Content marketing is het nieuwe SEO. Met alleen een aantal landingspages kom je tegenwoordig niet meer heel ver, daarom is het belangrijk voor webwinkel-eigenaren om een blog te koppelen aan je shop. Zowel voor je ranking in Google, maar ook op het gebied van branding is het een belangrijke toevoeging. En dat is nog niet alles! Wij hebben alle voordelen van het hebben van een blog op een rijtje gezet.
Google loves it!
Hoe groot Google is en hoe belangrijk Google is voor jouw webshop hoeven we denk ik niet meer uit te leggen. Maar dat Google dol op content is, dat beseffen veel webshop eigenaren niet altijd. Door relevante keywords te gebruiken in je blogs, wordt je Google ranking sterk bevorderd. Je wordt beter vindbaar én je organische bezoekersaantallen zullen stijgen. Je wil tenslotte zoveel mogelijk mensen naar jouw website trekken en het bijhouden van een blog zorgt voor extra content. Daarnaast is het ook een goedkope manier om je organische vindbaarheid te verbeteren, vooral als beginnende webwinkel eigenaar kan dit dus een interessante tool zijn om in te zetten.
Creëer een band met de klant
Door op regelmatige basis een blog online te schrijven en online te plaatsen lok je continu bezoekers naar je website. Je kan hierin inspiratie geven, de laatste trends uitlichten, maar ook tips en USP’s. Communiceer een leuke korting of een nieuwe collectie, let op dat het hierbij wel belangrijk is dat je uniek blijft. Kopieer dus niet lukraak teksten van de concurrent, omdat je geen tijd hebt om een blog te schrijven. Denk goed na over wat je wil uitstralen en wat jouw manier van communiceren is. Zorg er ook voor dat bezoekers natuurlijk de mogelijkheid hebben om te reageren op jouw blogs, stel vragen en zorg dat er genoeg call-to-actions verwerkt zitten in je blog.
Daarnaast is het ook mogelijk om de klant een kijkje ‘behind the scenes’ te geven. Hiermee laat je zien dat je shop echt ‘leeft’. Dit kan door middel van foto’s, maar ook met leuke korte filmpjes kan je al heel ver komen. Het geeft je webwinkel een stem en het wekt meer vertrouwen bij de consument. Transparantie is inmiddels namelijk niet meer zo maar een ontwikkeling, maar een ‘must’ waar je als bedrijf zeker punten mee kan scoren.
Jij bent de expert!
Door een blog te starten kun je ook laten zien dat je kennis hebt van je producten/diensten die je aanbiedt. Je bent een professional en kan de consument voorzien van informatie, wat je concurrent niet doet. Zorg daarom ook voor een professionele uitstraling, het moet overzichtelijk zijn, aantrekkelijk en simpel ogen. Daarom is het ook belangrijk om je blog niet té commercieel te maken, je wil natuurlijk je spullen graag verkopen, maar overdrijf hierin niet! Link dus subtiel door naar je shop en zorg voor voldoende afwisseling.
Bloggen als pro: Onze tips!
De frequentie van bloggen
Jouw klanten moeten niet overspoeld worden door ellenlange teksten, dagelijks nieuwe posts en blogs welke eigenlijk geen toevoeging hebben. Zorg er daarom voor dat de lezer terug blijft komen en ze ook de tijd hebben om het te kunnen blijven volgen. Post daarom niet vaker dan een keer per week een blog, dit is meer dan voldoende en jouw lezer weet op den duur dan ook dat er bijvoorbeeld op een zondag altijd een nieuwe blog online komt. Je webshop ziet er hierdoor een stuk levendiger uit en je geeft de bezoeker ook daadwerkelijk een reden om terug te komen.
Ga op zoek naar originele onderwerpen
We haalden het al eerder aan, kopiëren is echt not done! Allereerst wordt Google niet erg vrolijk van ‘duplicated content’ en ook jouw lezer niet. De kans is namelijk altijd erg groot dat ze dezelfde blog bij de concurrent al een keer eerder gelezen hebben. Daarnaast verbreed je natuurlijk ook je eigen kennis bij het op zoek gaan naar nieuwe onderwerpen. Zorg dat de onderwerpen bij je imago passen, ga dus niet bloggen over reizen terwijl je zelf een webshop hebt in huis- en tuinartikelen. Zorg dat je relevant bent voor de consument en ook origineel. Als je content waardevol is, is de kans groot dat jouw volgers via Social Media ook de artikelen gaan deken. Hierdoor wordt je bereik weer op een organische manier vergroot.
Nodig influencers uit
Door het inzetten van zogenoemde ‘influencers’ wordt jouw bereik aanzienlijk vergroot. Eerder schreven we al over het inzetten van influencers via Instagram, maar het is natuurlijk ook mogelijk om ze te gebruiken als gastblogger. Het delen van de content gebeurd dan zowel op jouw eigen blog en social media kanalen, als op de kanalen die de gastblogger gebruikt. Dit vergroot je naamsbekendheid en indirect ook je vertrouwen bij de consument.
Blogartikelen worden steeds vaker onderdeel van een content strategie. De inhoud van artikelen kunnen klanten nog jarenlang informeren en aanzetten tot conversie. Een duurzame en relatief betaalbare investering waar je als webwinkel eigenaar veel voordelen uit kan halen.
Online Bazen helpt jou graag om de content te optimaliseren voor jouw doelgroep. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.