10,1 miljoen Nederlanders hebben een Facebook account. Bijna 7 miljoen hiervan zijn dagelijks actief. Om deze reden ontdekken steeds meer bedrijven de voordelen van social adverteren. Advertenties dragen namelijk bij aan verschillende doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het versterken van de merkpositionering, het verhogen van de naamsbekendheid of het genereren van meer leads of sales. De mogelijkheden van social advertenties zijn eindeloos, wat het voor startende adverteerders lastig maakt. Creëer een goede basis voor al jouw social campagnes door het volgen van de volgende stappen. 

  1. Bepaal het doel van je advertenties

Denk na over wat je wil bereiken met de inzet van social advertenties. Vooraf hierbij stilstaan maakt het achteraf mogelijk om het succes van een campagne te bepalen. Wil je bijvoorbeeld de product- of naamsbekendheid verhogen dan zijn bereik en frequentie  belangrijke factoren van succes. Wil je meer omzet genereren dan kijk je naar het aantal verkopen en leads die een advertentie heeft opgeleverd. Denk goed na over wat jij wil bereiken met social advertenties en hoe je bepaalt of deze succesvol zijn. 

2. Zorg voor de juiste data gegevens

Social advertenties creëer je in de Facebook Business Manager, een gratis tool voor Facebook bedrijfspagina’s. Veel data van jouw advertenties wordt hierin automatisch weergegeven, denk bijvoorbeeld aan het aantal bereikte mensen, het aantal klikken, de kosten per klik, etc. Toch mist hierin belangrijke informatie, zoals bijvoorbeeld het aantal website leads, het aantal toevoegingen aan het winkelmandje of het aantal verkopen. Al deze data stelt Facebook pas beschikbaar na het installeren en instellen van de Facebook Pixel. Hoe je deze gratis tool kan installeren en waarom deze onmisbaar is lees je hier

3. Bepaal je doelgroep

De kracht van social advertenties ligt hem in de gerichte targeting. Vergelijk het maar eens met een tv-commercial, hoe vaak zie jij commercials op tv voorbij komen die niet relevant voor je zijn? Facebook geeft jou de mogelijkheid om a.d.v. bijvoorbeeld het instellen van demografische gegevens en interesses een relevante doelgroep te creëren. Neem daarom de tijd om jouw doelgroep te onderzoeken, zodat het advertentiebudget enkel besteed wordt aan de meest relevante doelgroep. 

4. Besteed tijd aan opvallende visuals en pakkende call to actions

Gemiddeld bepaald een persoon in minder dan twee seconden of hij of zij een Facebook of Instagram post interessant vindt. Denk daarom vooraf goed na over de “stop de scroll”, hoe ga jij ervoor zorgen dat iemand stopt met scrollen en jouw boodschap bewust waarneemt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het oproepen van een emotie, zoals humor of verdriet of het bieden van relevantie door een how to video. De Facebook en Instagram tijdlijn zijn te vergelijken met Times Square. Als je niet hard genoeg je best doet verdwijn je in de massa.

Door het volgen van bovenstaande stappen creëer je een goede basis voor jouw social strategie. Natuurlijk komt er bij het succes van de advertenties nog meer kijken. Ben jij benieuwd naar hoe onze social media experts jouw advertenties zouden inrichten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 073-2032195 of stuur een mail naar [email protected].