Bedrijven zijn sinds jaar en dag op zoek naar manieren om hun doelgroep op de meest effectieve manier te bereiken. De traditionele marketingkanalen zoals TV, Radio en de krant bieden vaak (te) weinig houvast en geven je bovenal geen data waarmee je inzicht krijgt in de resultaten. Ook online is niet ieder kanaal ideaal om jouw doelgroep te bereiken. Want hoe bereik je nu die potentiele klant? In dit artikel gaan wij in op het grootste voordeel van Google Adwords; het bereiken van potentiele klanten op de juiste momenten.
Stel; je bent op zoek naar een fiets. Waar begin je dan met zoeken? Je gaat naar de lokale fietsenspeciaalzaak en neemt een kijkje door de collectie van deze immense zaak. De verkoper probeert je al snel een fiets aan te smeren, maar jij kijkt liever even verder, in alle rust zonder gestoord te worden door een verkoper.
De bovenstaande reden is voor velen van belang zodra ze zich online gaan oriënteren. Maar ook gemak, snelheid en aanbod spelen vaak een rol voor consumenten om de online oriëntatie voorkeur te geven.
Een zoekopdracht in Google levert vele resultaten op. Alle bovenstaande resultaten zijn ‘betaalde advertenties’ van bedrijven die graag op het zoekwoord “Fiets kopen” gevonden willen worden. Ook zei weten, iemand die op dit zoekwoord zoekt is op zoek naar een fiets en heeft een koopintentie. Op deze manier zijn deze bedrijven direct in het zicht van potentiele klanten, die ook echt potentiele klanten zijn.
De zoekmachines hebben ervoor gezorgd dat je je potentiele klanten kunt bereiken op de momenten dat zei jou nodig hebben. Daar waar je vroeger hoopte dat je de juiste mensen bereikte en je hen in een split second kon overtuigen van jouw product en/of dienst, weet je nu zeker dat jouw aanbod aansluit op hetgeen de consument naar op zoek is. Tenminste, als jij goed omgaat met alle mogelijkheden en instellingen van Google Adwords.
De kunst van vraag en aanbod
Google Adwords is allesbehalve een simpele geldmachine. Toch hoor je vele bedrijven hardop roepen hoe simpel het geld oplevert, iets wat absoluut niet waar is. Google Adwords is software van Google die ervoor zorgt dat jij op vrijwel ieder zoekwoord en in vrijwel ieder land kunt adverteren. De kunst is om de vraag van de consument te begrijpen. Indien jij dat kunt combineren met het creëren van de perfecte advertentie, dan heb jij een grote kans dat jouw advertentie geld oplevert.
Voor wie is Google Adwords interessant?
Het bovenstaande verhaal zal er bij veel ondernemers voor zorgen dat ze direct laaiend enthousiast zijn over Google Adwords. Uiteraard is het een fantastische manier om je potentiele klanten te bereiken en om je omzet te laten groeien, maar niet voor ieder bedrijf is het interessant. Wordt er überhaupt wel gezocht op jouw product en/of dienst? Wat zijn de kosten van Google Adwords in jouw branche? Dankzij de Google Keyword Planner kun je een beeld krijgen van de zoekopdrachten per maand op voor jouw business relevante zoekwoorden en de concurrentie op Adwords.
Welke advertentiemogelijkheden biedt Google Adwords?
- Google Search
Google Search geeft je de mogelijkheid om binnen Google zichtbaar te worden bij zoekopdrachten. Tevens kun je kiezen om zichtbaar te zijn bij de zoekpartners van Google (een lange lijst van aangesloten websites). De advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden en targeting. Als een gebruiker zoekt op de zoekwoorden en valt binnen de targeting dan wordt de advertentie geactiveerd. Het vertonen van de advertentie is gratis. De adverteerder betaalt pas als de gebruiker op de advertentie klikt.
2. Google Display
Het Display Netwerk van Google AdWords biedt de mogelijkheid om te adverteren op andere websites. Deze websites hebben aangegeven advertenties via AdWords toe te laten op hun sites. Deze partners van Google worden ook wel displaypartners genoemd. Via het Google Display netwerk is het dus ook mogelijk om de juiste doelgroep te bereiken. Je kunt immers selecteren op type website, regio, leeftijden etc.
Op de aangesloten websites kun je adverteren met tekstadvertenties. Ook is het mogelijk om met beeld of video te adverteren.
3. Google Shopping
Google biedt je natuurlijk verschillende mogelijkheden. Zo vind je in de zoekmachine ook de tab ‘ Shopping’, waar je direct producten te zien krijgt. Dit is een nog directere manier om je producten aan de man te brengen. Bij zoekopdrachten met koopintentie, zoals “Fiets kopen”, kan dit in zeer interessante manier zijn om jouw fietsenaanbod tentoon te stellen. Ook hierbij maak je gebruik van de targetting van Google.
Dankzij Google Shopping wordt de ‘winkelervaring’ nog wat verder versterkt en kan jouw conversieratio flink stijgen. Ideaal dus!
4. Video
YouTube is de 2e grootste “zoekmachine” ter wereld, na Google. Ook YouTube is onderdeel van Google, nadat ze in 2006 werden overgekocht door het miljardenimperium. Via YouTube kun jij adverteren op diverse manieren, zoals In Stream en In Display. Het komt er uiteindelijk op neer dat jij jouw video bekend kunt maken onder gebruikers van YouTube. Je kunt hierbij, net als in Google, targetten op specifieke zoekwoorden en regio’s. Hoewel video een erg effectieve manier kan zijn is het vaak ook een stuk duurder (een professionele video kost veel geld/tijd).
Effectief je doelgroep bereiken
Eindelijk is het zover ondernemer! Je weet nu hoe jij jouw potentiele klanten effectief en op het juiste moment kunt bereiken. Start met Google Adwords en begin met het opbouwen van een constante stroom aan inkomsten. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw bedrijf met Google Adwords kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.