Blog

Online Bazen > Nieuws
17Aug
Blogheader Remarketing Online BazenRemarketing; de manier om jouw potentiële klanten terug te winnen.

Remarketing; de manier om jouw potentiële klanten terug te winnen.

Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd. Wat het precies inhoudt, hoe je Remarketing het beste kan inzetten, welke kanalen relevant zijn en nog veel meer. Er zijn namelijk talloze mogelijkheden en iedere mogelijkheid heeft voor jou als bedrijf andere gevolgen en voordelen. Ook moet je je natuurlijk aan een aantal regeltjes houden wanneer je data verzamelt van jouw bezoekers. Wanneer het voor jou als bedrijf interessant is bespreken we in dit artikel.

Wat is Remarketing?

 

Zoals we in de inleiding ook al aan hebben gegeven wordt Remarketing ook wel Retargeting genoemd. Deze methode wordt steeds populairder in de wereld van online marketing. Maar wat is het nou precies? Als we Google moeten geloven is het ‘een gerichte online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties’. Wanneer je dus een conversieratio hebt van 3% betekent dit dat de overige 97% jouw website verlaat zonder te converteren. Deze 97% kun je terugwinnen door Remarketing in te zetten, later in het artikel leg ik uit welke kanalen je hiervoor kan inzetten. Maar wanneer is dit voor jou als bedrijf interessant?

 

Waar te beginnen met Remarketing?

 

Het is allereerst belangrijk dat je via Google Analytics je bezoekersstroom in kaart brengt. Deze customer journey map is namelijk erg belangrijk om te analyseren voordat je aan de slag gaat met Remarketing. Waar haken jouw potentiele klanten af? Waarom haken ze af? Wat is jouw conversieratio? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kan stellen wanneer je in de cijfers duikt. Wanneer blijkt dat je bijvoorbeeld een trage website hebt en de laadtijd van je pagina’s enorm lang is, heeft het geen zin om Remarketing in te zetten voordat dit probleem is opgelost. Wanneer je jouw bezoekersstroom in kaart hebt gebracht kun je verder naar de volgende stap.

 

De kleine lettertjes

 

Wanneer je je bezoekers gaat segmenteren doe je dit aan de hand van data welke verzameld wordt door cookies. Volgens de cookiewetgeving dien jij ten alle tijden toestemming te krijgen van iedere bezoeker om zijn/haar surfgedrag in kaart te kunnen brengen. Zorg dus dat er op jouw website een pop-up komt of een duidelijke banner waarin staat dat de bezoeker of consument de cookies moet accepteren. Maar alleen dat is tegenwoordig ook niet meer voldoende, door middel van een aparte CMS-pagina dien jij de gebruiker van jouw website te informeren wat je met de verzamelde data gaat doen. Probeer dit op een positieve manier te brengen en geef aan dat de consument hierdoor persoonlijke aanbiedingen kan ontvangen e.d. zodat het niet afschrikt. Neem bijvoorbeeld een kijkje in het cookiebeleid van KLM. Zij leggen kort maar krachtig uit waarvoor alle data gebruikt wordt en waarom.

 

Welk kanaal ga je inzetten?

 

Het is van groot belang dat je weet waar jij de meeste bezoekers uit haalt en waar jouw klanten zich bevinden. Wees er bewust van dat ieder kanaal zijn eigen specifieke voor- en nadelen heeft. Wanneer je een relatief klein budget hebt om in te zetten zijn kanalen zoals e-mail en Facebook erg interessant, wanneer je budget het toelaat kun je met Google nog veel meer bereiken.

 

Remarketing via e-mail

 

Eerder schreven we al een artikel over e-mail marketing en de kracht hiervan. Natuurlijk kun je, wanneer je gebruik gaat maken van Remarketing, jouw potentiele klanten ook beter laten converteren via e-mail. Denk aan verlaten winkelwagens, maar ook passende artikelen bij eerdere aankopen, interesses etc. Belangrijk is dat je alleen de klanten contacteert per e-mail welke ook echt relevant zijn. Klanten die bijvoorbeeld meer dan een x aantal pagina’s hebben bezocht, lang op jouw website hebben gezeten of daadwerkelijk een account hebben aangemaakt. Het heeft dus geen zin om de klanten die alleen jouw homepage bezocht hebben een e-mail te gaan sturen, dit kan vervelend over komen en ervoor zorgen dat ze juist helemaal niet meer terugkomen.

 

Remarketing via Facebook

 

Aan de hand van jouw Facebook pixel verzamelt Facebook data van jouw websitebezoekers. Het is mogelijk deze doelgroepen te segmenteren op basis van gedrag. Denk aan bezoekers die bepaalde producten en/of categorieën hebben bekeken, bezoekers die al eerdere aankopen gedaan hebben, of ook hier weer bezoekers die hun winkelwagen hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Deze kun je vervolgens interessante aanbiedingen doen, kortingscodes aanbieden, maar ook de specifieke producten die zij hebben bekeken opnieuw laten zien. Dit laatste doe je aan de hand van een productcatalogus welke je kan toevoegen via de bedrijfsmanager van Facebook. Vervolgens kun je in de bedrijfsmanager verschillende advertenties opzetten aan de hand van jouw gesegmenteerde doelgroepen. Meer weten over Facebook adverteren? Klik hier!

 

Remarketing via Google

 

Via AdWords is het mogelijk om een Remarketing campagne op te zetten en deze zal dan vertoond worden in het Google Display Netwerk door middel van banners en beeldmateriaal. Belangrijk hierbij is dat eerst de remarketingtag/pixel wordt geplaatst op jouw website. Hierna is het mogelijk om bezoekers van jouw website verschillende ‘targeted Ads’ te laten zien. Het draait ook hier allemaal weer om relevantie, wanneer je een goed gesegmenteerde doelgroep met relevante Ads wil bereiken zal je zien dat je kosten per klik zullen dalen.

 

Natuurlijk hebben wij jullie nu alleen de belangrijkste highlights uitgelegd. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

Lees Meer
7Aug
Daylliance klantcase online marketingOnline marketing case: Daylliance behaalt succes met Facebook en Instagram

Online marketing case: Daylliance behaalt succes met Facebook en Instagram

Wij delen graag het succes van onze klanten, zeker als wij daar een grote bijdrage aan hebben mogen leveren. Daylliance is een Amsterdams fashion-label, opgezet door 2 jonge Amsterdamse dames. Er was (en is) een behoefte aan unieke en betaalbare kleding. Kleding waarmee je niet iedereen op iedere straathoek ziet lopen en waarmee je op kan en mag vallen. Het is Daylliance gelukt om dit succesvol in de markt te zetten. Online Bazen helpt Daylliance met het professionaliseren van de Facebook marketing strategie en Facebook- en Instagram advertenties.

Het vraagstuk van Daylliance

Daylliance wordt gerund door 2 jonge Amsterdamse onderneemsters met een passie voor fashion. Maar het runnen van een succesvol bedrijf is niet makkelijk en heeft verschillende facetten die van belang zijn. Het ontwikkelen van kledinglijnen, verkoop, klantenservice, marketing etc. etc.

