Als je wil dat jouw website hoger in Google rankt zodat er meer bezoekers naar je website komen, dan is het een goede keuze om met SEO te beginnen. Maar hoe doe je dit? Wij geven 5 simpele maar doeltreffende tips om mee te beginnen!

1. Ga na op welke zoekwoorden je gevonden wil worden

Zoekwoorden of keywords zijn erg belangrijk voor je website. Deze woorden bepalen namelijk waar je op gevonden wordt en of je überhaupt organisch gevonden wordt. Allereerst moet je dus weten waar jouw doelgroep op zoekt en waar jij je op wil richten. Hou hierbij rekening met de concurrentie. Soms is het makkelijker om te scoren op een keyword met meerdere woorden (longtail keyword) omdat hier minder concurrentie op zit. Hoog scoren op het zoekwoord ‘tv kopen’ zal moeilijker zijn dan op het zoekwoord ‘zwarte 55 inch sony tv kopen’. Bedenk dus wat jouw doelgroep zoekt en kijk waar kansen liggen.

2. Denk aan de zoekintentie en richt jouw pagina hier op in

Google weet heel goed waar jouw website of pagina over gaat. Daarnaast weet Google ook heel goed waar mensen naar op zoek zijn wanneer zij een zoekopdracht doen, wat de zoekintentie is. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘tv kopen’ dan weet Google dat deze persoon een tv wil kopen en zullen er veel webshops tevoorschijn komen waar dit mogelijk is. 

Heb jij jouw pagina ingericht op het zoekwoord ‘tv kopen’ maar geeft deze pagina alleen maar informatie over de eigenschappen die een tv kan hebben en waar je op kan letten bij het kopen van een tv? Dan is het heel moeilijk om op pagina 1 te komen. De intentie bij het zoekwoord ‘tv kopen’ is anders dan hoe jouw pagina eruit zien. Richt je op een ander zoekwoord, waarbij de zoekintentie is om informatie in te winnen, zoals ‘eigenschappen tv’. 

3. Zorg voor een gebruiksvriendelijke site op desktop en mobiel

Werk aan een aantrekkelijke website waar gemakkelijk te vinden is wat er gezocht wordt. Hieronder valt een duidelijk menu, maar ook een tekst die voorzien is van een titel (h1), tussenkoppen (h2) en eventueel subkopjes (h3). Op deze manier kan de bezoeker beter vinden wat hij zoekt. Bovendien herkent Google een goede structuur waardoor jouw pagina meer waarde zal krijgen. Win-win! Vergeet niet om de mobiele versie te checken. Tegenwoordig zijn er vaak meer mobiele websitebezoekers dan via de computer.

4. Maak (op de juiste manier) gebruik van afbeeldingen

Alleen tekst op een pagina is natuurlijk wat saai. De gebruiker, maar ook Google, is gek op afbeeldingen en video’s. Het toevoegen hiervan kan dus ook een positief effect hebben op je rankings. Als je dit op de juiste manier doet. 

  • Zorg voor een relevante bestandsnaam met jouw keyword erin
  • Geef elke afbeelding een (unieke) titel
  • Geef elke afbeelding een (unieke) alt-tag

Google kan de foto namelijk niet zien zoals wij die zien. Je moet er dus voor zorgen dat je duidelijk maakt wat er op de afbeelding staat en dat dit van waarde is voor de pagina. 

5. Geef alle pagina’s relevante titels en meta descriptions

Zorg tot slot voor een goede titel en een meta description. Een allesomvattende titel waar uiteraard jouw keyword in vermeld staat zorgt ervoor dat de bezoeker en Google direct weten waar de pagina over gaat. De meta description is zichtbaar in het overzicht en staat onder de titel. Zorg ervoor dat deze aantrekkelijk is zodat mensen op jouw site klikken. Je kunt immers wel hoog in Google staan, maar je moet de mensen nog wel naar jouw website halen!

Liever uitbesteden?

Heb jij geen tijd om bezig te zijn met keywords, h1’s, h2’s en meta descriptions? Gelukkig kunnen wij jou hierbij helpen! Met een team van jonge bazen werken wij dagelijks voor onze klanten aan het realiseren van hogere rankings en het optimaliseren van de website om zo conversies te verhogen. Wij komen graag een keer bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.