Aan de slag met conversie optimalisatie voor jouw webshop: 15 quick wins

door | nov 1, 2022 | Online Marketing

Alhoewel je conversie optimalisatie niet kunt zien als een korte termijn oplossing zijn er wel een aantal dingen die je relatief snel kunt opzetten die interessant zijn voor je conversie percentage. Om je een stukje op weg te helpen hebben we daarom dit uitgebreide artikel geschreven met daarin 15 quick wins en hoe je deze kunt checken en doorvoeren op je webshop.

Wat houdt conversie optimalisatie in: conversie optimalisatie, in het engels conversion rate optimization (CRO), houdt het optimaliseren van je website voor conversies in. Daar bedoelen we mee dat we de website op allerlei vlakken gaan verbeteren zodat deze beter functioneert en gebruiksvriendelijker is. Dit leidt tot blije bezoekers omdat ze de informatie kunnen vinden die ze zoeken en deze ook nog eens gemakkelijk kunnen vinden. En een blije websitebezoeker betekent een hogere kans op conversie, of dat nu een verkoop is of het opnemen van contact.

Voordeel van conversie optimalisatie is dat je meer omzet haalt uit hetzelfde aantal bezoekers. Een conversiepercentage van 1% op 1000 bezoekers betekent 10 verkopen. Weet je dit te verhogen naar een percentage van 2% dan betekent dat al 20 verkopen. Een verdubbeling van je omzet dus. 

Niet alleen verhoog je door conversie optimalisatie je omzet, je krijgt daarnaast ook nog een fijner werkende webshop. Wij zeggen win-win. 

Genoeg over wat conversie optimalisatie is. Laten we aan de slag gaan. Heb je over een van deze quick wins vragen of over conversie optimalisatie in z’n algemeenheid, neem contact op met ons. We helpen je graag!

Quick Win 1: Test de laadsnelheid van je webshop

Een van de eerste dingen die je kunt doen om je webshop te optimaliseren is te zorgen dat je webshop snel laadt. Je kunt je voorstellen dat als je 6 seconden moet wachten tot een pagina geladen is je snel weer weg bent en waarschijnlijk niet eens wacht tot de pagina geladen is. Dat is een gemiste kans want dan ziet die bezoeker ook jouw geweldige aanbod niet. 

Sterker nog, de Aberdeen Group heeft een onderzoek gedaan naar laadsnelheden en conversiepercentages. En wat bleek? Een vertraging van één seconde zorgt voor 7% minder conversies. 

Dat betekent dat wanneer je een omzet van €50.000 per maand draait en je daar 7% op verliest dat een verlies van €3500 per maand betekent. Vermenigvuldig dit bedrag keer 12 en op jaarbasis kost je dat €42.000. Allemaal door die ene seconde laadtijd.

KISSmetrics heeft ook onderzoek gedaan (infographic) en kwam tot de volgende conclusies:

  • 47% van de consumenten verwacht dat een website binnen twee seconden laadt.
  • 40% van de gebruikers verlaat een website die meer dan drie seconden kost om te laden.
  • 79% van de online shoppers geven aan dat ze minder snel weer bij dezelfde webshop zullen kopen wanneer ze ontevreden zijn met de snelheid van een webshop 
  • 52% van de online shoppers geeft aan dat een snelle laadtijd belangrijk is voor hun loyaliteit aan de webshop.

De moeite waard om eens goed naar de laadsnelheid van je website te kijken dus.

Waar test je de snelheid van je webshop?

Het testen van de laadsnelheid doe je bijvoorbeeld via https://gtmetrix.com. Hierbij vul je de url van je website in (https://jouwdomein.nl) en klik je op ‘Test your site’.

De locatie vanuit waar je test kan invloed hebben op de laadsnelheid van je website. Door een account aan te maken heb je keuze uit meer locatie opties zoals bijvoorbeeld Londen. Een betaald account geeft je ook de mogelijkheid om vanuit Amsterdam te testen maar vanuit Londen krijg je ook al een redelijk accuraat beeld. 

