Als je een webshop hebt wil je natuurlijk ook dat deze verkoopt. En hoe meer verkopen hoe beter. Maar wat nu als je webshop wel bezoekers trekt maar deze veel te weinig omzet in klanten? Dan wordt het de hoogste tijd om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie voor je webshop. 

Wat is conversie optimalisatie?

Het is niet zo dat je alleen een webshop online hoeft te zetten om te gaan verkopen. Was het maar waar.

Allereerst moet je zorgen dat die webshop ook bezocht wordt. Maar bezoekers staan niet automatisch gelijk aan klanten. Het is zaak om in jouw webshop je bezoeker te overtuigen om klant te gaan worden. Dat kun je op verschillende manieren doen. Het is belangrijk dat alles technisch goed werkt, geen lange laadtijden bijvoorbeeld. Daarnaast is de inhoud belangrijk. Je teksten moeten overtuigen, de foto’s moeten goed matchen en vergeet ook zeker de reviews niet. Ook met het design van je productpagina kun je invloed uitoefenen. Denk daarbij aan dingen als kleur en uitstraling maar zeker ook welke onderdelen je op je pagina laat zien en hoe die zich tot elkaar verhouden. 

Al deze dingen (en nog meer) vallen onder de noemer conversie optimalisatie en zijn ontzettend belangrijk om je webshop winstgevend te maken. Hieronder vast 7 checks om te kijken of je met jouw webshop op de goede weg bent.

Doe jij deze 7 dingen op jouw webshop goed?

1.Maak je gebruik van social proof?

Recensies van eerdere klanten op jouw productpagina helpen je bezoeker te overtuigen dat jouw product precies is wat zij nodig hebben. Jij kunt zeggen dat jouw product de beste keuze is maar als iemand anders dat doet maakt dat veel meer indruk.Er zijn niet voor niets hele websites waar je recensies van bedrijven en producten kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan Kieskeurig of Trustpilot. Mensen willen zeker zijn dat ze een goed product kopen. Als jij dus die reviews op jouw webshop laat zien helpt ze dat een betere keuze te maken. 

Maar liefst 71% van websitebezoekers geeft aan vaak of altijd de reviews op een website te lezen en 82% van de consumenten kiest liever een product met een hogere rating dan een met minder sterren. Meer over de invloed van klantbeoordelingen vind je in de blog van Capterra

Er zijn meerdere opties om reviews te verzamelen. Zo kun je op je productpagina een optie geven om daar rechtstreeks een review te plaatsen. Ook kun je je klant een paar dagen na hun aankoop een mail sturen met het verzoek een review achter te laten. Je kunt hierbij dan linken naar je webshop. Eventueel kun je hier een bedankje of winactie aan hangen. Zoals je bij Bol.com bijvoorbeeld kans maakt op €100 shoptegoed als je een review achterlaat.

2. Heb je een duidelijk menu en productcategorieën?

Een duidelijk menu is van levensbelang voor je webshop. Een bezoeker moet te allen tijde weten waar diegene is en eenvoudig naar een andere pagina kunnen navigeren. De kans is groot dat je bezoeker de webshop verlaat als onduidelijk is waar ze zijn en waar ze naartoe kunnen. Productcategorieën helpen om je bezoeker overzicht te geven en gerichter te laten zoeken. Niemand zit tenslotte te wachten op een lange lijst met producten die ze niet nodig hebben.

3. Benoem je niet alleen de onderdelen maar vooral ook de voordelen?

De onderdelen en specificaties van jouw product zijn belangrijk, maar het is nog belangrijker om te vertellen wat het jouw bezoeker oplevert. Welke voordelen gaat jouw potentiële klant ervaren als deze jouw product koopt? 

Als je een webshop hebt die kleding verkoopt dan draait het natuurlijk om de kleding, maar het draait vooral om het gevoel dat mensen krijgen als ze jouw kleding dragen. De complimenten die ze krijgen van anderen waar ze zich goed door voelen.

