextensies
  • Berichtextensies
  • Locatie-extensies
  • Locatie-extensies voor partners
  • Prijsextensies
  • App-extensies
  • Recensie-extensies
  • Rapport ‘Geautomatiseerde extensies’

Ja, dat zijn er nog een aantal. In dit artikel lichten we de drie belangrijkste uit. Namelijk extensies voor sitelinks, highlight-extensies en locatie-extensies. Benieuwd naar de overige extensies? Deze worden besproken in volgende artikelen.

  • Extensies voor sitelinks

Deze extensies zorgen ervoor dat de bezoeker gemakkelijker navigeert naar jouw website. Dit met als doel om uiteindelijk op de webpagina terecht te komen waar de bezoeker naar op zoek is; op basis van de zoekopdracht komen bezoekers dieper in de website. Met een link extensie komen zij direct op een pagina met bijvoorbeeld specifieke producten.

  • Highlight-extensies

Met highlight-extensies verbeter je je tekstadvertenties met bijvoorbeeld jouw services, zoals gratis verzending of kortingen. Je promoot deze acties bij de koper. Potentiele klanten zien gedetailleerde informatie over je bedrijf, producten en services bij het bekijken van jouw advertenties. Deze informatie moet de koper doen overtuigen en positief beïnvloeden.

  • Locatie-extensies

Locatie-extensies kunnen je helpen jouw locatie te vinden door je adres (mobiel), routebeschrijving en/of de afstand naar jouw bedrijf weer te geven (desktop). Door op deze extensie te klikken komen ze op jouw locatiepagina terecht. Om hiervan gebruik te maken is het wel noodzakelijk om een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken. Dit account koppel je aan je AdWords account waarna de locatie-extensies in jouw advertenties worden weergegeven.

Hoe weet je nou welke extensies je als adverteerder het beste kunt toepassen en hoe gebruik ik deze extensies? Deze vragen beantwoorden wij door middel van tips!

Tips voor advertentie-extensies in Google Adwords

Nu het in grote lijnen duidelijk is wat extensies precies zijn en wat voor toegevoegde waarde ze hebben, is het van groot belang dat ze op de juiste manier toegepast worden. Om die reden hebben wij voor jou als adverteerder een aantal tips opgesteld;

Sitelinks

  • Je kunt linktekst en URL’s wijzigen wanneer je maar wilt. Zo houd je ze up-to-date voor verkoopacties en speciale aanbiedingen. Je hoeft geen nieuwe tekstadvertenties te maken of bestaande advertenties te bewerken om sitelinks op te nemen.
  • Maak voor mobiel geoptimaliseerde sitelinks voor weergave op mobiele apparaten.
  • Geef de datums, dagen van de week en/of tijden van de dag op waarop uw sitelinks mogen worden weergegeven.

Highlights-extensies

  • Promoot populaire of unieke aspecten van je bedrijf.
  • Wijzig je highlight-tekst op elk gewenst moment, zodat je jouw advertenties up-to-date houdt met speciale aanbiedingen.
  • Je kunt highlights op accountniveau, campagneniveau of advertentiegroepniveau toevoegen, zodat je in je advertenties zowel algemene als gedetailleerde informatie kunt opnemen.

Locatie-extensies

  • In het zoeknetwerk kunnen advertenties met locatie-extensies worden weergegeven als standaardtekstadvertenties met jouw locatie en telefoonnummer. Op mobiele apparaten kan in plaats van je telefoonnummer een klikbare belknop worden weergegeven.
  • Als je adverteert via zoekpartners van Google, kunnen je advertenties met locatie-extensies worden weergegeven op partnersites. In advertenties met een locatie kan een kaart worden weergegeven.
  • Uw locatie-extensies worden weergegeven op sites en apps in het Display Netwerk wanneer mensen in de buurt zijn van of belangstelling hebben getoond in uw omgeving.

Zo, dat is een hele hoop informatie met daarbij een aantal tips. Mocht je nou nóg meer willen weten over extensies of advies willen over hoe deze extensies van toepassing kunnen zijn voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op!

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button