ChatGPT voor je online marketing: De voor- en nadelen

door | mrt 14, 2023 | Content marketing, Online Marketing, SEO

LinkedIn staat er vol mee en het is je vast niet ontglipt, ChatGPT heeft de volledige aandacht aangewakkerd bij marketingbureaus. Redenen genoeg om er eens dieper in te duiken en te ontdekken wat het voor jouw onderneming kan betekenen! In deze blog leggen we je uit wat de voor- en nadelen zijn van Ai en hoe je er je voordeel uithaalt voor je (online) marketing.

De nadelen

Allereerst de nadelen, want hoe betrouwbaar het ook lijkt, bij het gebruiken van AI kunnen er enkele potentiële risico’s zijn waar je zeker rekening mee moeten houden:

Onbetrouwbare informatie

Hoewel ChatGPT ontzettend veel informatie bevat en geoptimaliseerd is op basis van gegevens, het is en blijft een bot die continue in ontwikkeling blijft. Daarnaast heeft het een beperkte kennis over specifieke industrieën of producten en is het – jammer genoeg – niet altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Onnauwkeurigheid

Soms kan ChatGPT foute antwoorden geven of antwoorden die niet relevant zijn voor de vraag die is gesteld. Je zult dus altijd de antwoorden goed moeten redigeren om fouten voor jouw bedrijf of klant te voorkomen. Tip: splits je vraag altijd zo specifiek mogelijk uit, zo geef je de tool meer informatie waardoor de vragen ook veel accurater worden beantwoord!

Beperkte persoonlijkheid

ChatGPT is slechts een chatbot en heeft geen echte persoonlijkheid of emoties. Dit kan ertoe leiden dat antwoorden robotachtig of onpersoonlijk aanvoelen, wat minder aantrekkelijk kan overkomen.

Ethische beperkingen

Het gebruik van Ai in je online marketing strategie, kan ethische beperkingen bevatten, zoals privacy problemen en de mogelijkheid van discriminatie in de antwoorden. Als bedrijf zul je deze beperkingen in overweging moeten nemen en ervoor zorgen dat deze natuurlijk niet worden meegenomen in je strategie.😉

De voordelen

Ondanks deze paar nadelen wegen de voordelen zwaarder. Het kan je namelijk flink wat tijd en zelfs kosten besparen. 3 grote voordelen zijn:

(Bijna) altijd beschikbaar

ChatGPT werkt non-stop, zonder pauzes of verlof, wat betekent dat je altijd snel antwoord kunt krijgen op vragen, zelfs buiten kantooruren. 🙌🏼 Let op: doordat het zo geliefd is kan het zijn dat de capaciteit op dat moment te hoog is en je in een wachtrij terecht komt. Het is dan beter om het later opnieuw te proberen.

Tijdbesparing

Doordat de tool snel is en bij zoveel data kan, kun je enorm veel tijd besparen. Denk bijvoorbeeld aan tijdrovende klusjes zoals het schrijven van blogs, scripts, titels, beschrijvingen en noem maar op. 

Content bedenken

Een groot voordeel van Ai is dat het content voor je kan bedenken. Bijvoorbeeld, copy voor social, titels voor Google advertenties, scripts voor TikTok advertenties. ChatGPT kan zelfs de tone-of-voice aannemen die past bij je doelgroep, mits je dit op een duidelijke manier vraagt.

Een voorbeeld: 

Je bent een bedrijf dat leads wilt binnenhalen via Meta advertenties. Ik vroeg ChatGPT: 

“Schrijf een UGC script voor een facebook advertentie gericht op vrouwen van 30+ voor een acnébehandeling”

ChatGPT genereert antwoorden en zelfs ideeën voor visueel gebruik. Je kunt hier zelf ook weer inspiratie uithalen voor je eigen content. Zo bespaar je weer tijd en op deze manier kun je oneindig testen met content op verschillende kanalen.

Een voorbeeld op het gebied van SEO:

Ideaal wanneer je in een korte tijd een zoekwoorden onderzoek wilt doen. Deze kun je vervolgens ook weer inzetten om ChatGPT een blog te laten schrijven.

Makkelijk en snel, maar beter?

Onthoud altijd dat meer en makkelijke content niet altijd beter is. Een goed geschreven blog met passende tone-of-voice slaat veel beter aan dan een blog die ‘ongeveer’ past bij je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het nog een nadeel heeft, namelijk je zelfontwikkeling. Het zelf nadenken en groeien is soms belangrijker dan alleen maar snel informatie verkrijgen.

Laat Ai een toevoeging zijn en geen vervanger, dan benut je volgens ons Ai op zijn best.

Wil je nog meer tijd besparen? Wij helpen graag op het gebied van online marketing en met het vinden van een winnende strategie. Onze specialisten denken graag mee! Neem vrijblijvend contact op via 073 212 0336 of via info@onlinebazen.nl

* Dit artikel is geschreven met behulp van Ai

Over de auteur

Tanja Pels

Van content omtoveren naar converterende ads tot het inzetten, analyseren en rapporteren ervan. Volop duiken in de trends en ontwikkelingen kan ik dan ook een ‘main’ werkzaamheid noemen waar ik me tot in de avonduren mee bezig kan houden.

Call Now Button