Bij Daylliance ging, toen wij binnenkwamen, het al erg goed. De marketing was op de juiste manier ingericht en behoefde alleen een professionaliseringsslag. Daylliance had de behoefte om meer verkopen te genereren via hun webshop. Logisch uiteraard, want dat wil iedere webshop. Gelukkig is fashion en E-commerce een gouden combinatie bij Online Bazen en werden wij door hen benaderd…

De Facebook-pixel zorgt voor duidelijkheid

Er was nog geen Facebook-pixel geïnstalleerd. De Facebook-pixel is een stukje JavaScript-code voor op je website waarmee je doelgroepen voor je advertentiecampagnes kunt meten, optimaliseren en ontwikkelen. Met de Facebook-pixel kun je de acties die mensen vanaf verschillende apparaten op je website uitvoeren gebruiken om effectievere Facebook-advertentiecampagnes te maken. Zo kun je conversies meten, retargeting inzetten (bezoekers die al eens op je website zijn geweest nogmaals benaderen) en kun je meer doen met doelgroepstatistieken.

Voor Daylliance was de Facebook-pixel voornamelijk belangrijk om inzicht te krijgen in welke advertentie het meeste effect heeft gehad. Nadat wij deze hadden geïnstalleerd en getest konden wij op een effectieve manier aan de slag met de Facebook-advertenties.

Optimalisatie van Facebook advertenties

De advertenties die op het moment dat wij in beeld kwamen draaiden waren aardig ingericht. Toch waren er best wat optimalisatiekansen die wij direct opgepakt hebben. Nadat wij samen de doelstellingen hadden opgesteld gingen wij aan de slag met het verbeteren en optimaliseren van de advertentiestrategie.

Voorbeeldadvertentie FacebookHet doel was om in 3 maanden tijd het aantal orders te verdubbelen. Hiervoor gebruikten wij een, relatief, laag bedrag van +/- €500 klikbudget per maand. Dit budget werd overigens voordat wij aan de slag gingen voor Daylliance ook uitgegeven.

Aanmaken van effectieve doelgroepen

Het effect van je Facebook-advertenties valt of staat door het selecteren van de juiste doelgroepen. Hoewel het erg effectief kan zijn om zelf doelgroepen aan te maken op basis van demografische gegevens en interesses is het vaak een stuk effectiever om klantbestanden binnen Facebook te uploaden. Zodra je een (grote) lijst met mailadressen hebt verzameld van klanten kun je deze uploaden binnen Facebook. Op basis daarvan gaat Facebook op zoek naar mailadressen die gekoppeld zijn aan een Facebook-profiel. Deze werkwijze verzekerd je ervan dat de doelgroep die je met je advertenties wil bereiken je bedrijf al kent en vergroot de kans op een aankoop.

De resultaten op een rij

Binnen 2 weken ging het al erg voorspoedig. Wekelijks werd er 1 advertentie gedraaid die iedere keer zorgde voor een groot aantal verkopen. Naast dat er verkopen uit kwamen was het ook goed om te zien dat vele vrouwen elkaar tagden in de berichten en dat leverden ook een groei in naamsbekendheid en volgers op de pagina op.

Dankzij onze optimalisatie heeft Daylliance in 2 maanden tijd een groei van 150% behaald als het gaat om het aantal verkopen in de webshop.

Gelukkig is Daylliance nu overtuigd van onze kwaliteiten en kunnen wij hen bij de hand nemen en samen kijken welke marketingkanalen nog meer interessant kunnen zijn. Zo zijn we momenteel de kansen van Instagram adverteren en emailmarketing aan het bekijken.

Lees Meer
6Jul
Conversie optimalisatieConversie marketing als een pro; uitleg en tips!

Conversie marketing als een pro; uitleg en tips!

Trekt jouw site genoeg bezoekers en steek je al genoeg tijd en geld in het optimaliseren van je website, maar levert dit toch nog niet het gewenste financiële resultaat op? Hoe zit het met de conversie op jouw website op dit moment? Of heb je hier nog nooit van gehoord? Dan is dit artikel interessant voor jou!

Wat is conversie marketing?

Een conversie is het moment waarop een bezoeker van een website overgaat tot aankoop, informatie aanvragen, het opvragen van de brochure of een andere actie die commercieel interessant is. Een conversie kan dus gemeten worden door het aantal bezoekers te delen door het daadwerkelijke aantal transacties. De conversie is ook een graadmeter voor de kwaliteit van je website. Hoe sneller en eenvoudiger de consument tot een aankoop over kan gaan hoe optimaler de conversie zal zijn. Een conversieratio wordt gebruikt om het succes van de website aan te geven. Er zijn naast aankoop conversies ook nog andere conversie doelen zoals het inschrijven op je nieuwsbrief of het downloaden van de bedrijfscatalogus.

Conversie marketing ondergaat een sterke ontwikkeling. Waar de conversie experts een paar jaar geleden nog de kleur van een button testten, is conversie marketing tegenwoordig een strategische tool. In de tegenwoordige tijd van veel concurrenten op het gebied van websites wordt conversie marketing steeds belangrijker. Een goede conversie leidt tot meer succes. De gemiddeldes in Nederland liggen ongeveer tussen de twee en tweeëneenhalf procent. Dit percentage ligt niet echt hoog. Als onderneming zal je zelf moeten kijken naar je omzet, bezoekers en doelstellingen om te peilen of jouw conversie rond een goed percentage ligt. Realistische doelen zullen dus opgesteld moeten worden na een klein onderzoek binnen je bedrijf. Doordat de factoren zoals omzet en bezoekers bij veel bedrijven niet hetzelfde is kun je niet zomaar een conversie percentage loslaten op een webshop.

Conversie tipsVoor dat je aan de slag gaat met jouw conversie percentage moet je natuurlijk eerst weten hoe je het percentage kan meten. Het voordeel van een website of webshop, is dat je vrijwel alles kan meten. Het is mogelijk om via Google Analytics te meten hoeveel bezoekers jouw site heeft. Ook kan er weergegeven worden hoeveel bezoekers de nieuwsbrief of brochure via de website heeft gedownload. Het aantal aankopen kun je aflezen als je de website goed hebt ingericht. Door de bezoeker na aankoop van een product automatisch door te verwijzen naar een ‘bedankt voor uw aankoop’ pagina kun je aflezen hoeveel mensen deze pagina hebben bereikt. Zo kun je je aankoop conversie aflezen. Natuurlijk moet je wel ervoor zorgen dat de bezoeker van de website niet op een andere manier op deze pagina kan komen.

Hoe optimaliseer ik de conversie?

Na veel grote webshops gaan ook veel meer bedrijven in het MKB-segment zich bezighouden met conversie marketing. De optimalisatie is voor iedereen een geschikte tool geworden om meer omzet te behalen uit bestaande of nieuwe klanten. Over het algemeen wordt het optimaliseren van de webshop als conversie optimalisatie gezien. Je kunt echter ook je conversie optimaliseren door middel van aanpassingen in de klantenservice, logistiek en uitstraling. Deze factoren hebben allemaal invloed op de conversie.

Conversie optimalisatie staat niet stil. Het is een proces dat doorlopend plaatsvindt, hiervoor zal je dus ook rekening moeten houden voordat je begint met conversie marketing. In het algemeen gaat het vooral om de effectiviteit van je website. Voor de optimalisatie van je website moet je zorgen dat je een aantal algemene onderdelen goed op orde hebt.

