SEA begrippenlijst

SEA begrippenlijst

De meest voorkomende SEA begrippen staan op deze pagina op alfabetische volgorde. Wij vullen deze lijst wekelijks aan. Wens je hulp, dan weet je ons online marketing bureau vanaf nu te vinden!

Staat jouw definitie nog niet in de SEA begrippenlijst?

Wordt er iets dat je graag wilt weten nog niet uitgelegd op deze pagina? Stuur dan een mailtje naar info@onlinebazen.nl en wij zorgen er voor dat dit begrip binnen no-time aan de SEA woordenlijst wordt toegevoegd!

online adverteren
SEA begrippen van A t/m Z

  • Accelerated Mobile Pages: Een ‘accelerated mobile page’ is een methode waarmee u mobiele bestemmingspagina’s kunt optimaliseren. Een AMP-bestemmingspagina wordt binnen 3 seconde geladen door een aangepaste HTML-code. Hierdoor kan uw kwaliteitsscore aanzienlijk verbeterd worden.
  • Advertentie-extensies: Door het toevoegen van advertentie-extensies aan je Google Adwords advertentie, kun je meer informatie kwijt in je advertentie. Dit zorgt ervoor dat de advertentie meer ruimte in beslag nemen waardoor je dus beter zichtbaar bent. Lees alles over advertentie extensies hier.
  • AdWords Express: Dit is het online advertentie programma van Google Ads voor kleine bedrijven. Je kunt gemakkelijk via mobiel inloggen en snel advertenties maken. Net zoals bij Google Ads worden je advertenties in Google vertoond en jij betaald alleen de kosten per klik.
  • Bestemmingspagina URL: Meestal zijn bestemmingspagina’s hetzelfde als landingspagina’s of de URL’s die je hebt toegevoegd aan de advertentie. Het menu “bestemmingspagina” geeft je de optie om een trackings sjabloon toe te voegen. Voor A/B testen is dit een handig hulpmiddel. Wanneer je handmatig een link maakt (met value track parameters) dan kun je in analyses achteraf, de verschillende links met elkaar vergelijken. Je kunt met trackings sjablonen meten welk apparaat gebruikt is of de bron van de advertentieklik.
  • Brede zoekwoorden: Breed zoeken is een van de vier opties waarmee je kunt regelen hoe nauwkeurig het zoekwoord moet aansluiten bij de zoekterm van de gebruiker om jouw advertentie weer te geven.  Jouw advertentie wordt weergegeven als gebruikers zoeken naar jouw zoekwoord of inclusief wat er voor of achter het woord wordt toegevoegd, synoniemen, gerelateerde termen, spelfouten, enkelvoud-meervoud. U plaatst hiervoor het desbetreffende zoekwoord tussen “aanhalingstekens”.
  • Conversie: Een conversie is het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot aankoop, of informatie aanvraag of opvragen van de brochure. Een conversie bepaal jij zelf, het is een actie die commercieel interessant is om te meten. De conversie is ook een graadmeter voor de kwaliteit van je website. Hoe sneller en eenvoudiger de consument tot een aankoop over kan gaan, hoe groter de kans op conversie. Een conversieratio wordt gebruikt om het succes van de website aan te geven in een percentage.
  • CPC (=cost per click): Dit is het bedrag dat de eigenaar van een website betaald wanneer er op zijn advertentie geklikt wordt. Alleen wanneer een bezoeker daadwerkelijk de vermelding van een site op internet aanklikt, betaalt de eigenaar per klik. (Zie standaard maximaal CPC)
  • Dagelijks budget: Dit budget stel je eenmalig in op campagne niveau. Hiermee geef je aan hoeveel je gemiddeld per dag maximaal wilt uitgeven. Gemiddeld, want afwijking van dagelijks budget kan 20% van het ingestelde budget zijn. Elke dag wordt je advertentie zo vaak mogelijk laten zien, totdat er zoveel mensen geklikt hebben, dat je geld op is. Er kan een kleine afwijking van daadwerkelijke kosten zijn.
  • CTR (=Click through rate): Dit is het percentage van de mensen die doorklikt op een link in de zoekresultaten van Google. Het doorklikratio wordt berekend door de hoeveelheid klikken op de link te delen door het aantal vertoningen van de link.
  • Display campagnes: Je kunt banners maken en deze door Google laten verspreiden over andere websites, op YouTube of in mobiele Apps. Google wil hiermee de mogelijkheid bieden om veel mensen te bereiken op andere platformen dan Google en de eigen website. Richt je targeting instellingen wel zo goed mogelijk in.
  • Doel-CPA: Met de biedingsmethode doel-CPA zal Google Ads proberen om de kosten per conversie gelijk te stellen aan wat een conversie voor u waard is door middel van het automatisch aanpassen van biedingen op bepaalde zoekwoorden. Dit aan de hand van conversiegeschiedenis en bekende data. Om doel-CPA te kunnen gebruiken, is het van belang dat ‘conversies bijhouden’ op de juiste wijze staat ingesteld.
  • Dynamische Zoekadvertenties (=DSA), dynamische advertentietargets: De advertentietekst en de link van de landingspagina worden automatisch vertoond bij een zoekwoord die Google op basis van de website content heeft bepaald. Je geeft hiermee de controle aan hoe Google jouw website leest en of het zoekwoord van de zoeker overeenkomt met jouw content.
  • Exacte zoekwoorden: Een van de instellingen in jouw Google advertentie. Jouw advertentie wordt alleen weergegeven als gebruikers zoeken naar jouw exacte zoekwoord of een kleine afwijking van het zoekwoord (spelfout, enkelvoud-meervoud, afkorting). U plaats hiervoor [vierkante haken] voor en na het zoekwoord.
