De Facebook Pixel, de onmisbare succesfactor van social advertenties

door | mrt 17, 2020 | Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Social media

Adverteren op Facebook of Instagram kan iedereen. Met de “Bericht promoten” optie is het zelfs mogelijk om binnen enkele minuten een advertentie live te hebben staan. Helaas is het een stuk lastiger om te bepalen wat deze advertenties nu precies opleveren (lees in veel gevallen: niet opleveren). Uit onze ervaring blijkt dat advertenties op Facebook en Instagram pas succesvol kan worden na installatie van de Facebook Pixel. Weten waarom de Facebook pixel zo belangrijk is en hoe je deze installeert? Lees dan verder. 

De kracht van Facebook

Social advertenties zijn voor veel bedrijven een onmisbaar onderdeel geworden van de online marketing strategie. Het succes van social advertenties is voor een groot deel te verklaren door de kennis die Facebook van ons heeft. Facebook weet bijvoorbeeld precies welke websites we bezoeken, welke producten op ons verlanglijstje staan en welke reizen we gepland hebben. Hoe Facebook dit weet? Heel simpel, wij zijn allemaal continue ingelogd in ons Facebook en/of Instagram account. Hierdoor is het mogelijk om op de achtergrond jouw surfgedrag bij te houden. Facebook gaat betrouwbaar om met deze gegevens, maar is zich ervan bewust dat deze info erg waardevol is voor bedrijven. Om deze reden heeft Facebook de “Facebook Pixel” ontwikkeld. Een gratis tool die websites de mogelijkheid geeft meer inzicht te krijgen in wie hun website bezoeken en het gedrag van deze bezoekers te laten ontdekken.

Facebook Pixel installatie

Om inzicht te krijgen in het gedrag van jouw websitebezoekers is het noodzakelijk om de Facebook Pixel te installeren. Je gaat hiervoor naar de Facebook Business Manager en klikt op het menu op Pixels. Er zijn verschillende manieren om de Facebook Pixel te installeren. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een partnerintegratie zoals Google Tag Manager of zelf een stukje code toevoegen aan je site. Het installeren van de Facebook Pixel vraagt om enige technische kennis. 

Meetresultaten van de Pixel

Nadat de Facebook Pixel succesvol geïnstalleerd is, is het mogelijk om bij te houden wat voor gedrag bezoekers uitvoeren op je website. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoe vaak een bepaalde pagina bezocht wordt of een contactformulier wordt ingevuld. Voor een webshop wordt ook inzichtelijk hoeveel producten er bekeken worden, hoeveel producten er toegevoegd worden aan het winkelmandje of gekocht worden. Inzicht in deze data maakt het mogelijk om het succes van een advertentie te bepalen. 

Relevante doelgroepen creëren

Naast inzicht in je advertentie resultaten maakt installatie van de Facebook Pixel nog veel meer mogelijk. Zo hebben we allemaal wel eens meegemaakt dat je net een webshop bezoekt, vervolgens besluit niks te kopen, maar daarna achtervolgd wordt door deze webshop met advertenties. Dit soort campagnes worden retargeting of remarketing genoemd en ingericht met behulp van de data die de Facebook Pixel verzameld heeft.  

Een andere krachtige retargeting tool die de Facebook Pixel mogelijk maakt is het maken van vergelijkbare doelgroepen. Facebook weet precies wie jou site bezoeken, maar mag dit i.v.m. privacy niet weergeven. Door een vergelijkbare doelgroep aan te maken zoekt Facebook naar de overeenkomende eigenschappen van bijvoorbeeld jouw websitebezoekers en creëert een doelgroep van personen die deze eigenschappen ook bezitten. Op deze manier creëer je op een eenvoudige manier een zeer relevante doelgroep.

Wil jij meer succes behalen met jouw social advertenties? Of heb je hulp nodig bij het installeren of instellen van de Facebook Pixel? Wij denken graag met je mee over de strategie, installatie en uitvoering. Neem vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button