SEO begrippenlijst

SEO begrippenlijst

De meest voorkomende SEO begrippen staan op deze pagina op alfabetische volgorde. Wij vullen deze lijst wekelijks aan. Wens je hulp, dan weet je ons online marketing bureau vanaf nu te vinden!

Staat jouw definitie nog niet in de SEO begrippenlijst?

Wordt er iets dat je graag wilt weten nog niet uitgelegd op deze pagina? Stuur dan een mailtje naar info@onlinebazen.nl en wij zorgen er voor dat dit begrip binnen no-time aan de SEO begrippenlijst wordt toegevoegd!

SEO: A tot en met Z

  • Accelerated Mobile Pages (=AMP):  Accelerated Mobile Pages zijn speciaal opgemaakte versnelde webpagina’s die het mogelijk maken content extreem snel weer te geven op mobiele apparaten. De website die het snelst laadt, zal Google de hoogste prioriteit geven.
  • Content: De inhoud van een website of een gedeeld bericht. Dit kunnen zowel afbeeldingen, tekst, video’s of een combinatie van alle zijn.
  • Conversie: Een conversie is het moment waarop een bezoeker van een website overgaat tot aankoop, informatie aanvragen, het opvragen van de brochure of een andere actie die commercieel interessant is. Een conversie kan dus gemeten worden door het aantal bezoekers te delen door het daadwerkelijke aantal transacties. De conversie is ook een graadmeter voor de kwaliteit van je website. Hoe sneller en eenvoudiger de consument tot een aankoop over kan gaan hoe optimaler de conversie zal zijn. Een conversieratio wordt gebruikt om het succes van de website aan te geven. Er zijn naast aankoop conversies ook nog andere conversie doelen zoals het inschrijven op je nieuwsbrief of het downloaden van de bedrijfscatalogus.
  • CTR (=Click Through Rate): Dit is het percentage van de mensen die doorklikt op een link in de zoekresultaten van Google. Het doorklikratio wordt berekend door de hoeveelheid klikken op de link te delen door het aantal vertoningen van de link.
  • Headings: Dit zijn titels in de tekst, die dienen om structuur aan te brengen aan een artikel. Denk aan H1, H2, H3, H4. Deze koppen zie je ook terug in Word.
  • Keyword planner: van Google adwords gebruiken wij voor zoekwoordenonderzoek. Zijn er voldoende mensen die in Google zoeken naar jouw diensten? Gemiddelde zoekvolumes zijn op te vragen en geven een indicatie van de hoeveelheid mensen die zoeken naar jouw diensten in Google per maand.
  • Landingspagina:  de pagina waarop iemand uiteindelijk “landt” wanneer deze op een advertentie klikt. Hoe beter de pagina aansluit op de zoekterm (en intentie) van de gebruiker, hoe groter de kans op een hogere ranking van de advertentie. Er spelen ook andere factoren een rol op de advertentiepositie, zoals het bod en de relevantie van de advertentie. Dit zijn factoren die een SEA specialist “makkelijk” zelf kan beïnvloeden. Echter ligt juist in het verbeteren van de kwaliteit van de landingspagina een grote potentie in de samenwerking met SEO.
  • Leads: Leads zijn aanvragen (een contactaanvraag, offerte aanvraag etc.). Leads kun je dus zien als potentiële klanten.
  • Longtail zoekwoorden: Vaak spreek je al van long tail als je je richt op een combinatie van 3-4 zoekwoorden. Als je hoog in Google scoort bij lange zoektermen dan zullen er misschien minder mensen op jouw website komen, maar die mensen die er komen, zijn precies op zoek naar wat jij te bieden heb.
  • Meta informatie (meta title en meta descriptions): Dit is de informatie die wordt vertoond in Google of Bing. De titel en de metadescriptions zijn belangrijk voor een hoge CTR. Hoe aantrekkelijker de titel en de omschrijving van jouw link is, hoe meer mensen er klikken op jouw website link.
  • Opt-in: De persoon zal bij een opt-in nadrukkelijke hebben verklaard om zijn e-mailadres achter te laten voor het ontvangen van een nieuwsbrief. Dit is de toestemming die iemand geeft om gebruik te maken van deze dienst. De toestemming geef je door een vinkje aan te vinken op de website voor je jouw gegevens verzendt.
  • Result snippet: Dit is de vertoning van jouw website in Google of Bing. Het bestaat uit een titel en een omschrijving (=metadescription). Wanneer je klikt op de snippet, dan kom je terecht op de website.
  • Robots.txt.  Robots.txt is een klein document waarin je aangeeft welke pagina’s je wilt blokkeren voor Google of juist wil verduidelijken. Je kunt met dit document laten weten, welke links Google niet hoeft te indexeren.
  • Sitemap, XML sitemap:  De Sitemap geeft het overzicht van alle website links met als doel om de structuur van de website te verduidelijken aan Crawlers die de website indexeren.
  • Structured Data, Schema.org: Dit is een schema om je data te structureren. Door de data op je website gestructureerd te specificeren, kan Google de context van de website pagina begrijpen. Op deze manier komen de zoekresultaten nauwkeuriger overeen met de zoekintentie van zoekmachine gebruikers. 
  • User Experience (=UX)De ervaring van bezoekers op de website. Hierbij wordt gekeken of de website makkelijk in gebruik is. Hoeveel moeite moet een bezoeker doen om de website te begrijpen. Kan de bezoeker gemakkelijk navigeren en vinden wat die zoekt.

Hulp nodig? Dan staat Online Bazen voor je klaar. Online Bazen heeft veel ervaring als het gaat om SEO. Daarnaast kan Online Bazen jou helpen met het bouwen van een professionele website en het uitvoeren van online marketing. We hebben specialisten in huis die elk verstand hebben van een eigen marketing kanaal. Wij hebben ervaring in de uitvoering van online marketing, zodanig dat we de juiste doelgroep voor uw bedrijf of organisatie bereiken.

Als je interesse heeft in een van deze diensten, neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.