Blog

Online Bazen > Nieuws > Online Marketing > E-mailmarketing > Remarketing; de manier om jouw potentiële klanten terug te winnen.
Blogheader Remarketing Online BazenBlogheader Remarketing Online Bazen

Remarketing; de manier om jouw potentiële klanten terug te winnen.

Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd. Wat het precies inhoudt, hoe je Remarketing het beste kan inzetten, welke kanalen relevant zijn en nog veel meer. Er zijn namelijk talloze mogelijkheden en iedere mogelijkheid heeft voor jou als bedrijf andere gevolgen en voordelen. Ook moet je je natuurlijk aan een aantal regeltjes houden wanneer je data verzamelt van jouw bezoekers. Wanneer het voor jou als bedrijf interessant is bespreken we in dit artikel.

Wat is Remarketing?

 

Zoals we in de inleiding ook al aan hebben gegeven wordt Remarketing ook wel Retargeting genoemd. Deze methode wordt steeds populairder in de wereld van online marketing. Maar wat is het nou precies? Als we Google moeten geloven is het ‘een gerichte online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties’. Wanneer je dus een conversieratio hebt van 3% betekent dit dat de overige 97% jouw website verlaat zonder te converteren. Deze 97% kun je terugwinnen door Remarketing in te zetten, later in het artikel leg ik uit welke kanalen je hiervoor kan inzetten. Maar wanneer is dit voor jou als bedrijf interessant?

 

Waar te beginnen met Remarketing?

 

Het is allereerst belangrijk dat je via Google Analytics je bezoekersstroom in kaart brengt. Deze customer journey map is namelijk erg belangrijk om te analyseren voordat je aan de slag gaat met Remarketing. Waar haken jouw potentiele klanten af? Waarom haken ze af? Wat is jouw conversieratio? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kan stellen wanneer je in de cijfers duikt. Wanneer blijkt dat je bijvoorbeeld een trage website hebt en de laadtijd van je pagina’s enorm lang is, heeft het geen zin om Remarketing in te zetten voordat dit probleem is opgelost. Wanneer je jouw bezoekersstroom in kaart hebt gebracht kun je verder naar de volgende stap.

 

De kleine lettertjes

 

Wanneer je je bezoekers gaat segmenteren doe je dit aan de hand van data welke verzameld wordt door cookies. Volgens de cookiewetgeving dien jij ten alle tijden toestemming te krijgen van iedere bezoeker om zijn/haar surfgedrag in kaart te kunnen brengen. Zorg dus dat er op jouw website een pop-up komt of een duidelijke banner waarin staat dat de bezoeker of consument de cookies moet accepteren. Maar alleen dat is tegenwoordig ook niet meer voldoende, door middel van een aparte CMS-pagina dien jij de gebruiker van jouw website te informeren wat je met de verzamelde data gaat doen. Probeer dit op een positieve manier te brengen en geef aan dat de consument hierdoor persoonlijke aanbiedingen kan ontvangen e.d. zodat het niet afschrikt. Neem bijvoorbeeld een kijkje in het cookiebeleid van KLM. Zij leggen kort maar krachtig uit waarvoor alle data gebruikt wordt en waarom.

 

Welk kanaal ga je inzetten?

 

Het is van groot belang dat je weet waar jij de meeste bezoekers uit haalt en waar jouw klanten zich bevinden. Wees er bewust van dat ieder kanaal zijn eigen specifieke voor- en nadelen heeft. Wanneer je een relatief klein budget hebt om in te zetten zijn kanalen zoals e-mail en Facebook erg interessant, wanneer je budget het toelaat kun je met Google nog veel meer bereiken.

 

Remarketing via e-mail

 

Eerder schreven we al een artikel over e-mail marketing en de kracht hiervan. Natuurlijk kun je, wanneer je gebruik gaat maken van Remarketing, jouw potentiele klanten ook beter laten converteren via e-mail. Denk aan verlaten winkelwagens, maar ook passende artikelen bij eerdere aankopen, interesses etc. Belangrijk is dat je alleen de klanten contacteert per e-mail welke ook echt relevant zijn. Klanten die bijvoorbeeld meer dan een x aantal pagina’s hebben bezocht, lang op jouw website hebben gezeten of daadwerkelijk een account hebben aangemaakt. Het heeft dus geen zin om de klanten die alleen jouw homepage bezocht hebben een e-mail te gaan sturen, dit kan vervelend over komen en ervoor zorgen dat ze juist helemaal niet meer terugkomen.

 

Remarketing via Facebook

 

Aan de hand van jouw Facebook pixel verzamelt Facebook data van jouw websitebezoekers. Het is mogelijk deze doelgroepen te segmenteren op basis van gedrag. Denk aan bezoekers die bepaalde producten en/of categorieën hebben bekeken, bezoekers die al eerdere aankopen gedaan hebben, of ook hier weer bezoekers die hun winkelwagen hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Deze kun je vervolgens interessante aanbiedingen doen, kortingscodes aanbieden, maar ook de specifieke producten die zij hebben bekeken opnieuw laten zien. Dit laatste doe je aan de hand van een productcatalogus welke je kan toevoegen via de bedrijfsmanager van Facebook. Vervolgens kun je in de bedrijfsmanager verschillende advertenties opzetten aan de hand van jouw gesegmenteerde doelgroepen. Meer weten over Facebook adverteren? Klik hier!

 

Remarketing via Google

 

Via AdWords is het mogelijk om een Remarketing campagne op te zetten en deze zal dan vertoond worden in het Google Display Netwerk door middel van banners en beeldmateriaal. Belangrijk hierbij is dat eerst de remarketingtag/pixel wordt geplaatst op jouw website. Hierna is het mogelijk om bezoekers van jouw website verschillende ‘targeted Ads’ te laten zien. Het draait ook hier allemaal weer om relevantie, wanneer je een goed gesegmenteerde doelgroep met relevante Ads wil bereiken zal je zien dat je kosten per klik zullen dalen.

 

Natuurlijk hebben wij jullie nu alleen de belangrijkste highlights uitgelegd. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

mm

Door 27

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.