Je moet er ten eerste voor zorgen dat je de doelgroep goed in kaart hebt gebracht. Zo kun je namelijk je doelgroep direct aanspreken op jouw website. Zo kun je van een simpele ‘welkom op mijn website’ overstappen naar een onderwerp of spreuk die jouw doelgroep aanspreekt. Zo herkent de bezoeker zich in jouw bedrijf en zal de bezoeker zich eerder aangesproken voelen. Het is ook handig om ervoor te zorgen dat jouw Unique Selling Points bij het openen van de site in een oogopslag te zien zijn. Zo weet een bezoeker of hij op de juiste website zit. Een eerste website bezoek duurt gemiddeld namelijk niet langer dan 10 seconden. Een bezoeker moet niet alleen zien wat aangeboden wordt, maar waarom hij juist bij deze webshop moet bestellen. Het is dus belangrijk dat je geen hele lappen tekst of informatie blokken op de homepage gaat vermelden. Deze tekst of informatie gaat de bezoeker pas lezen als hij overtuigd is.

Een ander belangrijk punt is het design van je website. Een bezoeker haakt snel af als een website of webshop er slordig uitziet. Een website waar felle kleuren door elkaar worden gebruikt of een aantal essentiële menu onderdelen missen worden snel overgeslagen. Hierom is het belangrijk om het webdesign aan te passen op de sector waarin jouw bedrijf opereert. Hierbij is het gebruik van een eigen logo en een simpele lay-out van groot belang. Je moet tenslotte uitstralen waar je voor staat en wat je wil bereiken met de klant. Het toevoegen van doorslaggevende factoren die je kunt laten zien zoals recensies van tevreden klanten zullen bezoekers ook eerder over de streep trekken.

Een indeling van een website zorgt er ook voor dat bezoekers de website in een oogopslag de website sneller kunnen begrijpen waardoor hij langer op de site zal verblijven. Zo moet jij de bezoeker navigeren over de site en is het niet de bedoeling dat een bezoeker moet zoeken naar wat hij wil. Het is dus ook belangrijk dat je zorgvuldig omgaat met afbeeldingen. De afbeeldingen moeten overzichtelijk zijn en moeten er niet voor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Uiteindelijk gaat het erom dat je de bezoeker moet overtuigen. Een goede tekst waardoor een bezoeker nieuwsgierig wordt is essentieel. Hierna kun je overgaan met het overtuigen van de bezoeker door de voordelen te benoemen, waarin je je onderscheid en wat uiteindelijk het beste resultaat voor de bezoeker zal zijn.

Conversie optimalisatie in de praktijk

 Voor de optimalisatie van je conversie zijn er een aantal testen waarmee jij kunt meten waar je op dit moment staat en wat jouw mogelijkheden zijn. Via Google Optimize probeert google vooral het MKB aan te spreken. Ze richten zich op de gebruikers die hun eerste stappen zetten in de conversie optimalisatie. Google Optimize ondersteunt A/B testen, Multivariate testen, Redirect/splitrun, het instellen van doelen via Google Analytics en targeting op basis van kenmerken.

 Over websites is er nog lang niet zoveel kennis dan bij bijvoorbeeld een supermarkt waarbij er is aangetoond dat een product op een bepaalde hoogte in de schappen moet staan wil je dat product het meest verkopen. Het is belangrijk om je website te blijven verbeteren met testen. Zo ontstaan er steeds meer websites die zich in niches bevinden. Doordat de er zoveel niche markten zijn is er geen vaste theorie waardoor je conversie verbetert. Per sector zal je de opties moeten aanpassen. Een andere reden om de website te verbeteren is het verwachtingspatroon van mensen. Een gemiddelde bezoeker vergelijkt jouw website namelijk met de beste websites die er zijn. Hierdoor zullen ze sneller afrekenen met jouw website die volgens hun onder de maat is. Het is dus belangrijk dat jij gedurende de hele periode de website blijft optimaliseren. Deze aspecten zijn onder andere te meten met A/B of multivariate testen. Bij zulke testen worden elementen op websites afgewisseld per bezoeker. De software waarmee je de testen kunt configureren berekent zal vervolgens weergeven welke variant significant beter presteert. Het verschil tussen A/B en multivariate is dat je bij A/B één element van je website laat variëren. Bij multivariate heb je de mogelijkheid om meerdere elementen tegelijkertijd variëren. Het gevolg bij een multivariate test is dat de bergen data zich ophopen. Hierdoor zal je er meer tijd en moeite in moeten steken om significante verschillen te kunnen berekenen.

Aan de slag met conversie optimalisatie 

Bij conversie komen meerdere aspecten kijken. Het belangrijkste aspect van conversie marketing is het feit dat je moet blijven vernieuwen, want stilstand is achteruitgang. Door middel van een aantal aanpassingen en duidelijke signalen op je website leg je de basis van een goede conversie. Het schrijven van pakkende teksten en een goede navigatie zorgt ervoor dat de bezoeker sneller tot een aankoop overgaat. In de praktijk is er de mogelijkheid om te kijken welke factoren nou doorslaggevend zijn voor de conversie op jouw website. Als je nog nooit gehoord hebt van conversie of zeker toe bent aan meer bezoekers die ook daadwerkelijk een aankoop doen dan is conversie marketing iets voor jou!

Lees Meer
29Jun
WordPress vs Magento CMSWordPress in samenwerking met Woocommerce vs Magento

WordPress in samenwerking met Woocommerce vs Magento

Er zijn diverse CMS-systemen op de markt. Maar welk CMS-systeem is nu geschikt voor jouw specifieke wens? In dit artikel leggen wij de, in onze ogen, beste CMS-systemen voor een webshop aan je voor en geven we je informatie waarom jij voor een van deze 2 CMS-systemen (WordPress i.c.m. WooCommerce en Magento) moet kiezen. 

WordPress en WooCommerce

WordPress is een Content Management Systeem waarmee men gemakkelijk een website kan realiseren en onderhouden. WordPress is ooit begonnen als een CMS waarmee je een weblog kon bijhouden. Tegenwoordig is WordPress veel meer dan alleen een blogging-platform. Zelfs grote bedrijven en merken gebruiken het systeem voor de realisatie van hun website. WordPress is “open-source” (Dit houdt in dat iedereen vrij is in de ontwikkeling ervan, en broncodes vrij beschikbaar zijn) en wordt dagelijks door-ontwikkeld door programeurs over de hele wereld. Door middel van plug-ins en thema’s kan men zelf kiezen welk ontwerp of functionaliteiten de website krijgt. Deze plug-ins en thema’s worden door ontwikkelaars gemaakt en gratis of betaald aangeboden.

WordPress biedt ook een gratis e-commerce plug-in: WooCommerce. WooCommerce biedt de mogelijkheid om WordPress om te toveren in een complete webshop. WooCommerce sluit naadloos aan op WordPress. 30% van alle online winkels maken gebruik van WooCommerce als e-commerce systeem, dit is meer dan welk platform dan ook. Het is mogelijk om fysieke en digitale goederen in alle soorten en maten te verkopen. Met premium extensies is het mogelijk om de klant onder andere lidmaatschappen, product reserveringen of korting codes aan te bieden. Verzending kunnen ook op meerdere manieren plaatsvinden. Er kan gekozen worden voor gratis verzending, vaste kosten in rekening brengen voor verzending of de kosten berekenen in real time. Met verschillende plugins is het echter mogelijk om deze functies nog veel verder uit te breiden. Alle gebruikelijke betalingsmogelijkheden zijn aanwezig, maar ben jij op zoek naar aanvullende opties dan zijn er meer dan 140 regionale opties die kunnen worden geïntegreerd met WooCommerce. Het mooiste van dit alles is dat jij de regie in handen hebt. Jij kan dit alles zelf samenstellen en zelf een gepersonaliseerde online winkel ontwikkelen.

