Online Marketing Case: Amsterdams succes met de OBA

door | feb 18, 2019 | Case Studies, Online Marketing

Sinds begin 2016 verzorgen wij alle social media-campagnes voor de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam), en dus werd het tijd om het verhaal over onze samenwerking op te tekenen. In al deze jaren zijn er al legio campagnes en successen voorbij gekomen. In deze case study delen wij deze graag met jullie.

Begin 2016 kwam de OBA terecht bij Online Bazen. Gezien onze kennis en ervaring op het gebied van social media-adverteren was er direct een goede match. OBA was natuurlijk bekend met alle digitale mogelijkheden en was dankzij de marketeers in dienst al flinke stappen aan het zetten.

De advertentiecampagnes op social media waren enkel nog niet gedekt, en om die reden werd hier een extern specialist voor gezocht.

Om deze case objectiever te maken, hebben wij marketingadviseur Désirée de Jong gevraagd om ons te beoordelen. Haar reactie vind je terug onderaan dit artikel.

Het doel van de social media-campagnes is het bereiken van diverse doelgroepen in Amsterdam en randgemeenten. We richten ons hierbij met name op bewoners van de stad en toeristen.

De content strategie

In april 2016 zijn wij in gesprek gegaan met de OBA. Zoals bij iedere klant zijn wij gaan kijken naar de behoeftes en wensen, en hebben wij verschillende meningen binnen de OBA gepeild. Gezien er verschillende afdelingen zijn binnen de OBA, en de bibliotheek maar liefst 27 vestigingen heeft in en rondom Amsterdam, was het zoeken en sturen naar een passende strategie.

Besluit op basis van data en inzichten

Dat de focus op Facebook en Instagram werd gelegd, was voor beide partijen al vrij snel duidelijk. Er is immers een groep Amsterdammers die de de OBA nog niet goed kent, zo ook de evenementen en activiteiten die zich achter de deuren van iedere locatie locatie afspelen. Instagram en Facebook zijn bij uitstek geschikt voor het delen van deze evenementen en activiteiten, alsmede belangrijke nieuwsberichten of veranderingen binnen de culturele instelling.

Bovendien sloten de gekozen social media goed aan op de doelgroepen die de de OBA graag wil bedienen. Voor het bereiken van jongeren werd er gekozen voor Instagram, voor het bereiken van de 25+-doelgroep werd er gekozen voor Facebook. Inmiddels draaien er jaarlijks diverse campagnes, en uiteraard wordt er per campagne en doelgroep bepaald wat de bijbehorende strategie is.

Social media-advertentiestrategie

Na de strategiesessie zijn wij begonnen met het verzorgen van zowel Facebook- als Instagram-campagnes voor de de OBA . Hierbij is de focus gelegd op branding en naamsbekendheid. Dit is gedaan door op een creatieve manier om te gaan met de kansen van Facebook-adverteren. Dit om de juiste doelgroep te bereiken via deze social media-kanalen.

Gemiddeld worden er zo’n 10 campagnes per jaar gedraaid. Zo hebben wij de ledenaantallen een boost kunnen geven middels een campagne, hebben wij festivals zoals het Hiphopfestival en het YA Festival bekendgemaakt onder de doelgroep en hebben wij de eer gehad om de opening van nieuwe locaties van de OBA onder het publiek bekend te maken via social media.

Case: OBA Kinderdirecteur

Een van de campagnes die wij succesvol hebben verzorgd voor de OBA was de ‘OBA Kinderdirecteur’-campagne. De OBA gaat ieder jaar op zoek naar een nieuwe OBA Kinderdirecteur. De OBA Kinderdirecteur is de stem van de 100.000 jeugdleden, en heeft als doel om kinderen enthousiast te maken over de OBA en alle jeugdactiviteiten die er plaatsvinden.

Wat was de gewenste campagne vanuit de OBA?

De OBA had de behoefte om naamsbekendheid te geven aan het concept en op deze manier kinderen in de leeftijden 9 tot 11 jaar in de regio Amsterdam te bereiken en enthousiasmeren. In dit digitale tijdperk is het lastig om kinderen te bereiken, en te enthousiasmeren over het lezen van boeken en de verschillende activiteiten die plaatsvinden binnen de vestigingen van de OBA.

Wat heeft Online Bazen gedaan?

Samen met de marketeers van de OBA zijn we naar de invulling van de campagne gaan kijken. We hebben gekozen voor een creatieve campagne gekozen waarbij wij ons hebben gericht op de kinderen en zijn/haar ouders. We kozen voor visuele campagnes, kleurrijk en aansprekend. De campagne moest opvallen, maar de boodschap duidelijk over blijven brengen. Samen met het marketingteam van de OBA hebben we de visuele- en tekstuele aspecten opgezet.

Online Bazen heeft de inrichting en optimalisatie van de campagne op zich genomen.

Welke resultaten hebben we behaald?

De OBA heeft uiteindelijk 20 geschikte kandidaten gevonden om de nieuwe OBA Kinderdirecteur te worden, en daarmee Darryl (de OBA Kinderdirecteur van 2018) af te lossen. Uiteindelijk heeft de OBA gekozen voor de 11-jarige Lucy. Inmiddels is Lucy, na een feestelijke inhuldiging,begonnen aan haar nieuwe functie.

Plannen voor 2019

Sinds het begin van de samenwerking heeft Online Bazen nauw contact met Désirée de Jong en José Brilman over de campagnes en planning. Wij vroegen om een reactie op de plannen voor de toekomst. We zijn heel tevreden over de samenwerking met Online Bazen en hebben voor een aantal campagnes mooie resultaten geboekt. Online Bazen denkt mee, is kritisch waar nodig en geeft waardevol advies.

De inhoudelijke kennis in combinatie met proactieve communicatie vormen de basis van onze fijne samenwerking!

Zo werken we samen aan de optimalisatie van campagnes en nieuwe strategieën, zodat we ook in 2019 onze social media-marketing verbeteren en de Amsterdammers nog beter bereiken. “

Wij kijken uit naar de toekomst!

 

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button