Instagram influencers; De nieuwste marketingtool

door | apr 4, 2017 | Instagram, Online Marketing, Social media

Instagram blijft groeien, met name onder jongeren, en is bijna onmisbaar om als branding tool in te zetten. Instagram is dan ook meer en groter geworden dan alleen leuke plaatjes en foto’s delen, bewerken en liken. Instagram heeft momenteel al meer dan 600 miljoen gebruikers, het is dus lastig om als nieuwkomer op te vallen tussen alle grote accounts. In dit artikel leggen we uit waarom het inzetten van influencers een effectief middel kan zijn voor jouw bedrijf!

Wat zijn influencers?

De term influencer is een breed begrip. Wanneer ben je een influencer? Google vertelt ons het volgende als we ‘influencer’ als zoekopdracht invoeren: “A person who has the power to influence many people, as through social media or traditional media”. Toch dekt dit nog niet volledig de lading van de term ‘influencer’. Een influencer is een invloedrijk persoon, een rolmodel, maar ook een voorbeeld voor een bepaalde doelgroep. We worden ons hele leven beïnvloed door prikkels van buitenaf, dingen die we hebben meegemaakt, maar ook door bepaalde ervaringen. We doen mensen vaak ‘na’, of dit nu bewust of onbewust is. Een influencer heeft een betrokken ‘fanbase’ en versterkt (mits je hem/haar natuurlijk goed inzet) het imago van jouw eigen merk/dienst/product, genereert verkopen en nieuwe fans, maar ook meer interactie en kan die ene klant net over de streep trekken om toch die ene aankoop te doen.

Instagram influencers; de voordelen

Iedereen volgt op Instagram wel zijn favoriete sportheld, artiest, celebrity, model of BN’er. Je hebt er bewust voor gekozen om deze persoon te gaan volgen, vindt zijn/haar leven interessant en bent stiekem ook wel nieuwsgierig naar zijn/haar dagelijkse bezigheden. Het is dus 1000 maal effectiever om influencers in te zetten die jouw doelgroep aanspreken via een kanaal als Instagram, dan lukraak te schieten met hagel door middel van advertenties waarvan je niet in de hand hebt aan wie ze worden getoond. Jouw doelgroep heeft namelijk affiniteit met deze influencers, ze hebben een groot bereik en maken vaak in ruil voor gratis items of een kleine vergoeding prachtig beeldmateriaal en goede content. Kortom, lage kosten, leuke foto’s die je later nog kunt gebruiken voor promotionele doeleinden en een enorm bereik. Deze unieke branded content zorgt ervoor dat je op een relatief eenvoudige manier het verhaal van jouw merk sterker naar voren kan laten komen.

Influencers, zijn dat bloggers?

Veel mensen vergissen zich in het feit dat ze denken dat een Social Influencer hetzelfde is als een blogger. Niet iedere influencer heeft namelijk een blog, sommige natuurlijk wel, maar let altijd op of deze actief wordt ingezet. Vaak staat de link naar de blog in hun biografie. Het is vele malen effectiever om een samenwerking aan te gaan met een social influencer met een eigen blog, dan iemand die alleen foto’s deelt via Instagram.

Hoe ga je de samenwerking aan; tips en tricks

Wanneer je een samenwerking aangaat is het natuurlijk slim om van te voren duidelijke afspraken te maken. Hoe vaak wil je dat er content geplaatst wordt, hoe moet jouw merk erin vermeld worden, welke # moeten er gebruikt worden en waar moet de post naar toe linken; is dit alleen jouw website waar jouw producten verkocht worden, of ook jouw Instagram-account waardoor wellicht ook jouw fanbase vergroot. Maak ook duidelijke afspraken over hoe lang de content blijft staan.

Daarnaast is ook niet iedere Instagram influencer waardevol voor jouw product/dienst, denk daarom goed na wie je doelgroep is en wie zij als ‘voorbeeld’ zien. Tegenwoordig is het namelijk zeer gemakkelijk om aan veel volgers te komen en ook volgers ‘kopen’ blijft een rage. De grootte van het netwerk of het bereik zijn daarom niet altijd de belangrijkste speerpunten bij het selecteren van passende influencers. Let op de relevantie van de content, maar kijk ook naar de interactie die gegenereerd wordt. Komen er veel reacties op, of zijn het puur en alleen likes?

Tot slot is het belangrijk dat je je verwachtingen en eisen ook aanpast per influencer. Niet iedereen is hetzelfde en iedereen heeft een eigen manier van content creëren. Richtlijnen aangeven mag, maar sla hier niet in door. Als je het gevoel hebt dat je dit toch moet doen, kun je de conclusie trekken dat de desbetreffende influencer ook niet passend is bij jouw merk/product/dienst.

Natuurlijk is het inzetten van Social Influencers en bloggers een lastige opgave en een zeer tijdsintensieve marketingtool om in te zetten. Online Bazen helpt jullie daarom graag om mee te denken hoe Instagram en influencers jouw huidige marketingstrategie kunnen ondersteunen. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button