In samenwerking met extensies verzamelt WooCommerce enorm veel data. Uit deze data kun je veel opmaken zoals het best presterende product, inkomsten per maand, hoeveel btw er in rekening is gebracht, gemiddelde maandelijkse verkopen etc. Deze data kun je gebruiken om een goed idee te krijgen over de prestaties van jouw webwinkel, zodra je meer cijfer wil verzamelen zijn er nog altijd premium plug-ins die meer inzicht bieden in jouw prestaties.

WooCommerce is ook te combineren met extensies zoals Google Analytics, Delivery Notes, PDF Invoices and Packing slips en New Product Badges.

Magento

Magento is een E-commerce oplossing met zeer veel uitgebreide functionaliteiten. Magento is net zoals WordPress  “open source”. Magento biedt het complete pakket, van online betaalkoppelingen, tot voorraadbeheer, facturatie, meertaligheid, meerdere valuta etc. In het algemeen wordt Magento gebruikt voor grotere en complexere websites. Er zijn twee verschillende edities verkrijgbaar namelijk de ‘Community edition’ die gratis beschikbaar is en de ‘Enterprise edition’ á $15.000 per jaar. Over het algemeen wordt uitgegaan van een omzet van 100.000 euro per jaar voordat je kan overstappen op de ‘Enterprise Edition’. De voordelen van de upgrade zijn de uitgebreidere marketingmogelijkheden, de Gold Support SLA (deze biedt meer garanties en zekerheden voor als er iets binnen Magento mis zou gaan) en de performance upgrade waardoor je webshop sneller is dit resulteert op lange termijn in omzetgroei. Magento werd op 31 maart 2008 gelanceerd en had in oktober dat jaar al ruim een half miljoen downloads. Magento heeft een marktaandeel van bijna 30 procent. De absolute nummer 2 achter WordPress dus.

De ontwikkeling van een webshop in Magento heeft veel voordelen. Enkele van deze voordelen zijn: Magento heeft een grote community dus veel antwoorden op al jouw vragen zijn online te vinden. In dit CMS is praktisch alles mogelijk al vergt dit wel veel expertise. Net zoals WooCommerce heeft Magento ook veel functionaliteiten en extensies. Zo is het mogelijk om je voorraad te beheren, multi-stores in te schakelen, meerdere talen, valuta, seizoensgebonden skins in te voeren en nog veel meer. Net zoals bij WordPress is vrijwel alles mogelijk met Magento.

Magento heeft echter ook nadelen. Zo kunnen beginnende gebruikers overweldigd raken door het aantal functionaliteiten van de website en daarbij is het platform ook erg zwaar. Voor de installatie van Magento is speciale webhosting op maat noodzakelijk. Gelukkig bieden wij dit bij Online Bazen ook aan. Ten slotte kan het programmeren binnen Magento intensief en tijdrovend zijn waardoor de realisatie van de webshop, relatief gezien, duur wordt.

Hieronder laten wij zien in welke branches beide actief vooral zijn.

WordPress en WooCommerce Vs Magento

Uit deze afbeelding wordt duidelijk dat Magento vooral gebruikt wordt voor het verkopen van fysieke producten en WooCommerce wordt voornamelijk gebruikt om een dienst aan te bieden. Dit is ook vrij logisch omdat Magento wordt gebruikt als je een brede product range hebt wat meestal het geval is bij het verkopen van fysieke producten.

Hosting

Bij beide Content Management Systemen zijn er verschillen qua hosting. Bij WooCommerce is het mogelijk om op vrijwel iedere ‘shared hosting’ omgeving te draaien.

Voordeel hiervan is dat de kosten met betrekking tot hosting relatief laag blijven. Je hoeft voor de hosting van WordPress/WooCommerce in principe niet meer dan vijf euro per maand te begroten. Bij Magento moet je opzoek naar een hosting partij die in staat is je installatie draaiende te kunnen houden. Zeker wanneer het aantal producten en bezoekers toeneemt neigt Magento traag te worden. Voor een goed werkende Magento hosting zul je uit moeten gaan van een prijs tussen de 15 en 20 euro per maand. Hiervoor kun je overigens ook bij Online Bazen terecht.

In onderstaand tabel worden de belangrijkste voor- en nadelen van beide CMS-systemen weergegeven.

Voordelen en nadelen WordPress en MagentoWordPress of Magento?

De keuze van CMS hangt af van meerder factoren. Je zult jezelf af moeten vragen of je een grote webshop wil beheren of een kleine shop met enkel een paar producten. Als je als starter van plan bent om je webshop relatief klein te houden dan is WooCommerce perfect. Zodra je richting de 500 tot 1000 producten groeit zal WooCommerce toch in de problemen komen qua performance beheer. Magento is dus geschikter voor een product range vanaf 1000 stuks. Wanneer men dus veel specifieke functionaliteiten eist en verwacht dat je veel uitgebreide producten gaat aanbieden is het zeker niet gek om direct te kiezen voor Magento.  Houdt hier dan echter ook rekening met aanzienlijk hogere kosten en pas je webhosting hier op aan.

Heb je interesse in een professionele webshop? Wij adviseren je graag. Online Bazen kan de volledige webshop, inclusief designs, voor je bouwen. Tevens bieden wij hosting op maat aan. Neem contact op met Online Bazen voor meer informatie en een vrijblijvende afspraak.

 

Lees Meer
7Jun
Social Media MarketingSocial media marketing; de upcoming kanalen op een rij

Social media marketing; de upcoming kanalen op een rij

Heeft jouw bedrijf de doelgroep goed in kaart gebracht en een duidelijke visie, maar kun je de doelgroep moeilijk bereiken? Hebben jullie dan ooit aan social media marketing gedacht? Facebook en LinkedIn worden door vele bedrijven en professionals al ingezet, maar heb je wel eens verder gekeken? In dit artikel gaan we in op 5 social media kanalen welke enorm interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf!

Instagram

Instagram heeft wereldwijd 600 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. In Nederland maken ongeveer 3,2 miljoen mensen gebruik van Instagram. Het overgrote gedeelte dat gebruikt maakt van Instagram bevindt zich in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 39 jaar. Deze cijfers geven vooral aan dat het sociale medium vooral populair is onder jongeren. Voor bedrijven die zich focussen op deze jongere doelgroep is dit sociale medium een ideaal middel om de doelgroep te bereiken. Adverteren via Instagram is vooral geschikt om brand-awareness te creëren. De consument zal het merk of product makkelijker herkennen en koppelen aan je bedrijf. Adverteren via Instagram is op drie manieren mogelijk. Je kunt een foto, een fotoreeks of een videoadvertentie plaatsen. Naast deze mogelijkheden kun je ook call-to-action buttons toevoegen aan je advertentie. Zo kan je bijvoorbeeld ‘Shop Now’ boven je productadvertentie laten verschijnen. Ten slotte kun jij je doelgroep makkelijk bereiken door targeting options te gebruiken. De doelgroep wordt op basis van interesses en demografische gegevens ingekaderd.

Snapchat

Snapchat! De app om jouw korte filmpjes en foto’s te versturen naar je vrienden. Snapchat onderscheidt zich van andere sociale media door de ontvanger de afbeelding of filmpje maximaal 10 seconden te tonen. Dit betekent dat iedere seconde die gedeeld wordt wel relevant moet zijn. Dit medium wordt voornamelijk gebruikt door jongeren. De gedeelde content wordt vooral gebruikt om de ervaring of het plezier te delen met jouw volgers. Voor jouw bedrijf moet dit dan ook vooral de insteek zijn. Jij kunt jouw bedrijf promoten door middel van jouw dagelijkse hoogtepunten te delen via het snapchat account. Er is ook een mogelijkheid tot adverteren. Via Snap Ads worden 10 seconden durende advertenties getoond die natuurlijk via targeting bij de doelgroep uitkomen. Het adverteren via Snapchat is sinds 2017 mogelijk in Nederland, als bedrijf zijnde maakt dit het innovatief. Het enige nadeel van adverteren via Snapchat is de beperkte segmenteer mogelijkheden van je doelgroep. Je kunt namelijk alleen segmenteren op; plaats, leeftijd, geslacht, device en interesse.