Meer informatie over wat GTmetrix meet en waar het voor staat: https://kinsta.com/nl/blog/gtmetrix-speed-test/

GTmetrix geeft je een overzicht van het laden van je website en bij de verschillende onderdelen hoort een blog waarmee je meer informatie krijgt hoe dit kunt verbeteren. Als je zelf technisch niet zo goed onderlegd bent is het verstandig om er iemand bij te halen die je kan helpen met het verbeteren van je laadsnelheid. Het is zeker de moeite waard.

Quick Win 2: Laat je USP’s duidelijk zien

Als het goed is weet je precies wat jou onderscheid van je concurrenten. Dat zijn je USP’s, oftewel Unique Selling Points. Dé reden waarom een bezoeker voor jou zou moeten kiezen. Die wil je dus laten zien aan je website bezoekers. 

Er zijn twee plaatsen waar deze meestal getoond worden zodat je er zeker van bent dat mensen ze zien. De eerste is direct onder of boven je navigatie. Je USP’s staan zo altijd boven de vouw en zijn goed zichtbaar. Daarnaast wordt de hoofdnavigatie veel gebruikt dus je kunt er zeker van zijn dat ze daar opvallen. 

Voorbeeld van USP balk onder de navigatie (coolblue.nl)

Een andere plaats waar USP’s interessant zijn om te laten zien is op je productpagina. Je bezoeker is geïnteresseerd in een product maar heeft nog wat laatste twijfels. Wanneer jij op die pagina laat zien dat je niet 14 maar 30 dagen de tijd hebt om te retourneren en je een tevredenheidsscore hebt van 94% dan helpt dat om de laatste twijfels weg te nemen. 

Meestal staan de USP’s op een productpagina net boven of onder de ‘in winkelwagen plaatsen’ knop. 

De USP’s van bol.com op de productpagina

Quick Win 3: Maak gebruik van hoge kwaliteit media

Een potentiële klant wil zeker weten dat die het juiste product koopt. Daarvoor is een goede beschrijving van het product nodig maar wat minstens zo belangrijk is, zijn goede productfoto’s. Regelmatig zien we webshops waarbij één enkele productfoto te zien is op de productpagina. In het algemeen kunnen we wel zeggen dat dit te weinig is. 

Tips voor goede productfoto’s

  • Toon minimaal 3 verschillende foto’s en zorg dat daar ook foto’s tussen zitten van hoe het product gebruikt of gedragen wordt. Dat geeft een veel beter beeld. Ook foto’s van belangrijke details van een product helpen je bezoeker een goede keuze te maken.
  • Zorg voor hoge kwaliteit foto’s. Naast dat deze foto’s er beter uitzien werkt dan ook je zoomfunctie beter. Foto’s waarop ingezoomd wordt worden niet blurry of pixelig en de details blijven goed zichtbaar.
  • Overweeg om 360 graden foto’s aan te bieden zodat je bezoeker het product aan alle kanten kan bekijken.
  • Zorg ervoor dat je fotoslider ook goed werkt op mobiel. Veel mensen bekijken je webshop op mobiel dus hou daar rekening mee. 

Bonustip:

Er is iets dat nog beter werkt op een productpagina dan foto’s, namelijk video’s. Een video staat qua impact gelijk aan zeker 1000 foto’s. Zorg ervoor dat de video’s niet langer dan een minuut zijn en laat daarin zien hoe het product gebruikt wordt en toon de eigenschappen en voordelen. 

Video tussen de foto’s op de productpagina van bol.com

Quick Win 4: Maak gebruik van social proof

Een van de belangrijkste overtuigingstechnieken (uit het boek ‘Influence’ van dr. Robert Cialdini) is social proof, oftewel recensies. Wanneer jij nog geen reviews van eerdere klanten gebruikt op je website, of vrijwel niet gebruikt, dan is dat absoluut een aanrader. 

Er zijn zes verschillende type social proof:

  1. Expert

Expert social proof is wanneer iemand die expertise heeft in jouw branche je product aanbeveelt. Deze persoon heeft aanzien en daarom is een aanbeveling veel waard. Denk bijvoorbeeld aan een tweet waarin jouw product geprezen wordt.

  1. Bekendheid

Wanneer een bekendheid je product aanbeveelt zullen veel van diens volgers geïnteresseerd zijn om jouw product te gaan bekijken en kopen. Vaak wordt zo’n aanbeveling gedaan via een Instagram- of TikTok-post.

