Online marketing voor MKB en ZZP’ers; 4 misvattingen

door | dec 15, 2015 | Online Marketing

De meeste grote bedrijven en organisaties hebben het ondertussen al wel door. Online marketing kan je enorm veel opleveren en je business verreiken. Vele kleinere bedrijven en organisaties, voornamelijk MKB en ZZP’ers, hebben dit helaas nog niet door. De traditionele marketing is voor hen belangrijker, daar halen ze immers al jaren hun klanten vandaan. Daarom in dit artikel 4 misvattingen over online marketing voor het MKB en ZZP’ers.

  1. Onze klanten vind je niet online

Elke klant is online te vinden, dus ook jouw doelgroep. Tegenwoordig zoekt iedereen wel eens op Google. Uit onderzoek uit 2014 is gebleken dat iemand met een pc, tablet en smartphone gemiddeld 77 uur per maand actief is met browser en apps, exclusief internetgebruik op het werk. Daarbij is de pc nog steeds het populairst, al zal de mobiele telefoon en tablet de pc op den duur zeker in gaan halen.

Tevens blijkt uit dit onderzoek (Zie figuur 6) dat de leeftijden 18 tot 34 de meeste tijd op apps- en browsers zitten. Maar de 65+ doelgroep, de doelgroep waarvan menigeen denkt dat ze zich niet of nauwelijks op het internet bevinden, is wel degelijk bezig aan een opmars. Ze moeten immers wel, met de veranderende tijd en de onmogelijkheden waar je mee te maken krijgt als je je blauwe brieven over een tijdje enkel digitaal kan bekijken.

  1. Een Facebookpagina is voldoende

Wie ik nu spreek in mijn nabije omgeving, als het een ZZP’er is kun je hem moeilijk warm maken voor een website. Laatst vertelde een ondernemer tegen mij: ‘’Ik ben schilder, waarom heb ik een website nodig? Ik haal mijn klanten uit mijn nabije omgeving en mond-op-mond reclame’’. Op zich natuurlijk fijn dat hij momenteel zijn klanten haalt uit zijn offline netwerk en goede reputatie. Maar waarom nemen ondernemers genoegen met een magere voldoende? Je moet voor het hoogst haalbare gaan! Buiten dat, een goede online strategie is van essentieël belang om anno nu je business echt te laten groeien. Een website is daarbij een solide basis, waarbij natuurlijk moet worden gekeken naar goede content die de doelgroep (Of: wij spreken liever van buyer personas) bekoort, begrijpt en ook overtuigd om voor jou te kiezen. Hoewel 10 miljoen mensen in Nederland een Facebookaccount hebben is het niet logisch om daar direct voor te kiezen. Ga na waar je doelgroep zich bevind en ga met een duidelijke strategie aan de slag. Stel daarbij ook kritische vragen: is je doelgroep B2B of B2C bijvoorbeeld? Bij B2B is het wellicht al beter om voor een zakelijk platform als LinkedIn te kiezen. Maar nogmaals: Zonder strategie weet je het niet en is het een strategie van los zand.

  1. Online marketing is te duur voor ons

Deze uitspraak is een begrijpbare, maar desalnietemin een conclusie die nergens op is gebaseerd. Vergelijk het met een auto kopen, je hebt hele goedkope en hele dure. Zo is het belangrijk om goed advies te krijgen over de (on)mogelijkheden van online marketing. Een professionele website is essentiëel, een goede social media strategie en uitvoering wellicht ook wel. Maar investeren in online zal, indien je de juiste partij hebt, altijd in je voordeel werken. Zo ook qua inkomsten. Want een échte specialisten weet waar die mee bezig is en weet welke tijdsinvesteringen uiteindelijk ook het gewenste effect zullen hebben. Daarnaast is het belangrijk om af en toe te investeren in je bedrijf om te groeien. Een advertentie in een advertentie in het ochtendblad uit je buurt kostte vroeger ook een flinke duit geld, en wat was daar het resultaat van? Gelukkig kunnen wij online ook écht de ROI meten en aantonen wat het behaalde resultaat is.

4.Online marketing is een ‘te ver van mijn bed show’

Dit is wellicht dan niet een stelling die ik direct onderuit kan halen. Wanneer online voor ondernemers een ‘te ver van mijn bed show’ is dan is dat uiteraard hun gevoel. Maar sinds wanneer is een ondernemer niet bereid om tijd en energie te investeren in een potentiële kans voor zijn bedrijf? Laten we duidelijk zijn dat online meer mogelijkheden en kansen huisvest als offline marketing ooit heeft gedaan. Zeker voor de MKB-branche en de ZZP’er die het vooral van zijn creativiteit en eigen kennis moet hebben. Investeer dan ook in die kennis!

Wil jij online succes behalen?

Dit zijn slechts 4 misvattingen die ik hier heb beschreven, uiteraard zijn er nog veel meer. Maar wij van Online Bazen uit Den Bosch adviseren je sowieso graag over de (on)mogelijkheden van online marketing en bieden je graag de kans aan om online echt succesvol te worden. Want daar zijn we goed in: andere bedrijven sterker maken en hun business te laten groeien. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact op met ons of bel 06-41431340.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button