Musical.ly

Musical.ly is de playback app voor jonge kinderen (8-14). Vooral meisjes gebruiken deze app om hun danspasjes te laten ondersteunen met muziek van wereldartiesten. In Nederland is deze app maar liefst 3 miljoen keer gedownload. Deze nieuwe app is komen overwaaien vanuit Amerika en is vanaf 2016 echt bekend geworden onder de jonge doelgroep. Indien deze doelgroep interessant voor jouw bedrijf is, dan zijn er mogelijkheden om te adverteren via musical.ly. Deze mogelijkheden zijn wel beperkter dan bij bijvoorbeeld YouTube. Musical.ly heeft namelijk geen geautomatiseerd reclameprogramma. Hierdoor kan je als adverteerder alleen bij musical.ly terecht voor branding en productplacement. De advertentie kan als thema worden weergegeven of als video tussen de filmpjes. Dit principe raakt op veel vlakken het Snapchat advertising. Het targeten van uw doelgroep gaat via standaard factoren zoals plaats, leeftijd, geslacht en interesses.

WhatsApp

WhatsApp marketing de toekomst? WhatsApp al jarenlang de communicatie app voor iedereen. Sinds een paar jaar gebruiken zelfs ook de ouderen onder ons deze app. WhatsApp is aanwezig op maar liefst 92% van alle smartphones in Nederland. WhatsApp kan sinds eind 2016 ook voordelig zijn voor jouw bedrijf. WhatsApp kan bijvoorbeeld gebruikt worden om klant relaties op te bouwen. Door een snelle en eenvoudige communicatie met de klant zal de klant zich meer gewaardeerd voelen. Op het gebied van promotie kunnen er berichten worden gestuurd waarbij de klant op de hoogte wordt gehouden van bijvoorbeeld acties of nieuwe producten. Op dit moment is het nog niet mogelijk om te adverteren via WhatsApp. WhatsApp heeft wel bevestigd dat er mogelijkheden gaan komen tot adverteren. De advertenties zullen berichtjes worden waarin een boodschap voor de doelgroep wordt weergegeven. Targeting binnen WhatsApp zal erg specifiek worden omdat moederbedrijf Facebook haar data zal koppelen aan WhatsApp. WhatsApp is dus zeker een medium wat in de toekomst kan worden ingezet om uw doelgroep op de hoogte te houden.

YouTube

Een YouTube kanaal voor je bedrijf is een aanrader anno 2017! YouTube is het medium waar maar liefst 1,7 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van maken! Verkoop jij aan consumenten en willen deze consumenten graag jouw producten zien? Dan is YouTube het ultieme platform om jouw producten te tentoonstellen. Je eigen kanaal fungeert als marketingtool en hierbij is content key. De klant verwacht namelijk wel regelmatig nieuwe filmpjes waar weer nieuwe producten of diensten worden getoond. Wil je geen YouTube kanaal, maar heb je toch behoefte aan een andere mogelijkheid tot promotie via YouTube? Dan is er altijd nog YouTube Ads. Via YouTube Ads wordt jouw advertentie vóór andere YouTube video’s getoond. Er zijn ook mogelijkheden om de advertentie naast de spelende YouTube video te laten draaien. Het voordeel bij YouTube is het Analytics systeem achter de advertenties. Zo kun je ten alle tijden ontdekken waar de advertentie wordt afgespeeld, hoeveel klikken de advertentie heeft opgeleverd en voor hoeveel weergaven je hebt betaald. Je budget zal dus zo efficiënt mogelijk worden gebruikt.

Zoals je kunt lezen is promotie via social media een waardevolle toevoeging aan je social media strategie. Jouw budget en doelgroep zal jouw sociale media strategie bepalen. De promotie via social media is wel voornamelijk bedoeld voor branding en product placement, maar je kan er een grote doelgroep met relatief weinig moeite bereiken. Op die manier kun je dus ook effectief je producten aan de man brengen. Dit zal zeker in de toekomst de voornaamste reden voor bedrijven zijn om gebruik te maken van social media marketing!

Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

Lees Meer
9Mei
Emailmarketing tipsE-mailmarketing; wat kan het jouw bedrijf opleveren?

E-mailmarketing; wat kan het jouw bedrijf opleveren?

Waar moet je focus op komen te liggen? Waarom kan e-mailmarketing voor jou als ondernemer interessant zijn en in hoeverre levert het ook daadwerkelijk iets op? Op al deze vragen geven wij in dit artikel een antwoord, zodat jij meteen aan de slag kan! Wat is jullie mening over het inzetten van e-mailmarketing? Do or don’t?

De toegevoegde waarde van e-mailmarketing

Dat er budget vrijgemaakt moet worden voor e-mailmarketing is een vrij duidelijke zaak. Met een relatief kleine investering is het al mogelijk om e-mail marketing in te zetten. Denk hierbij aan een simpele nieuwsbrief waardoor jouw klanten wekelijks op de hoogte worden gehouden van o.a. nieuwe producten, leuke nieuwtjes, de laatste trends en meer. Maar velen vergeten dat je ondertussen ook data van je ontvangers kunt analyseren en zelfs geautomatiseerde e-mails kan verzenden door verschillende handige e-mailmarketing tools. Geen handige harry? De tools worden tegenwoordig een stuk toegankelijker en eenvoudiger in gebruik.

Wie ga je mailen?

Zorg ten eerste altijd ervoor dat er een plek is op de homepage van jouw website waar klanten hun e-mailgegevens achter kunnen laten en zij daarvoor ook direct beloond worden. Dit kan zijn met een kortingscode van 10% of een waardebon bij minimale besteding. Een kanttekening daarbij is wel dat klanten zich vaak hiervoor inschrijven en niet omdat ze jouw (in hun ogen) lastige mailtjes willen ontvangen. Deel dus ten alle tijde alleen relevante content en hou de consument tevreden. De beste plaatsen voor een inschrijfformulier zijn op je homepage door middel van een pop-up, onderaan in de footer van je website en in de kolom aan de zijkant van je website. Zorg ook dat de consument niet teveel informatie moet invullen om zich in te schrijven, een e-mailadres is vaak al voldoende.

Segmenteer klanten

Om de mailings te personaliseren kun je gebruik maken van verschillende segmentatiegroepen. Hierdoor kun je jouw klant veel interessantere aanbiedingen en informatie toesturen. Dit kan op basis van demografische factoren zoals geslacht, leeftijd, woonplaats en de basic Things, maar we gaan tegenwoordig veel verder en dankzij de eerder genoemde tools wordt dit ook steeds makkelijker gemaakt voor online marketeers. Het wordt mogelijk om klanten te segmenteren op basis van gedrag. De route die de klant aflegt op jouw website, welke artikelen hij/zij in zijn/haar winkelmandje stopt, klikgedrag maar ook koopgedrag. Door deze data te verzamelen is jouw mailing veel effectiever en zal je ook zien dat ze vaker gelezen worden.