  1. Gebruiker

Gebruikers kunnen als geen ander vertellen hoe het product hen bevallen is. Ze benoemen de positieve maar ook negatieve punten van je product en merk. Voorbeelden zijn posts op social media en beoordelingen op sites zoals Trustpilot.

  1. De wijsheid van de groep

Wanneer een grote groep mensen jouw merk volgt en aanbeveelt heeft dat veel waarde. Denk hierbij aan een grote groep volgers op je social media profielen.

  1. Wijsheid van je vrienden

Dit is wanneer je vrienden een product gebruiken en aanbevelen. De mensen om je heen zijn degenen die je het meest vertrouwt. Wanneer je beste vriend je een product aanbeveelt heb je dus geen enkele twijfel dat het een goed product is. Een voorbeeld hiervan is het product gebruikt zien worden of een vriend die het merk volgt op social media.

  1. Certificaten

Dit type social proof is wanneer je een soort goedkeuringsstempel krijgt van een autoriteit in jouw branche. Denk bijvoorbeeld aan de blauwe vinkjes op Twitter.

Waarom is social proof belangrijk?

Stel je voor dat jij naar een vakantie aan het kijken bent voor je gezin. Je wil lekker ontspannen, beetje aan het strand liggen en misschien ook wat dingen bezichtigen. En natuurlijk lekker uit eten in de avond. Je zoekt de bekende websites af die zonvakanties aanbieden maar daar is ontzettend veel keuze. Er zijn wel 20 aanbiedingen die je aanspreken. Ga je er dan op de gok één uitkiezen en hoop je op het beste? Of ga je eerst even de recensies bekijken? Mensen die er al geweest zijn kunnen je tenslotte precies vertellen wat hun ervaring is geweest. Een locatie die veel negatieve recensies heeft kun je zo al af laten vallen terwijl een locatie die veel positieve reviews heeft stijgt op je lijstje. Zeker als diegene ook nog met een soortgelijk gezelschap op vakantie is geweest. 

Nog meer overtuigd raak je als een van je vrienden je een vakantie aanbeveelt waar diegene pas nog geweest is.

Recensies op de website van Tui gesorteerd op gezinssituatie

Social proof is iets dat we inmiddels op iedere website verwachten. We willen graag weten wat eerdere klanten voor ervaring hebben zodat we geen miskoop doen. Let wel, wanneer je alleen maar 5-sterren reviews op je website plaatst wordt het al snel ongeloofwaardig. Je kunt vrijwel niet altijd iedereen 100% tevreden houden.

Quick Win 5: Laat je verzend- en retourinformatie duidelijk zien

Een van de grootste hindernissen waardoor een bezoeker afhaakt is wanneer ze geen duidelijke informatie kunnen vinden over je verzend- en retourbeleid. En ook wanneer je deze informatie in bijvoorbeeld je footer hebt staan kun je hier alsnog veel mee winnen. 

Een paar plaatsen waar je deze informatie zou moeten tonen:

  1. Je productpagina

Wanneer je dezelfde dag nog verzendt als voor een bepaalde tijd besteld wordt laat dat dan duidelijk zien. Dat kan door boven de winkelmand knop ‘vóór 21.00 besteld is vandaag nog verzonden’ te tonen. Je kunt er ook voor kiezen om te laten aftellen tot 21.00. Waarbij een klant om 20:45 dus te zien krijgt dat er nog 15 minuten zijn om de bestelling dezelfde dag te laten verzenden.

Daarnaast is een link naar de rest van je verzend- en retourinformatie een must op je

productpagina. Zorg er altijd voor dat linkjes naar informatieve pagina’s openen op

een nieuw tabblad. Wanneer je dit niet doet gaat je bezoeker weg van de huidige

pagina en is het maar de vraag of diegene nog terugkomt. 

  1. Je winkelmand

De tweede plaats waar je informatie over je verzend- en retourneringsbeleid wil tonen is je winkelmand. Eigenlijk moet deze informatie dus op elke pagina in je verkoopfunnel staan vanaf de productpagina. Ook hier geldt weer dat linkjes openen op een nieuw tabblad. Je kunt ervoor kiezen om de belangrijkste informatie, bijvoorbeeld verzenddatum, retourperiode en retourneringskosten, alvast op de pagina zelf te zetten. Dat is de meest gezochte informatie en zo hoeft een toekomstige klant niet verder te zoeken.

