Holland Bikes

Hoe maak je als speler in Frankrijk online impact met je fietstours en fietsverhuur?

Holland Bikes – de nummer 1 aanbieder van fietstours en fietsverhuur in Frankrijk – besloot begin 2023 samen met Online Bazen de uitdaging aan te gaan. Met locaties in onder andere Parijs en Nice, een internationaal team en tours in meerdere talen bedient Holland Bikes jaarlijks meer dan 60.000 klanten. De overstap naar een zelfstandige merknaam vroeg om een nieuwe, gerichte online marketingstrategie om verder te groeien. Tot op heden heeft deze samenwerking al mooie resultaten opgeleverd.  

Dit is in het kort de weg van Holland Bikes in samenwerking met Online Bazen:

Uitdaging: De omzet uit fietstours verhogen en de naamsbekendheid laten groeien. 

Aanpak: Een data gedreven online marketing strategie met focus op SEA en Social ads.

Resultaat: Binnen enkele maanden 484% omzetgroei en een gemiddelde ROAS van 15.

Van afhankelijk van een grotere partij naar zelfstandige groei

Tot eind 2022 bood Holland Bikes hun tours en fietsen aan onder de vlag van een grotere organisatie. Begin 2023 gingen ze zelfstandig verder onder hun eigen naam. De uitdaging hierbij was snel een marktpositie opbouwen én het omzetniveau evenaren of zelfs verbeteren. Hoewel ze al flinke stappen gezet hadden richting zelfstandigheid, stonden de volgende zaken nog in de weg:

  • Weinig tot geen historische data om op te sturen
  • Nauwelijks opgebouwde naamsbekendheid onder de eigen merknaam
  • Beperkte online marketing ervaring als zelfstandig merk
Online marketing cases op een rij

Hoe hebben wij de vaart erin gekregen?

Data als brandstof
Voor een goede start is de beginsituatie goed analyseren met beschikbare data essentieel. Aangezien Holland Bikes nog maar enkele maanden zelfstandig actief was, was er nog geen data beschikbaar uit het verleden. Daarom hebben wij ervoor gekozen om op basis van de beschikbare informatie onder de overkoepelende partij en benchmarks een strategie uit te werken per kanaal. Zo ontstond de totaalstrategie van Holland Bikes.

Google Ads
Binnen Google Ads zijn we gestart met een nieuw account. Hierin hebben wij de campagnestructuur opgezet voor zowel een branded als non-branded Search campagne. Ook hebben we kort een Display campagne getest, maar al snel bleek dat de Search de meeste impact had, waarop we verder hebben gebouwd. We blijven deze campagne continu optimaliseren om te sturen op gewenste resultaten, dit is een doorlopend proces.

Social Ads
Social advertising was tot dan toe ook nog niet ingezet. Daarom lanceerden we twee campagnes: retargeting en bekendheid. De retargeting campagne werd ingezet om eerdere website- en social media bezoekers opnieuw te bereiken. Terwijl de bekendheid campagne diende om nieuwe potentiële klanten kennis te laten maken met het aanbod van Holland Bikes. Hiermee worden de diensten aan de aandacht gebracht, maar deze campagne draagt ook bij aan het vergroten van de merkbekendheid. 

Trap na trap omhoog

De resultaten logen er niet om, vooral tijdens het hoogseizoen zag Holland Bikes het verschil in groei, een sterke basis voor de toekomst. Onze gezamenlijke aanpak leverde binnen korte tijd de volgende resultaten op:

  • 484% omzetgroei sinds de start van de samenwerking
  • 193% meer websitebezoekers
  • Gemiddelde ROAS van 15 op de campagnes
% omzetgroei sinds de start
0
% meer websitebezoekers
0
Gemiddelde ROAS op de campagnes
0

Van Frankrijk naar New York

Wij streven er altijd naar om de groei door te zetten zodat we de gewenste doelen kunnen behalen. Sinds 2024 is Holland Bikes niet enkel te vinden in Frankrijk, maar ook in New York. Dit belooft een interessante toekomst met mooie groeipotentie. 

Online marketing succes Medium

Tot eind 2022 bood Holland Bikes hun tours en fietsen aan onder de vlag van een grotere organisatie. Begin 2023 gingen ze zelfstandig verder onder hun eigen naam. De uitdaging hierbij was snel een marktpositie opbouwen én het omzetniveau evenaren of zelfs verbeteren. Hoewel ze al flinke stappen gezet hadden richting zelfstandigheid, stonden de volgende zaken nog in de weg:

  • Weinig tot geen historische data om op te sturen
  • Nauwelijks opgebouwde naamsbekendheid onder de eigen merknaam
  • Beperkte online marketing ervaring als zelfstandig merk

Data als brandstof
Voor een goede start is de beginsituatie goed analyseren met beschikbare data essentieel. Aangezien Holland Bikes nog maar enkele maanden zelfstandig actief was, was er nog geen data beschikbaar uit het verleden. Daarom hebben wij ervoor gekozen om op basis van de beschikbare informatie onder de overkoepelende partij en benchmarks een strategie uit te werken per kanaal. Zo ontstond de totaalstrategie van Holland Bikes.

Google Ads
Binnen Google Ads zijn we gestart met een nieuw account. Hierin hebben wij de campagnestructuur opgezet voor zowel een branded als non-branded Search campagne. Ook hebben we kort een Display campagne getest, maar al snel bleek dat de Search de meeste impact had, waarop we verder hebben gebouwd. We blijven deze campagne continu optimaliseren om te sturen op gewenste resultaten, dit is een doorlopend proces.

De resultaten logen er niet om, vooral tijdens het hoogseizoen zag Holland Bikes het verschil in groei, een sterke basis voor de toekomst. Onze gezamenlijke aanpak leverde binnen korte tijd de volgende resultaten op:

  • 484% omzetgroei sinds de start van de samenwerking
  • 193% meer websitebezoekers
  • Gemiddelde ROAS van 15 op de campagnes

Onze mooie merken aan het woord

Chelsea helpt je graag Medium

Chelsea helpt je graag!

Ook de groei van je bedrijf versnellen?​

Of je nu actief bent in de bouw, retail of een andere sector: wil jij ook de groei van je bedrijf versnellen door online de baas te worden met een datagedreven aanpak? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende strategiesessie en ontdek de kansen voor jouw onderneming.