Hou het kort maar krachtig

We zijn druk, als we snel tussendoor even tijd hebben om onze mail te checken wordt sowieso de helft al verwijderd zonder dat het überhaupt geopend wordt.  Het is dus van belang dat je in het onderwerp van je mailing de consument al weet te overtuigen tot het lezen van bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief. Gebruik een korte, maar duidelijke call-to-action. Trek de aandacht met een persoonlijke kortingscode en verplaats je vooral in de consument. Welke interesses heeft hij/zij en wat wil die lezen. Zorg dat je relevant bent en niet teveel pusht op conversie in het onderwerp, dit kan afschrikken en juist zorgen dat de mailing direct in de prullenbak verdwijnt. Hou er daarnaast rekening mee dat het ontwerp responsive moet zijn. Wat dit inhoudt? De meeste lezers openen zijn/haar mail steeds vaker mobiel, jouw mailing moet dus zeker mobielvriendelijk zijn. Hou tussen de 27-41 karakters aan voor het onderwerp en vergeet ook niet de regel daaronder aantrekkelijk de houden. Vat in één korte zin samen waar de mailing over gaat en zorg ook dat deze aantrekkelijk is en exclusieve content bevat.

De inhoud van jouw mailverkeer

Zorg voor beleving, e-mailmarketing is namelijk een perfecte tool om in te zetten voor branding. Zorg dat je mailing niet té conversiegericht is en wissel af met content. Communiceer in de ene week een blog en koppel daar verschillende interessante producten aan, in de andere week kun je kiezen voor bijvoorbeeld het communiceren van een persoonlijke kortingscode. Hou het in evenwicht en zorg dat je de klanten informeel benaderd. Zo blijft interessant voor de lezer en opent hij/zij ook de volgende keer weer jouw mail. Het is dus belangrijk dat je in jouw contentstrategie ook e-mailmarketing opneemt en maak hiervoor een duidelijk plan. Werk samen met verschillende afdelingen om ook inside information te kunnen verspreiden vanuit jouw bedrijf. Daarnaast is het mogelijk om klanten terug te winnen via e-mailmarketing. Er bestaan verschillende interessante tools om klanten bijvoorbeeld een reminder te versturen van een verlaten winkelwagen, te feliciteren met een leuke korting op zijn/haar verjaardag, verwante producten toe te sturen aan de hand van eerdere verkopen of als iemand lang niet op je website is geweest de nieuwste artikelen toe te sturen. Er zijn dus talloze mogelijkheden om jouw conversieratio te laten stijgen.

Wat levert het op?

E-mailmarketing wordt steeds belangrijker, ook in 2017. Het genereert meer traffic naar de website, is relatief goedkoop en stimuleert conversie. Het voordeel van e-mail is dat het direct marketing is, waardoor consumenten doorgaans meer geld spenderen en grotere orders plaatsen na het ontvangen van een relevante mailing. Wanneer je goede gesegmenteerde doelgroepen hebt, ontvangt een persoon alleen content waar hij/zij interesse in heeft. Een relevante e-mail zorgt voor blije klanten en dus een grotere kans op conversie. Het kan vaak al converteren naar een conversiepercentage van 3%. Kortom, met een klein budget kun je al relatief veel mensen bereiken en is e-mailmarketing dus een perfecte direct marketing tool om in te zetten. Heb jij al zin om aan de slag te gaan?

Online Bazen kan jou helpen met een goede contentstrategie waar e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van is. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

 

 

 

 

 

 

Lees Meer
19Apr
Bloggen als webshopWaarom bloggen als webshop zo belangrijk is

Waarom bloggen als webshop zo belangrijk is

Content marketing is het nieuwe SEO. Met alleen een aantal landingspages kom je tegenwoordig niet meer heel ver, daarom is het belangrijk voor webwinkel-eigenaren om een blog te koppelen aan je shop. Zowel voor je ranking in Google, maar ook op het gebied van branding is het een belangrijke toevoeging. En dat is nog niet alles! Wij hebben alle voordelen van het hebben van een blog op een rijtje gezet.

Google loves it!

Hoe groot Google is en hoe belangrijk Google is voor jouw webshop hoeven we denk ik niet meer uit te leggen. Maar dat Google dol op content is, dat beseffen veel webshop eigenaren niet altijd. Door relevante keywords te gebruiken in je blogs, wordt je Google ranking sterk bevorderd. Je wordt beter vindbaar én je organische bezoekersaantallen zullen stijgen. Je wil tenslotte zoveel mogelijk mensen naar jouw website trekken en het bijhouden van een blog zorgt voor extra content. Daarnaast is het ook een goedkope manier om je organische vindbaarheid te verbeteren, vooral als beginnende webwinkel eigenaar kan dit dus een interessante tool zijn om in te zetten.

Creëer een band met de klant

Door op regelmatige basis een blog online te schrijven en online te plaatsen lok je continu bezoekers naar je website. Je kan hierin inspiratie geven, de laatste trends uitlichten, maar ook tips en USP’s. Communiceer een leuke korting of een nieuwe collectie, let op dat het hierbij wel belangrijk is dat je uniek blijft. Kopieer dus niet lukraak teksten van de concurrent, omdat je geen tijd hebt om een blog te schrijven. Denk goed na over wat je wil uitstralen en wat jouw manier van communiceren is. Zorg er ook voor dat bezoekers natuurlijk de mogelijkheid hebben om te reageren op jouw blogs, stel vragen en zorg dat er genoeg call-to-actions verwerkt zitten in je blog.

Daarnaast is het ook mogelijk om de klant een kijkje ‘behind the scenes’ te geven. Hiermee laat je zien dat je shop echt ‘leeft’. Dit kan door middel van foto’s, maar ook met leuke korte filmpjes kan je al heel ver komen. Het geeft je webwinkel een stem en het wekt meer vertrouwen bij de consument. Transparantie is inmiddels namelijk niet meer zo maar een ontwikkeling, maar een ‘must’ waar je als bedrijf zeker punten mee kan scoren.

Jij bent de expert!

Door een blog te starten kun je ook laten zien dat je kennis hebt van je producten/diensten die je aanbiedt. Je bent een professional en kan de consument voorzien van informatie, wat je concurrent niet doet. Zorg daarom ook voor een professionele uitstraling, het moet overzichtelijk zijn, aantrekkelijk en simpel ogen. Daarom is het ook belangrijk om je blog niet té commercieel te maken, je wil natuurlijk je spullen graag verkopen, maar overdrijf hierin niet! Link dus subtiel door naar je shop en zorg voor voldoende afwisseling.

Bloggen als pro: Onze tips!

De frequentie van bloggen

Jouw klanten moeten niet overspoeld worden door ellenlange teksten, dagelijks nieuwe posts en blogs welke eigenlijk geen toevoeging hebben. Zorg er daarom voor dat de lezer terug blijft komen en ze ook de tijd hebben om het te kunnen blijven volgen. Post daarom niet vaker dan een keer per week een blog, dit is meer dan voldoende en jouw lezer weet op den duur dan ook dat er bijvoorbeeld op een zondag altijd een nieuwe blog online komt. Je webshop ziet er hierdoor een stuk levendiger uit en je geeft de bezoeker ook daadwerkelijk een reden om terug te komen.