  1. Je checkout

Dit is misschien wel de belangrijkste pagina om je verzend- en retourinformatie te tonen. Op deze pagina wil je dat je bezoeker geen enkele twijfel meer heeft en gewoon door kan gaan met het invullen van diens gegevens en betaalinformatie. Door hier de belangrijkste informatie, genoemd bij punt 2, te vermelden haal je de onzekerheid weg. Een linkje naar de rest van de informatie kan een aanvulling zijn maar dat moet hier zeker naar een nieuw tabblad.

Quick Win 6: Link naar andere varianten

Een manier om het je bezoeker gemakkelijk te maken verschillende productvariaties te bekijken is door deze op de pagina zelf te laten zien. Dat kan via gerelateerde producten maar vaker zie je dat de variaties onder de titel en prijs getoond worden. Denk bijvoorbeeld aan een shirt in verschillende kleuren of een externe harde schijf met meerdere groottes. 

Variaties op categoriepagina H&M die je vertellen dat er meerdere kleuren beschikbaar zijn

Aanklikbare variaties op productpagina H&M

Verschillende groottes externe harde schijf op productpagina bij Coolblue

Quick Win 7: Link naar bijpassende producten

De snelste manier om extra producten te verkopen is door bijpassende producten te tonen. Dit kun je zowel op de productpagina zelf doen als in een pop-up wanneer een product aan de winkelmand toegevoegd wordt. 

Door bijpassende producten aan te bieden help je een bezoeker een toffe kledingstijl bij elkaar shoppen of snel producten in de winkelmand te stoppen die nodig zijn, denk aan kabeltjes of telefoonhoesjes die bij een nieuwe telefoon nodig zijn. Door deze alvast bij een product aan te bieden maak je het je bezoeker gemakkelijk en wordt er vaker een extra product aan de winkelwagen toegevoegd.

Bijpassende producten op de productpagina van H&M

Bijpassende producten op de productpagina van Cooblue

Quick Win 8: Maak out of stock duidelijk

Hoe vervelend is het als je de schoenen van je dromen hebt gevonden en je er pas na het klikken op jouw maat achter komt dat deze uitverkocht is? We durven wel te zeggen dat de kans groot is dat je meteen op zoek gaat naar een andere site waar jouw maat nog wel beschikbaar is. 

Natuurlijk kan het gebeuren dat jouw maat net even uitverkocht is. Dat is vervelend maar geen ramp. Het zou je frustratie schelen wanneer dit eerder zichtbaar was geweest. Dat kan zowel op de productpagina als op de categoriepagina. Doordat je al snel ziet dat jouw maat er niet meer is ga je niet van heel enthousiast je betaalpas pakken naar zwaar teleurgesteld.

Zorg er dus voor dat je bezoeker snel kan zien of het betreffende product nog beschikbaar is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de niet beschikbare maten door te strepen of een lichtere tint te maken.

Maten op productpagina H&M

Extra tip:

Geef je bezoeker de mogelijkheid om in te schrijven voor een mail wanneer het product weer op voorraad is. Zo maak je de kans dat ze op een later moment terugkomen en alsnog het product kopen een stuk groter. Daarnaast help je hen doordat ze niet steeds zelf hoeven te checken of het weer beschikbaar is.

Quick Win 9: Highlight populaire producten

Populaire producten zijn niet voor niets populair. Veel mensen willen ze hebben en zullen er naar op zoek zijn. Door deze extra te markeren op je categoriepagina’s maak je het je bezoeker makkelijker. 

Je kunt er ook voor kiezen om de populairste producten standaard bovenaan uit te lichten of om je categoriepagina standaard te sorteren op populairste producten bovenaan.

Categoriepagina op Zalando

Ook andere labels zoals nieuw of sale kun je gebruiken om producten extra aandacht te geven. 

Quick Win 10: Maak formulieren zo simpel mogelijk

Het is misschien wel de belangrijkste regel bij formulieren: hou het simpel, oftewel KISS (Keep It Simple, Stupid).

Dit bestaat uit twee onderdelen;

Je vraagt geen informatie die je niet echt nodig hebt. 