  • Google Ads: Dit is het advertentie programma van Google. Je logt in Online en daar kun je vervolgens je advertenties schrijven en budgetten instellen. Voorheen (2018) heette dit online programma Google Adwords.
  • Google Ads editor: Een soort Excel programma, een handig hulpmiddel, waarmee je gemakkelijk je campagnes volgens structuur kunt inrichten en daarna uploaden naar je account in Google Adwords.
  • Google Partner: Een gecertificeerd Google Partner beschikt over de nodige kennis en ervaring op het gebied van online adverteren. Je kunt expert genoemd worden op vlak van zoekadvertenties, display, shopping en video-advertenties. Voordelen voor ons als Google Partner zijn: uitnodigingen voor evenementen van Google en online trainingsprogramma’s. Tevens krijgen wij ondersteuning van Google voor de inrichting en optimalisatie van onze klanten en hebben wij uniek inzicht in ontwikkelingen en kansen die Google in de toekomst gaat testen of zelfs volledig uitrollen. Lees nog meer over Google Partner Badge hier.
  • Handmatige CPC: een biedingsmethode binnen Google Ads waarmee u aangeeft wat de maximale kosten per klik op uw advertentie mogen zijn. In veel gevallen betaalt u zelfs minder dan de maximum-CPC, deze wordt namelijk berekend op basis van het behouden van uw huidige advertentiepositie.
  • Shopping campagnes: Advertenties met productvermeldingen die worden weergegeven wanneer iemand naar uw producten zoekt op google.nl en google.nl/shopping. In de advertentie worden weergegeven:een foto van het artikel,de bijbehorende prijs en de naam van de winkel.
  • Keyword planner: Dit is een tool in Google ads, die gebruikt wordt voor zoekwoordenonderzoek. Zijn er voldoende mensen die in Google zoeken naar jouw diensten? Gemiddelde zoekvolumes zijn op te vragen en geven een indicatie van de hoeveelheid mensen die zoeken naar jouw diensten in Google per maand.
  • Kwaliteitsscore: De score van de advertentie wordt bepaald door Google, de score varieert van 1 t/m 10. Hoe relevanter jouw advertenties en bestemmingspagina’s voor gebruikers zijn, hoe groter de kans is dat je een hogere kwaliteitsscore krijgt. Hoe beter het verband is tussen de advertentieteksten, de zoekwoorden en de content op de landingspagina, hoe beter. De score is de belangrijkste factor voor het verlagen van jouw kosten per klik (CPC).
  • Landingspagina: Dit is de pagina waarop iemand uiteindelijk landt wanneer die op de advertentie klikt. Hoe beter de pagina aansluit op zoekwoord (en intentie) van de gebruiker, hoe groter de kans op een hogere ranking van de advertentie. Daarnaast is de advertentiepositie afhankelijk van investering én kwaliteitsscore. Het verbeteren van de kwaliteit van de landingspagina doe je in samenwerking met SEO.
  • PPC (=Pay per Click): Dit is hetzelfde als betalen per klik. CPC wordt ook vaak PPC genoemd (zie definitie CPC).
  • Remarketing lijsten: Via Google Ads is het mogelijk om een remarketing campagne op te zetten en deze zal dan vertoond worden in het Google display netwerk door middel van banners of afbeeldingen. Belangrijk hierbij is dat eerst de remarketing pixel wordt geplaatst op jouw website. Daarna is het mogelijk om bezoekers van jouw website verschillende producten die bekeken zijn, opnieuw te laten zien. Sinds de GDPR wetgeving is ingegaan in 2018 moet hier wel via de website toestemming voor gevraagd worden.
  • Search engine advertising (= SEA): adverteren binnen zoekmachines op zoektermen, zodat tekstadvertenties zichtbaar worden tussen de gesponsorde resultaten in zoekmachines. Dit adverteren verloopt via biedingensystemen.
  • Standaard maximaal CPC: In Google Ads kun je kiezen voor de optie om een maximaal CPC in te stellen per zoekwoord/advertentie. De advertenties worden op basis van jouw max CPC op een hogere of lagere positie getoond dan die van concurrenten. Er spelen nog meer belangrijke factoren mee (zie kwaliteitsscore).
    Bij het maken van advertenties gaat het om relevantie, wanneer je een goed gesegmenteerde doelgroep met relevante Ads wil bereiken zal je zien dat je kosten per klik zullen dalen.
  • Uitsluitingszoekwoorden: Dit worden ook wel negatieve zoekwoorden genoemd. De zoekwoorden die je als negatief instelt, geven een sein aan Google, dat jouw advertentie niet op deze zoekwoorden vertoond mag worden.
  • Verbeterde CPC: Google zorgt met deze instelling dat jouw advertentie zoveel mogelijk aangeklikt wordt. De biedstrategie stelt biedingen in om de prestaties te optimaliseren. Hiermee heb je zelf geen controle over de kosten per klik. Je kunt wel je dagbudget instellen. (Zie dagelijks budget)

SEA uitbesteden

Hulp nodig? Dan staat Online Bazen voor je klaar. Online Bazen heeft veel ervaring als het gaat om SEA en is Google Partner. Daarnaast kan Online Bazen je helpen met het bouwen van een professionele website en het uitvoeren van online marketing. We hebben specialisten in huis die elk verstand hebben van een eigen marketing kanaal. Wij hebben ervaring in de uitvoering van online marketing, zodanig dat we de juiste doelgroep voor jouw bedrijf of organisatie bereiken.

Als je interesse hebt in een van deze diensten, neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.