Wat is conversie optimalisatie?

door | jul 25, 2024 | Conversie optimalisatie

Voordat we ingaan op de vraag: “Wat is conversie optimalisatie?”, gaan we eerst wat dieper in op wat een conversie nu eigenlijk is. Pas dan kun je namelijk manieren bedenken hoe je de conversies kunt verhogen. We nemen je graag aan de hand mee om kennis te maken met deze termen en leggen uit wat conversie optimalisatie is.

Wat betekent conversie in de term conversie optimalisatie?

Een conversie ontstaat wanneer een bezoeker van je website of gebruiker van een ander platform een actie uitvoert die je van tevoren hebt bepaald. Wat deze actie is, beslis je zelf. De conversie is verbonden aan de doelstellingen van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Een aankoop via je webshop
  • Een inschrijving voor de nieuwsbrief
  • Het invullen van een contactformulier
  • Het invullen van een offerteaanvraag
  • Het klikken op een telefoonnummer
  • Het klikken op een e-mailadres
  • Het downloaden van een e-book of whitepaper

Nu is de vraag wat conversie optimalisatie is, niet zo moeilijk meer. Conversie optimalisatie, of Conversion Rate Optimization (CRO), betekent simpelweg het verhogen van het aantal conversies. Met andere woorden: zorgen dat je doelgroep zoveel mogelijk gewenste acties uitvoert die passen bij de doelen van je bedrijf.

Hoe kun je conversies verhogen?

Het wegnemen van alle obstakels die een gebruiker van je platforms tegenhouden om een actie uit te voeren; ook dit is een goed antwoord op de vraag wat conversie optimalisatie is. Maar hoe doe je dat precies, die conversies verhogen? Dit proces begint altijd met het analyseren van de huidige situatie. Waar haken websitebezoekers nu af? Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Zodra je dit in kaart hebt gebracht, bedenk je een strategie hoe deze obstakels weg te nemen en conversies te verhogen. Deze strategie pas je toe en test je, bijvoorbeeld met A/B-testen waarbij je twee versies van een pagina of element vergelijkt om te bepalen welke beter presteert. Op basis van de testresultaten implementeer je de nodige veranderingen. Maar daarmee ben je nog niet klaar, want conversie optimalisatie is een doorlopend proces. Na een tijdje begin je weer met analyseren, testen en implementeren. Dát is hoe je met CRO conversies kunt verhogen!

Besteed je CRO liever uit? Dat kan!

Nu je weet wat conversie optimalisatie is, ben je nog niet meteen een expert in hoe je conversies kunt verhogen. In de volgende blogposts helpen we je verder met conversie optimalisatie. Wil je zeker weten dat je het meeste uit je website of andere platforms haalt? Dan is het slim om CRO uit te besteden. Online Bazen staat voor je klaar om je te helpen meer én relevantere conversies te realiseren. Neem gerust contact op.

 

 

 

Call Now Button