Of misschien heb je een webshop waarop je luxe producten verkoopt om auto’s mee te reinigen. Dat is je product, maar wat voor gevoel wil je je klant daarmee geven? Dat ook hun auto professioneel gereinigd kan worden, net zoals dat bij alle luxe auto’s gebeurt, maar dan thuis. 

Een goede manier om te kijken of je ook de voordelen van je product noemt is om de volgende zin af te maken: ‘als mijn klant dit product gebruikt dan voelt/ziet/heeft die…’ 

4. Vraag je een e-mailadres als een product is uitverkocht?

Je bezoeker is geïnteresseerd in je product maar het is net uitverkocht. Laat je die verkoop schieten of probeer je ze op een later moment terug te halen naar je webshop? Als je een mail kunt sturen wanneer het product weer op voorraad is maak je de kans dat de verkoop alsnog slaagt een stuk groter. 

5. Valt je bestelbutton op?

Op een knop die mooi binnen het ontwerp past en vergelijkbare kleuren heeft wordt veel minder vaak geklikt dan een button die opvalt. Een button die een compleet andere kleur heeft dan de rest van je webshop valt op. En wat opvalt krijgt aandacht.

De Amerikaanse marketingexpert Seth Godin zegt hierover het volgende:

“Force yourself to design each and every page with one and only one primary objective. That’s the banana. Make it big. Make it blue (or red). Make it obvious.”

Ook op je productpagina is er één belangrijk doel: je product verkopen. De bestelbutton is dus de knop waarvan je wilt dat erop geklikt wordt. Dat is je banaan en die moet opvallen.

Naast een contrasterende kleur zijn er nog een paar manieren waarmee je ervoor kunt zorgen dat die bestelknop opvalt. In het artikel van Frankwatching over call-to-action buttons vind je nog meer tips.

6. Is bij jou de keuze niet reuze?

Veel keuze in je webshop is niet verkeerd (mits alles netjes in herkenbare categorieën ingedeeld is natuurlijk) maar veel keuze op één productpagina is niet goed voor je conversie. Hoe meer opties je je bezoeker geeft hoe moeilijker deze het gaat vinden om een keuze te maken. En twijfel is niet goed voor je conversiepercentage. 

Neem het voorbeeld van een webshop waarop kleding verkocht worden. Het is natuurlijk logisch dat je daar ook verschillende maten toont. Maar als je op een pagina verschillende truien toont wordt de keuze al lastiger. Het werkt dan beter om voor iedere trui een andere productpagina aan te maken. 

Andere producten in dezelfde categorie toon je dan liever onder een kopje ‘gerelateerde producten’. Op die manier blijft de keuze voor die ene trui beperkt tot een maat en eventueel een kleur. Je bezoeker twijfelt zo een stuk minder wat je conversie verhoogt.

7. Wil jij niet alles weten van jouw klant?

Bedenk goed welke informatie je nodig hebt van je klant. Adresgegevens zijn logisch als je je product gaat verzenden, maar regelmatig wordt ook om een geboortedatum gevraagd en is dat nou echt nodig? Zelfs als deze velden niet verplicht zijn kunnen ze wel een drempel opwerpen. Vraag dus de alleen de basics.

Een bezoeker die graag jouw product wil kopen wil dat zo snel mogelijk doen. Die wil niet eerst nog een hele lijst met gegevens in hoeven te vullen waarvan zij het nut niet zien. Hoe sneller ze de verkoop kunnen afronden hoe groter de kans dus is dat ze dat ook daadwerkelijk doen. 

Een nog grotere conversiekiller is het verplicht aanmaken van een account. Ook hier geldt weer, je bezoeker wil je product kopen en niet onnodig allerlei gegevens achter hoeven te laten. Geef ze dus de optie om zonder te registreren een aankoop te doen, of geef de mogelijkheid tot registratie achteraf. 

Zijn deze zeven punten op jouw webshop helemaal in orde of is er werk aan de winkel? Wil jij weten hoe jouw website nog verder geoptimaliseerd kan worden voor conversie? We denken graag met je mee, neem dan contact op met ons!