Je doelgroep bereiken op het juiste moment, dat wil iedereen toch? Om op een effectieve manier je doelgroep te bereiken is het belangrijk om aan de slag te gaan met een multichannel strategie. Maar, wat is dit nu precies? En, hoe benut ik de kracht van zo’n strategie optimaal? In dit artikel vertel ik je graag meer over de kracht van een multichannel strategie.

De definitie van de ultieme multichannel online marketing strategie is vrij duidelijk: Een strategie waarbij de consument centraal staat en wordt geraakt op de juiste manier in de funnel (lees: customer journey). Een optimale multichannel strategie bestaat uit een uitgebreide mix aan online (en offline) kanalen, waar de doelgroep wordt geraakt op het juiste moment, en op de juiste manier. Een funnel waar de merkbeleving en de ervaring van de klant centraal staat en waar wordt gefocust op iedere fase van de customer journey.

Online Bazen werkt graag met het See, Think, Do, Care model.

Buyers Journey

Nu dat de definitie is toegelicht duik ik graag dieper in op de kracht van een solide multichannel strategie. Wanneer een consument op zoek gaat naar een nieuw product of dienst is dat vaak vanwege één duidelijke reden: een behoefte. Wanneer een behoefte wordt vervuld ontstaan er positieve gevoelens. Logisch dat men hier graag invulling aan geeft!

Het doel van de multichannel strategie is het overtuigen van consumenten. Dit zou idealiter gebeuren in iedere fase van de journey, van de bewustzijnsfase tot de loyaliteitsfase.  Wanneer dit op de optimale manier is ingericht zorgt dit er voor dat de klant centraal staat en het gevoel heeft optimaal door jou te zijn geholpen.

Alleen een product of een dienst aanbieden is tegenwoordig niet meer genoeg. De consument verwacht een beleving. Hiermee kan er een meerwaarde worden gecreëerd voor het product, waardoor de prijsfactor minder belangrijk wordt.

Aan de slag met een multichannel strategie

Een multichannel strategie neerzetten kan complex zijn. Onderstaande voorbeelden laten echter zien dat je ook stap voor stap aan de slag kan gaan met het bouwen van jouw ideale strategie:

  • Webshop X is sinds 15 maanden online en heeft inmiddels 3000 organische bezoekers per maand opgebouwd. Het conversiepercentage is helaas wel vrij laag: zo’n 1.5%. Gezien je bij SEO-optimalisatie minimale controle hebt over de zoekwoorden waarop je wordt gevonden is er besloten om ook te gaan investeren in Google Ads. Dankzij Search en Shopping campagnes worden relevante bezoekers, op het juiste moment in de journey, naar de juiste pagina op de webshop geleid. Het gevolg: meer bezoekers en meer verkopen.
  • Webshop X heeft nu zo’n 8000 bezoekers per maand op de website die grotendeels via Google binnenkomen. De webshop heeft een conversiepercentage van 2%. Dit betekent dat 98% van de bezoekers de webshop weer verlaat, en wellicht ook nooit meer terugkeert. Dankzij remarketing campagnes op kanalen zoals Google, Facebook, Instagram en LinkedIn kun je vrij eenvoudig deze bezoekers opnieuw bereiken met een actie, aanbieding of follow-up. Was je conversiepercentage eerst slechts 2%? Enkel het toevoegen van remarketing kan het conversiepercentage al flink laten stijgen.
  • Webshop X heeft inmiddels 9000 bezoekers per maand en het conversiepercentage is dankzij remarketing gestegen naar 2.5%. Goed nieuws en daarom besloten ze de volgende stap te gaan zetten: E-mailmarketing. Zeker in de loyaliteitsfase is e-mailmarketing een essentieel kanaal om in contact te blijven met bestaande klanten. Dankzij het toevoegen van e-mailmarketing aan de strategie hebben ze er voor gezorgd dat klanten op de hoogte werd gehouden van nieuwe producten, wijzigingen/veranderingen en nieuws over het merk. Dankzij relevante mailings steeg het percentage terugkerende klanten met 40% en de CLV (customer lifetime value) steeg met 90%.

Dankzij het toevoegen van diverse kanalen aan de strategie is het conversiepercentage gestegen. Tevens blijft webshop X dankzij e-mailmarketing in contact met bestaande klanten. De mogelijkheden voor webshop X zijn nog steeds erg groot, maar de eerste belangrijke stappen zijn gezet.

Zelf aan de slag gaan met het opbouwen van een effectieve multichannel online marketing strategie? Dat kan. De eerste stappen zijn het ontdekken en leren kennen van je klant. Wat beweegt hen? En, welke kanalen zetten ze in? Belangrijk hierbij is om te onthouden dat consumenten kanalen kiezen die passen bij de situatie. Deze kanalen kunnen overigens ieder moment verschillen.

Nadat je weet wie je klant is, is het van belang om de customer journey in kaart te brengen. Deze customer journey kan het beste worden uitgelegd als ‘de reis die de klant maakt vanaf het moment dat de behoefte ontstaat tot het moment dat het product is aangekocht en men in de beschreven loyaliteitsfase terechtkomt’.

Wij zijn benieuwd: Heb jij je multichannel online marketing strategie op orde? Wij denken graag met je mee, neem gerust contact met ons op.