Het gevaar voor veel bedrijven die al tientallen jaren voor het internet waren opgericht is dat ze vaak nog steeds drijven op de illusie dat (koude) acquisitie en de oude marketingmethodes die worden ingezet succesvol zijn. Ze zijn zichtbaar, vaak inconsistent, in de dagbladen, radio, dankzij telefonische acquisitie en diverse andere kanalen. Maar de strategie ontbreekt, waardoor de marketing machine hapert, de motor die jouw bedrijf draaiende moet houden.
Veel bedrijven geloven nog steeds in het oude vertrouwde waarmee ze jarenlang succes hebben gehad. En wellicht nog steeds. Maar de digitale wereld verandert zo snel en door alle verschuivingen en veranderingen kun je er niet omheen dat je oude strategie niet meer zo effectief is als jaren terug. Een tunnelvisie is snel ontwikkeld en als je op de oude manier doorgaat zal je deze tunnel ook niet meer verlaten.
In dit artikel wil ik graag de illusie wegnemen dat een strategie die in 1990 is geschreven, of in de jaren is gevormd en door alle werknemers in het DNA is opgenomen, nog steeds effectief en efficiënt is. Dat is het niet. De branche, markt en de wereld verandert in zoveel jaren enorm hard. De wereld en alle digitale technologieën hebben stappen richting de maan gezet. En daar sta je dan, als ondernemer, nog steeds met je voeten op de grond (Wat normaal goed is) en lichtjaren verwijdert van de plek waar je had kunnen staan. Mijlenver van je concurrentie. Die stappen moet je inhalen.
Ben relevant. En blijf dat ook
Reclame zonder verhaal is als een simpele advertentie in de Telegraaf. Je leest je krant en ziet de advertentie vluchtig, of niet. Je onthoudt hem onbewust wellicht, maar echt opmerken doe je het dan niet. Dit komt doordat het voor jou op dat moment niet relevant is. En waarschijnlijk, zoals vaak gebeurt, voor 95% is het irrelevant. En dat is niet alleen zonde van je geld- en tijdsinvestering, maar ook van de relatie met diegene die je benadert hebt maar waar je geen band mee hebt weten te creëeren. Ze zien het eerder als SPAM ofwel; vervelende reclame.
Mensen willen aandacht. Maar bedrijven ook
Bedrijven willen geen saaie advertentie, toch? Ze willen aandacht. Dat mensen over hun producten en diensten gaan praten. Zodat ze nieuwe relaties kunnen aangaan en bestaande contacten behouden en versterken. Waarom dat dan nog steeds gebeurt is een raadsel.
En die aandacht genereren doe je niet door lukraak overal advertenties te plaatsen en continue koud rond te bellen naar bedrijven die passen ‘in het plaatje’, maar door toegevoegde waarde te bieden in de vorm van relevante en toegevoegde informatie in al je marketinguitingen. Zowel offline als online. Verspreid via het juiste kanaal en op het juiste moment. Dat is strategie. En die strategie maakt je in deze tijd waarin de consument enorm mondig is geworden wie je bent. De strategie maakt je succesvol; of niet. Het geeft je in ieder geval een handvat om je klant te omarmen. En je klant het handvat om jou te omarmen. En samen een fijne klantrelatie op te bouwen. Dat is het doel die je voor ogen moet hebben als bedrijf. En dat kan nou eenmaal niet door enkel te zenden.