Wanneer iemand een paar schoenen bestelt is het niet nodig om diens geboortedatum te hebben. Wil je deze toch vragen omdat je rond hun verjaardag een mail te sturen (met bijvoorbeeld een kortingscode), zorg er dan voor dat dit optioneel is. Het is sowieso verplicht om bij het vragen van gegevens een goede reden te hebben en deze ook te communiceren. Zie ook de informatie van de Autoriteit Persoonsgegevens over het vragen van persoonsgegevens.

Een andere goede reden om een geboortedatum te vragen is wanneer je een product verkoopt dat vanaf een bepaalde leeftijd gekocht mag worden. Denk aan tabak of alcohol. Social media websites vragen ook naar geboortedata omdat deze pas vanaf een bepaalde leeftijd gebruikt mag worden. Denk aan TikTok die een minimumleeftijd van 13 jaar hanteert

Wanneer iemand zich in wil schrijven voor je nieuwsbrief hoef je behalve een e-mailadres, en eventueel een voornaam, geen andere informatie te hebben. Zou je zelf je woonadres opgeven wanneer je je inschrijft voor een nieuwsbrief?

Een aanvullende tip hierop: wil je informatie vragen die niet nodig is leg dan uit waarom je deze informatie vraagt en geef ook duidelijk aan dat deze informatie geven niet verplicht is. En maak ook duidelijk dat je deze informatie te allen tijde uit je systemen kunt verwijderen wanneer diegene dat wenst. Dat laatste is ook verplicht vanuit de AVG-wet. Meer informatie over het recht op vergetelheid vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Vaak kun je deze informatie vinden in de privacy policy maar, eerlijk, lees jij deze altijd helemaal door? Wees nog transparanter en laat je reden gewoon meteen bij het formulier zien.

Geef voorbeelden van de input die je verwacht

Vraag je om een postcode, laat dan zien hoe je deze ingevuld wil hebben. Wanneer je dit niet doet krijg je verschillende versies. Denk bijvoorbeeld aan 1200ab, 1200AB en 1200 AB. Afhankelijk van het systeem dat je gebruikt kunnen één of meerdere versies niet geaccepteerd worden. Dat levert dus frictie op voor een gedeelte van je bezoekers en dat wil je voorkomen. Wanneer je in het veld alvast een placeholder tekst laat zien (1200 AB) weet een bezoeker hoe dit veld ingevuld dient te worden.

Datzelfde kun je ook doen bij bijvoorbeeld een geboortedatum en telefoonnummer. Door een voorbeeld te laten zien zorg je ervoor dat er geen verwarring ontstaat en je bezoeker snel je formulier kan invullen. 

In plaats van placeholder tekst kun je ook het voorbeeld laten zien achter het veld. Hiermee zorg je ervoor dat de tekst blijft staan en niet verdwijnt wanneer je bezoeker begint met typen. In sommige gevallen werkt dat beter. 

Quick Win 11: Maak de tekst op je buttons actief en overduidelijk

Wat denk jij dat er gebeurt wanneer je op een button klikt waarop ‘klik hier’ staat? Het is vaag en zegt niets over wat je na die klik kunt verwachten. De kans dat er een pagina laadt die niet aansluit op jouw verwachting is aanzienlijk. Er is een simpele manier om dit op te lossen. Namelijk, zo specifiek mogelijk zijn.

Wil je dat je bezoeker zich aanmeldt voor jouw dienst? Gebruik ‘Schrijf je in’ of ‘Meld je aan’.

Plaatst je bezoeker met de knop het artikel in de winkelmand? Gebruik ‘Plaats in winkelmand’. Gaat je bezoeker direct naar de afrekenpagina? Gebruik ‘Koop nu’. De ‘plaats in winkelmand’-button gaat dus niet rechtstreeks naar de afrekenpagina. Je hebt het namelijk over de winkelmand. Sterker nog, waarschijnlijk zou je niet eens automatisch de winkelmand moeten openen na de klik maar is het logischer een pop-up of banner te laten zien op de productpagina waarmee je bezoeker door kan klikken naar de winkelmand. 

De tekst op je buttons moet dus actief en specifiek zijn. Ga na wat je precies doet wanneer je op de knop klikt en maak dat duidelijk met de tekst op je button.

