Om je omzet als webshop te verhogen, is feedmarketing tegenwoordig een essentieel onderdeel van je online marketing strategie. Feedmarketing inzetten als webshop kan erg interessant zijn om meerdere redenen. Je kunt namelijk op een relatief eenvoudige manier je aanbod (betaald) wegzetten op meerdere platforms om zo je vindbaarheid van je producten te vergroten en meer potentiële klanten naar je webshop leiden. Klanten die je op andere manieren wellicht nooit had bereikt. Dit doe je middels een zogenaamde product feed.
Wat is een productfeed?
Een productfeed is exportbestand van de productdatabase van je webshop met daarin alle relevante informatie zoals prijs, afbeeldingen, voorraad, specificaties etc. De feed is volledig geautomatiseerd en hierdoor wordt deze informatie realtime bijgewerkt. Hierdoor is je aanbod altijd actueel.
Door verschillende feed management tools zoals bijvoorbeeld Channable, kun je je producten makkelijk inladen bij meerdere vergelijkingswebsites en shoppingplatforms. Deze tools ‘trekken’ de productinformatie door middel van een plugin of API (directe koppeling met je webshop) uit je database. Op deze platforms kun je vervolgens doelgericht adverteren op productniveau op basis van CPC of commissie.
Waar kan ik mijn producten allemaal aanbieden?
Zoals hierboven al benoemd zijn er tal van websites waar je je producten op kan wegzetten. Belangrijk is dat je feed zo compleet mogelijk is. Hierdoor kun je de hoogste conversie realiseren. Daarna is het belangrijk om te bepalen waar jouw potentiële doelgroep zit en of je er via dat platform iets aan kan verdienen. Verschillende websites waar je je producten weg kan zetten zijn:
- Marketplaces: Bol.com, Amazon, Marktplaats, Ebay etc.
- Vergelijkingssites: Beslist.nl, Kieskeurig, Tweakers
- Shoppingplatforms: Google Shopping, Fashionchick, Kleding.nl
- Affiliate platforms:Daisycon, Awin, Zanox
- Social Media: Facebook
Voordelen Feedmarketing
Snel en Effectief
Feedmarketing heeft vele voordelen voor een ondernemer. Om te beginnen is het ideaal voor ondernemers met een breed assortiment. Het maken van aparte campagnes voor verschillende kanalen is namelijk erg tijdrovend en op deze manier kun je op een relatief snelle manier je producten snel wegzetten en snel meer omzet behalen.
Gericht Adverteren
Zo kun je op productniveau adverteren op basis van een volledig geautomatiseerde feed. Alle prijzen, voorraden en andere kenmerken worden automatisch bijgewerkt. Omdat je zo gericht kan adverteren is de kans op conversie ook een stuk hoger. Iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een TV van een bepaald type en merk krijgt deze dan ook te zien en land vervolgens op de productpagina. Je kan dan dus tegen lage kosten een conversie behalen.
Groter Bereik
Naast gericht adverteren heb je door meerdere verkoopkanalen een veel groter bereik. Je kan op deze manier je producten aan mensen tonen die wellicht nooit op jouw eigen webshop terecht waren gekomen via een andere weg. Ondertussen verzamel je allerlei data over potentiële klanten die bijvoorbeeld aan het oriënteren zijn op vergelijkingssites als Google Shopping of Beslist.nl. Deze data kun je gebruiken om deze mensen te retargeten en alsnog die conversie binnen te halen. Door het constant analyseren en optimaliseren van deze data kun je goed je strategie bepalen en gericht sturen op ROI. Een goede ROI valt en staat met een goede feed. Heb je je feed niet op orde dan is de kans groot dat het je alleen maar geld kost. Dit omdat klanten afhaken op verkeerde omschrijvingen of slechte afbeeldingen. Daarnaast stellen market places en vergelijkingssites soms verschillende eisen aan je feed en het is daarom handig om te weten hoe je hieraan moet voldoen.
Om het beste rendement uit je investering te halen is het verstandig om een specialist in te schakelen die je kan helpen bij het opzetten van je feed en het analyseren en optimaliseren daarvan. Dat is waar wij aan te pas komen.
Feedmarketing door Online Bazen
Denk jij dat feedmarketing een goede toevoeging is aan je online marketing mix en ben je op zoek naar een goede partner om dit allemaal in goede banen te leiden? Wij hebben de kennis van feedmarketing in huis en hebben de juiste tools om een goede feed op te zetten op bijvoorbeeld Google Shopping of Bol.com. Ook zullen wij je helpen bij het analyseren en optimaliseren van de feed om zo het optimale rendement uit je advertentiebudget te halen.
Voor meer informatie neem gerust contact met ons op en kom met ons sparren over de mogelijkheden. Bekijk onze dienst Feed Marketing voor meer informatie over hoe Online Bazen jouw bedrijf verder kan helpen op dit gebied!