5 Online Marketing Trends 2020

door | feb 6, 2020 | Content marketing, Online Marketing, Social media

Het nieuwe jaar is begonnen en daarbij horen natuurlijk een aantal belangrijke ontwikkelingen en trends die jij als bedrijf niet mag missen. Bij Online Bazen zijn we continu in ontwikkeling en daar profiteer jij ook van! Daarom hebben we speciaal voor jullie een helder en behapbaar overzicht gemaakt van dé online marketing trends voor 2020. Met onder andere belangrijke kanalen die jij zeker in moet gaan zetten, maar ook vertellen we meer over programmatic advertising. Lees je mee?

Vernieuw jouw SEO-strategie

Google update zijn algoritme tot wel honderd keer per jaar, hoe kun je dit bijhouden? Het antwoord is simpel; niet. Wat je wel in de gaten moet houden zijn de nieuwe opties en mogelijkheden, deze worden namelijk uitgerold naar aanleiding van veranderingen in het algoritme. Zoekmachines worden steeds slimmer en blijven zich steeds verder ontwikkelen, waar wij als marketeers slim mee om moeten gaan voor onze klanten. Een belangrijke ontwikkeling zijn ‘featured snippets’, dit zijn extra mogelijkheden binnen de zoekresultaten van Google, waarmee je beter zichtbaar wordt. Denk hierbij aan recensies, maar ook productvoorraden etc. Hiermee vergroot je de kans op zichtbaarheid en optimaliseer je jouw doorklikratio en dus ook jouw positie binnen Google.

Maak gebruik van Micro-influencers

Influencer marketing is een belangrijk onderdeel van een online marketing strategie voor webshops. Maar we zien ook dat webshops hier tegenwoordig huiverig voor zijn, waar influencers vroeger nog akkoord gingen met een barterdeal, vragen ze nu grof geld voor slechts één Instagram post. Dit kan oplopen tot duizenden euro’s! Alleen multinationals kunnen deze bedragen betalen, maar dat betekent niet dat jij als MKB’er niks aan influencers meer hebt. Er bestaan namelijk ook middelgrote influencers, waarbij de interactie zelfs nog groter is dan bij influencers met meer dan 1 miljoen volgers. Zij communiceren nog zelf met hun volgers, beheren hun eigen Instagram account en hebben interactie. Hier ligt dus zeker een mooie kans voor middelgrote bedrijven, om duurzame en langdurige samenwerkingen aan te gaan.

Shoppen via Social Media met Shoppable Posts

Het inladen van een productcatalogus via Facebook en Instagram is niet nieuw, maar wordt nog wel veel te weinig gebruikt door ondernemers. In 2019 lanceerde Instagram het platform Instagram Check-out, waarmee je de hele app niet eens hoeft te verlaten om iets te kopen. Hoe vaak maak je het mee dat je als webshop zijnde de vraag krijgt van een consument, onder een social media post, met waar hij/zij het artikel kan vinden. Hier reageer je 5 minuten te laat op, met als gevolg dat het al bij de concurrent besteld is. Maak gebruik van shoppable posts, geef zoveel mogelijk informatie en laat de klant direct kopen. Deze posts zorgen er namelijk voor dat het proces tot aankoop een stuk eenvoudiger en sneller wordt, waardoor er bij de consument ook minder mogelijkheid ontstaat tot vergelijken of oriënteren via andere platformen.

Niche Social Media kanalen nog steeds enorm populair

We kennen allemaal Facebook, Instagram en Google. Maar vaak vergeten we dat hier de concurrentie vrij hoog is en de kosten de afgelopen jaren alleen maar gestegen zijn. Kanalen zoals Twitter, Pinterest en Snapchat zijn nog steeds enorm populair en hebben ook nog steeds miljoenen actieve gebruikers. Bedenk waar jouw doelgroep zich bevindt en werk een multichannel strategie uit, hierdoor verspreidt je jouw budgetten en kan het ene kanaal, het andere versterken. Een combinatie van kanalen kan een groot succes worden, dus richt je pijlen vooral niet alleen op de grote spelers.

Programmatic advertising 

Machine learning is een term die we de laatste jaren extreem vaak hebben gehoord, met name de laatste 2 jaar heeft dit ‘fenomeen’ een aantal belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. De kwaliteit is gestegen en we kunnen gaan vertrouwen op algoritmen. Alles begint met het verzamelen van data, door de jaren heen heeft o.a. Google natuurlijk een enorme bulk aan data verzameld, waardoor automatische biedstrategieën en dynamic advertising tegenwoordig zeker ingezet moeten worden. Van smart display campagnes tot een dynamische campagne op Facebook. 

Ben jij benieuwd wat de gevolgen kunnen zijn van deze trends voor jouw bedrijf? Online Bazen kijkt graag met jouw mee naar het vernieuwen van jouw online strategie en zorgt ervoor dat ook jij klaar bent voor de toekomst!

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button