Ga op zoek naar originele onderwerpen

We haalden het al eerder aan, kopiëren is echt not done! Allereerst wordt Google niet erg vrolijk van ‘duplicated content’ en ook jouw lezer niet. De kans is namelijk altijd erg groot dat ze dezelfde blog bij de concurrent al een keer eerder gelezen hebben. Daarnaast verbreed je natuurlijk ook je eigen kennis bij het op zoek gaan naar nieuwe onderwerpen. Zorg dat de onderwerpen bij je imago passen, ga dus niet bloggen over reizen terwijl je zelf een webshop hebt in huis- en tuinartikelen. Zorg dat je relevant bent voor de consument en ook origineel. Als je content waardevol is, is de kans groot dat jouw volgers via Social Media ook de artikelen gaan deken. Hierdoor wordt je bereik weer op een organische manier vergroot.

Nodig influencers uit

Door het inzetten van zogenoemde ‘influencers’ wordt jouw bereik aanzienlijk vergroot. Eerder schreven we al over het inzetten van influencers via Instagram, maar het is natuurlijk ook mogelijk om ze te gebruiken als gastblogger. Het delen van de content gebeurd dan zowel op jouw eigen blog en social media kanalen, als op de kanalen die de gastblogger gebruikt. Dit vergroot je naamsbekendheid en indirect ook je vertrouwen bij de consument.

Blogartikelen worden steeds vaker onderdeel van een content strategie. De inhoud van artikelen kunnen klanten nog jarenlang informeren en aanzetten tot conversie. Een duurzame en relatief betaalbare investering waar je als webwinkel eigenaar veel voordelen uit kan halen.

Online Bazen helpt jou graag om de content te optimaliseren voor jouw doelgroep. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

Lees Meer
12Apr
Content strategieWaarom is een content strategie belangrijk?

Waarom is een content strategie belangrijk?

Reclame zonder verhaal is als een simpele advertentie in de Telegraaf. Je leest je krant en ziet de advertentie vluchtig, of niet. Je onthoudt hem onbewust wellicht, maar echt opmerken doe je het dan niet. Dit komt doordat het voor jou op dat moment niet relevant is. (Bron: Marketingmed) Precies deze samenvatting is de reden dat de content strategie zo belangrijk is. In dit artikel gaan we verder in op de waarde van een content strategie en de reden dat ieder bedrijf een fatsoenlijke strategie nodig heeft.

  1. Wat wil je uitstralen?

Heeft jouw bedrijf al wel eens nagedacht over de positie die ze in de markt in willen nemen? Positioneer je je als een budgettopper of focus je je op de hoogste kwaliteit? Zodra je weet waar jouw bedrijf voor staat en wat je wilt uitstralen heb je een goede basis voor een content strategie. Je weet immers waar je voor staat en wat de ideale klant van je mag verwachten. En niet onbelangrijk; ook wat ze van je te zien krijgen en met welke boodschap alles gecommuniceerd moet worden.

2. Wat wil je bereiken?

Ieder bedrijf heeft andere doelstellingen. Begin dus ook met het bepalen van deze doelstellingen. Waar staat jouw bedrijf voor en wat is het einddoel? Besluit in deze fase dan ook wat content hierin kan betekenen. Wil je autoriteit uitstralen, kennis overbrengen, je vindbaarheid vergroten, relaties opbouwen of puur verkopen genereren

3. Wie wil je bereiken?

Veel bedrijven hebben geen idee wie hun huidige klanten zijn. Wie kopen jouw producten of nemen jouw diensten af?

Zonder een goed beeld van je huidige klantenbestand en/of je ideale doelgroep is het onmogelijk om effectief met hen te communiceren. Want hoe kun je weten hoe en waar je deze personen bereikt als je niet eens weet wie ze zijn?

Ga op ontdekkingsreis en leer begrijpen wie deze personen zijn, wat ze drijft en wat hun behoeftes zijn m.b.t. jouw producten en/of diensten. Is er uberhaupt wel een behoefte?

Zodra jij weet wie ze zijn en hun mediagebruik in kaart hebt gebracht kun je ook een invulling geven aan de te kiezen kanalen en jouw manier van communiceren. Ieder persoon communiceert namelijk op een andere manier en heeft andere behoeftes. Wanneer jij jouw doelgroep leert begrijpen kun jij jouw communicatie ook veel beter toespitsen op zijn/haar manier van denken en doen. Zo kun je met jongeren veel losser communiceren en ze op een andere manier aanspreken dan een oudere doelgroep.

Nu weet je wat je wil uitstralen, wat je doelstellingen zijn en wie je wilt bereiken. De invulling van de ideale kanalen zal je nu veel makkelijker lukken.

4. Kies de ideale kanalen

Online of offline? Dit is in deze fase even van ondergeschikt belang. Vrijwel iedere doelgroep heeft een ander mediagebruik en gebruikt zowel online- als offline mediakanalen om hun behoefte aan informatie te vullen.

In deze fase kies je de ideale kanalen die voor jouw bedrijf effectief zijn om de juiste doelgroep te bereiken, de juiste boodschap over te brengen en de juiste uitstraling te hebben.

5. Maak een content planning

Het klinkt allemaal zo simpel maar helaas wordt dit essentiële deel van de contentstrategie niet juist ingevuld. Betrokkenen geven beloftes die niet worden nagekomen en de content vereist niet de gewenste kwaliteit. Hierdoor loopt het proces vertraging op en komt er niet de gewenste content in de periode die hiervoor bedoeld was. Ook hebben externe ook andere werkzaamheden te verrichten, waardoor de beloftes simpelweg niet kunnen worden waargemaakt. We blijven toch maar mensen. (Bron: Marketingmed). Als oprichter van Marketingmed heb ik veel ervaring opgedaan met het runnen van een contentplatform en alle facetten van een content strategie. Hoe groter het team en betrokkenen, hoe belangrijker een content planning is. Maar naast dat iedereen precies weet wat hij of zij moet doen is het simpelweg ook een stukje structuur en duidelijkheid.

Zodra jij alle 5 de stappen zijn doorlopen heb je een solide content strategie waarmee je aan de slag kunt. Effectief en duidelijk. Je weet wat er nodig is en weet dat de gekozen kanalen en content aansluiten bij de wensen van deze persoon. Uiteraard is het hierbij belangrijk om continue te blijven testen (A/B tests kunnen hierbij van grote waarde zijn) en de gekozen weg niet als heilig te zien. De tijd brengt enorm veel verandering met zich mee, zowel op het gebied van media als verwachtingen van je klant. Daarnaast maken mensen ook fouten, dus begrijp dat niet elke keuze zo effectief blijkt als je vooraf hebt gekozen. Blijf dus altijd analyseren en, indien nodig, verbeteren.

Lees Meer
4Apr
Instagram InfluencersInstagram influencers; De nieuwste marketingtool

Instagram influencers; De nieuwste marketingtool

Instagram blijft groeien, met name onder jongeren, en is bijna onmisbaar om als branding tool in te zetten. Instagram is dan ook meer en groter geworden dan alleen leuke plaatjes en foto’s delen, bewerken en liken. Instagram heeft momenteel al meer dan 600 miljoen gebruikers, het is dus lastig om als nieuwkomer op te vallen tussen alle grote accounts. In dit artikel leggen we uit waarom het inzetten van influencers een effectief middel kan zijn voor jouw bedrijf!

Wat zijn influencers?

De term influencer is een breed begrip. Wanneer ben je een influencer? Google vertelt ons het volgende als we ‘influencer’ als zoekopdracht invoeren: “A person who has the power to influence many people, as through social media or traditional media”. Toch dekt dit nog niet volledig de lading van de term ‘influencer’. Een influencer is een invloedrijk persoon, een rolmodel, maar ook een voorbeeld voor een bepaalde doelgroep. We worden ons hele leven beïnvloed door prikkels van buitenaf, dingen die we hebben meegemaakt, maar ook door bepaalde ervaringen. We doen mensen vaak ‘na’, of dit nu bewust of onbewust is. Een influencer heeft een betrokken ‘fanbase’ en versterkt (mits je hem/haar natuurlijk goed inzet) het imago van jouw eigen merk/dienst/product, genereert verkopen en nieuwe fans, maar ook meer interactie en kan die ene klant net over de streep trekken om toch die ene aankoop te doen.