Andere voorbeelden zijn:

  • Plaats op verlanglijst/wishlist
  • Bestel nu
  • Boek nu
  • Probeer 30 dagen gratis
  • Download het gratis ebook
  • Stuur mij tips
  • Hou me op de hoogte
  • Etc.

Goede voorbeelden:

Coolblue productpagina

Coolblue winkelmand

H&M winkelmand

Quick Win 12: Optimaliseer voor mobiele apparaten

Je hebt het vast zelf wel eens meegemaakt. Je opent een website op je mobiele telefoon en je twijfelt even of je telefoon kapot is. Niets is leesbaar en je hebt geen idee waar je nu precies naar kijkt. De website is niet geschikt voor mobiele apparaten. We durven wel te stellen dat je dan binnen no time daar weg bent. 

In het eerste half jaar van 2021 heeft 58% minstens één aankoop gedaan via hun mobiele telefoon volgens een onderzoek van Thuiswinkel.org. Met andere woorden, een website die goed te bekijken en gebruiken is via een mobiele telefoon wordt steeds belangrijker. Bijna 60% van alle websitebezoeken is inmiddels via een mobiele telefoon.

Een van de belangrijkste dingen, misschien wel dé belangrijkste, die je kunt doen is zorgen dat jouw webshop perfect werkt op een mobiel apparaat. Je webshop moet dus meeschalen naar de grootte van het scherm, het moet responsive zijn. Veel systemen doen dat inmiddels automatisch maar dat betekent niet dat het altijd perfect werkt. Schaalt jouw webshop niet automatisch mee? Ga daar dan zo snel mogelijk mee aan de slag. 

Waar moet je op letten bij een responsive webshop?

Alle content moet goed meeschalen. Je foto’s moeten verkleind worden, de letters moeten meeschalen en je zinnen moeten op het juiste punt afgekapt worden om verder te gaan op de volgende regel en niet doorlopen buiten het scherm. Let wel op dat alles niet te klein wordt waardoor het onleesbaar of slecht zichtbaar wordt. Wanneer je de pagina helemaal verkleind zal je website onbruikbaar worden. Voor een mobiele versie is vaak een redesign nodig en zullen sommige onderdelen komen te vervallen.

Desktop website Coolblue           Mobiele website Coolblue

Desktop website H&M   Mobiele website H&M

Quick Win 13: Optimaliseer je site search

De makkelijkste manier voor een bezoeker om te vinden wat die zoekt is het gebruiken van de zoekfunctie op je webshop. Dus zorg dat deze goed vindbaar is. Liefst in de header van je pagina. Een vergrootglas icoon wordt vaak gebruikt. Wil je je bezoeker echt uitnodigen om gebruik te maken van de zoekfunctie plaats dan alvast een invoerveld in je header met een knop erachter.

Coolblue nodigt je uit om te zoeken op de website

Een ander belangrijk punt als het gaat om je site search is het tonen van relevante zoekresultaten. Een spelfout zou geen 0 resultaten op moeten leveren maar juist suggesties moeten doen wat de bezoeker mogelijk zoekt of de fout herkennen en producten tonen. Ook meervoudsvormen of synoniemen moeten herkend worden zodat er relevante producten naar voren komen.

Spelfout bij bol.com geeft suggesties

Spelfout in de zoekopdracht levert wel zoekresultaten op (bol.com)

In aanvulling op het ondervangen van spelfouten kun je gebruik maken van auto-complete. Daarmee vul je zelf al de zoekopdracht aan en voorkom je een groot deel van de spelfouten. Daarnaast is het fijn als je als bezoeker niet een heel woord hoeft te typen omdat de zoekfunctie je na 3 letters al begrijpt. Het geeft je het gevoel dat de webshop jou begrijpt en dat geeft vertrouwen.

Geeft je bezoeker toch een zoekopdracht waarvoor jij geen relevante producten kunt tonen zorg er dan voor dat de resultatenpagina niet helemaal leeg blijft. Laat categorieën zien, best verkochte producten en andere aanbiedingen. 

Quick Win 14: Gebruik pop-ups slim

Ken je het dat je een nieuwe webshop bezoekt en je binnen 2 seconden al een pop-up midden in je scherm ziet waarin je gevraagd wordt je aan te melden voor de nieuwsbrief? Meestal in ruil voor een kortingscode van 10%. Meld jij je aan wanneer je niet eens weet of je de producten in de webshop wel interessant vindt? Kleine kans. Daarnaast is zo’n pop-up midden op het scherm ontzettend vervelend. De kans is groot dat je deze wegklikt. 

