Alles wat je moet weten over veiligheid in e-mailmarketing

door | jan 8, 2018 | E-mailmarketing, Online Marketing

Het internet is een grote verzamelplaats waar iedere seconde van de dag informatie wordt uitgewisseld. Het gros van de informatie is onbelangrijk, maar vaak wordt ook vertrouwde informatie gecommuniceerd. Juist op dit soort momenten is het belangrijk om te weten hoe je veilig de informatie van A naar B over kunt brengen — zonder dat er onderweg informatie gelekt wordt.

Gezien e-mailmarketing een belangrijk onderdeel is van onze dienstverlening, schrijft Online Bazen graag over dit onderwerp. Met de nieuwe AVG wet in zicht, vertelt Megan van Newsletter2Go je vandaag hoe je vertrouwd met gegevens in e-mailmarketing omgaat.

De voordelen en de wettelijke eisen van e-mailmarketing

Waarom e-mailmarketing? Dit traditionele marketingkanaal biedt zeer effectieve mogelijkheden om het contact met klanten te onderhouden en nieuwe klanten aan te trekken. E-mailcampagnes kunnen eenvoudig worden opgezet en op specifieke ontvangersgroepen worden aangepast. In tegenstelling tot veel andere marketingkanalen heb je met e-mails de kans om iedere ontvanger persoonlijk en doelgericht aan te spreken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van exclusieve voordelen, services of informatie als prikkel om nieuwe klanten te werven.

Hoe zit het met e-mails en spam?

E-mailadressen en massa mailings zijn in het verleden vaak in een slecht daglicht gezet. Het versturen van ongevraagde reclame en spam geeft de term e-mailmarketing een negatief karakter. Het is daarom belangrijk om aan de wettelijke eisen te voldoen en e-mailmarketing als een positief, winstgevend kanaal te gebruiken.

Ten eerste is het van belang om gebruik te maken van een double opt-in aanmelding. Dit betekent dat wanneer iemand zich voor de nieuwsbrief aanmeldt er eerst een bevestigingsmail wordt gestuurd. Pas na de bevestiging wordt de contactpersoon aan de mailinglijst toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat je alleen e-mails stuurt naar personen die daadwerkelijk met de ontvangst hebben ingestemd.

Ten tweede moet je elke verzonden e-mail voorzien van een afmeldlink. Dit geeft ontvangers de kans om zich op ieder moment van de nieuwsbrief af te kunnen melden. Een afmeldlink is wettelijk verplicht in Nederland.

Het veilig behandelen van ontvangersinformatie

Bij het verzamelen van nieuwe abonnees werk je met gevoelige informatie. Het is aan jou de taak om zorgzaam met de e-mailadressen en andere ontvangersinformatie om te gaan. Het gebruik van een nieuwsbrief software is een goede manier om er zeker van te zijn dat de informatie vertrouwd wordt behandeld.

Nieuwsbrief tools werken met beveiligde servers en moeten aan strenge eisen voldoen. Organisaties voeren jaarlijks controles uit om te garanderen dat de eisen worden nageleefd en het ontvangersbeheer waterdicht is. Dit betekent dat de opgeslagen ontvangersinformatie uitsluitend door jou kan worden gebruikt en dat al je e-mails veilig en discreet worden verzonden.

Conclusie

In e-mailmarketing is veiligheid enorm belangrijk. Wanneer je om e-mailadressen en andere privé informatie van ontvangers vraagt, is het jouw verantwoordelijkheid om nauwkeurig met de verzamelde informatie om te gaan. Ook moet je ervoor zorgen dat de e-mailadressen wettelijk verkregen zijn en ontvangers op elk moment de mogelijkheid hebben om zich af te melden. Een mailing versturen gaat dus altijd gepaard met een afmeldlink in de footer.

Hoewel handmatig nieuwsbrieven verzenden via Outlook of Gmail een mogelijkheid is, kun je het best gebruik maken van een nieuwsbrief tool. Dit is de meest eenvoudige manier om aan alle e-mailmarketing eisen te voldoen, aangezien de software dit aspect voor je overneemt. Vooral met de nieuwe AVG wet die per 25 mei 2018 zijn intrede zal maken is veiligheid in e-mailmarketing een absolute prioriteit.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button