Instagram influencers; de voordelen

Iedereen volgt op Instagram wel zijn favoriete sportheld, artiest, celebrity, model of BN’er. Je hebt er bewust voor gekozen om deze persoon te gaan volgen, vindt zijn/haar leven interessant en bent stiekem ook wel nieuwsgierig naar zijn/haar dagelijkse bezigheden. Het is dus 1000 maal effectiever om influencers in te zetten die jouw doelgroep aanspreken via een kanaal als Instagram, dan lukraak te schieten met hagel door middel van advertenties waarvan je niet in de hand hebt aan wie ze worden getoond. Jouw doelgroep heeft namelijk affiniteit met deze influencers, ze hebben een groot bereik en maken vaak in ruil voor gratis items of een kleine vergoeding prachtig beeldmateriaal en goede content. Kortom, lage kosten, leuke foto’s die je later nog kunt gebruiken voor promotionele doeleinden en een enorm bereik. Deze unieke branded content zorgt ervoor dat je op een relatief eenvoudige manier het verhaal van jouw merk sterker naar voren kan laten komen.

Influencers, zijn dat bloggers?

Veel mensen vergissen zich in het feit dat ze denken dat een Social Influencer hetzelfde is als een blogger. Niet iedere influencer heeft namelijk een blog, sommige natuurlijk wel, maar let altijd op of deze actief wordt ingezet. Vaak staat de link naar de blog in hun biografie. Het is vele malen effectiever om een samenwerking aan te gaan met een social influencer met een eigen blog, dan iemand die alleen foto’s deelt via Instagram.

Hoe ga je de samenwerking aan; tips en tricks

Wanneer je een samenwerking aangaat is het natuurlijk slim om van te voren duidelijke afspraken te maken. Hoe vaak wil je dat er content geplaatst wordt, hoe moet jouw merk erin vermeld worden, welke # moeten er gebruikt worden en waar moet de post naar toe linken; is dit alleen jouw website waar jouw producten verkocht worden, of ook jouw Instagram-account waardoor wellicht ook jouw fanbase vergroot. Maak ook duidelijke afspraken over hoe lang de content blijft staan.

Daarnaast is ook niet iedere Instagram influencer waardevol voor jouw product/dienst, denk daarom goed na wie je doelgroep is en wie zij als ‘voorbeeld’ zien. Tegenwoordig is het namelijk zeer gemakkelijk om aan veel volgers te komen en ook volgers ‘kopen’ blijft een rage. De grootte van het netwerk of het bereik zijn daarom niet altijd de belangrijkste speerpunten bij het selecteren van passende influencers. Let op de relevantie van de content, maar kijk ook naar de interactie die gegenereerd wordt. Komen er veel reacties op, of zijn het puur en alleen likes?

Tot slot is het belangrijk dat je je verwachtingen en eisen ook aanpast per influencer. Niet iedereen is hetzelfde en iedereen heeft een eigen manier van content creëren. Richtlijnen aangeven mag, maar sla hier niet in door. Als je het gevoel hebt dat je dit toch moet doen, kun je de conclusie trekken dat de desbetreffende influencer ook niet passend is bij jouw merk/product/dienst.

Natuurlijk is het inzetten van Social Influencers en bloggers een lastige opgave en een zeer tijdsintensieve marketingtool om in te zetten. Online Bazen helpt jullie daarom graag om mee te denken hoe Instagram en influencers jouw huidige marketingstrategie kunnen ondersteunen. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

Lees Meer
27Mrt
Sandy LangstraatIntroductie: online marketing specialist Sandy Langstraat

Introductie: online marketing specialist Sandy Langstraat

Online marketing bureau Online Bazen gaat uitbreiden en verwelkomt daarom Sandy Nicole Langstraat in het team! Vanaf maandag 20 maart is ze gestart in de rol van online marketeer op ons kantoor in Den Bosch. Hier zal ze werken met content strateeg en medeoprichter van Online Bazen: Chelsea Bosters.

Opleidingsachtergrond

Ik ben Sandy Nicole Langstraat, 23 jaar en begin 2015 afgestudeerd aan de Fontys Academy for Creative Industries. Na de opleiding International Lifestyle Studies te hebben afgerond en heb ik mij verder gespecialiseerd in de richtingen Digital-, Online en Content Marketing, E-commerce, Conceptontwikkeling en Trendwatching. Tijdens mijn studie heb ik de minor Branding gevolgd aan de Avans Hogeschool Breda, om met elkaar de kracht uit merken te kunnen halen door middel van Brandmanagement binnen een Expert community.

Werkervaring

Al tijdens mijn studie heb ik gewerkt voor verschillende grote opdrachtgevers en merken. Met name het ontwikkelen van actuele trendrapporten, conceptontwikkelingen en nieuwe marketingstrategieën voor o.a. GGZ, Beekse Bergen, de Efteling, Floris van Bommel, Orange Babies en Ekoplaza.

Na het afronden van de opleiding International Lifestyle Studies ben ik aan de slag gegaan voor o.a. Only Vitamines en Giga Meubel als Marketing Specialist/Brandmanager. Hier was ik verantwoordelijk voor alle (online) marketing, het creëren van content, branding en grafisch design.

Ondernemen zit in mijn genen en vanaf begin 2016 ben ik eigenaar van Olive & Mint, een online lifestyle boutique en design studio. Hier kun je terecht voor leuke woonaccessoires, baby- en kinderkleding en een eigen theecollectie. Maar ook voor het ontwerpen van geboortekaartjes, uitnodigingen en meer. Sinds begin 2017 is daar een eigen baby- en kinderkledingmerk bijgekomen: Babytique. Babytique staat voor hippe, betaalbare en luxe kids musthaves. Gelukkig kan ik mijn passie voor ondernemen bij Online Bazen perfect combineren met mijn passie voor online marketing en social media marketing.

De taken en verantwoordelijkheden waarmee ik me binnen Online Bazen ga bezighouden zijn:

  • Social Media Marketing
  • Bloggen
  • Content Marketing
  • Klantcontact
  • Bedenken van nieuwe campagnes

Een aanwinst?

Als Online Marketing Specialist ben ik een echte Social Media freak en continu op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. Ik ben een echte aanpakker, heb een no nonsens mentaliteit en ga altijd zeer gestructureerd te werk. Het creëren van commerciële content, schrijven van creatieve teksten en analyseren van nieuwe ontwikkelingen is op mijn lijf geschreven. Zowel in teamverband als zelfstandig functioneer ik goed en door inmiddels jaren ervaring met social media, branding en bloggen binnen de E-Commerce sector ga ik zeker van toegevoegde waarde zijn binnen het huidige team van Online Bazen en zorgen dat onze klanten nóg meer resultaten behalen!

Wil jij met mij sparren over alle kansen die er voor jouw bedrijf liggen of ben jij simpelweg benieuwd naar mijn mening over bepaalde onderwerpen? Je kunt mij bereiken op Sandy@onlinebazen.nl. Uiteraard kun je mij ook bereiken door ons kantoor in Den Bosch te bellen op 073-2032195. Spreek ik je snel?

Lees Meer