Aan dat wegklikken zit wel een nadeel. Dat aanmelden voor de nieuwsbrief is vaak nergens, of heel moeilijk, te vinden. Als je een tof product hebt gevonden en toch graag die 10% korting wil claimen heb je een probleem. Ja, je kunt de incognitomodus openen en proberen of je zo opnieuw de pop-up krijgt maar dat is wel een gedoe.

Gelukkig kun jij dit in jouw webshop beter doen met de volgende tips:

Laat de pop-up op het juiste moment en plaats zien

Een nieuwsbrief pop-up voor een kortingscode is veel logischer wanneer een bezoeker wat rond heeft gekeken en een aantal seconden op een productpagina kijkt. Op dat moment is de bezoeker duidelijk geïnteresseerd en is de kans groter op een aanmelding. Laat de pop-up ook niet midden op de pagina zien maar juist links- of rechtsonder. Hier is ie prima te zien maar niet storend. Je kunt de pagina gewoon verder bekijken zonder dat je de pop-up weg moet klikken.

Geef een minimalisatie-optie

Hoe fijn is het als je de pop-up gewoon even kunt minimaliseren zodat je deze kunt openen wanneer dat jou uitkomt. Zo kun je de site helemaal bekijken en wanneer het jou uitkomt je e-mailadres invullen. De pop-up blijf als een kleine balk onderaan de pagina staan. Een beetje hetzelfde zoals je op je computer een venster zou minimaliseren. We zien dit ontzettend weinig maar wat ons betreft een goede manier om toch die e-mailadressen te verzamelen zonder dat je je bezoeker irriteert.

De pop-up wanneer deze opengeklapt is (3.dk)

De pop-up wanneer deze weggeklikt wordt (3.dk)

Maak nieuwsbriefinschrijvingen ook mogelijk op de website

Wil je het je bezoeker nog makkelijker maken? Zorg er dan voor dat je ook op je webshop zelf de mogelijkheid tot inschrijving geeft, inclusief die kortingscode natuurlijk. Bijvoorbeeld als kleine balk boven je footer. Zo is deze altijd makkelijk terug te vinden en is er geen persoon over boord wanneer de pop-up weggeklikt wordt. 

Aanmelden voor de nieuwsbrief altijd zichtbaar in de footer op Efteling.com

Quick Win 15: Maak gebruik van heatmaps

Deze quick win is er niet een die je even snel doorvoert en waarmee je je webshop dan geoptimaliseerd hebt. Wel is het een quick win omdat het makkelijk te installeren is en je de informatie die je hierdoor verzamelt kunt gebruiken om nog meer optimalisatie ideeën op te doen.

We hebben het over het installeren van heatmaps. Dit doe je door bijvoorbeeld code van Hotjar of Microsoft Clarity aan je website toe te voegen. Dat kan in de header van je website maar wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld WordPress of Shopify dan kan dit ook gemakkelijk via een plugin.

Maar waarom nu heatmaps?

Een heatmap laat je precies zien waar op geklikt wordt op een bepaalde pagina. Daarnaast laat het je ook zien tot waar er gescrold wordt en hoeveel procent van je bezoekers bijvoorbeeld de helft van je pagina ziet. Met die informatie kun jij zien of de juiste informatie opvalt en of belangrijke onderdelen op je website niet te ver naar beneden staan waardoor bijna niemand ze ziet. 

Die informatie kun je vervolgens gebruiken om je website te optimaliseren zodat alles wat belangrijk is ook door zo veel mogelijk bezoekers gezien wordt. 

Klik heatmap (Frankwatching)   Scroll heatmap (Frankwatching)

Meer informatie over heatmaps en welke informatie je daaruit op kunt maken om je webshop verder te optimaliseren vind je in deze blog van Frankwatching.

Wij hopen dat onze conversie optimalisatie tips jouw webshop verder gaan helpen. Heb je over een van deze quick wins vragen of over conversie optimalisatie in z’n algemeenheid, neem contact op met ons. We helpen je graag!

Call Now Button