E-mailmarketing; wat kan het jouw bedrijf opleveren?

door | mei 9, 2017 | E-mailmarketing, Online Marketing

Waar moet je focus op komen te liggen? Waarom kan e-mailmarketing voor jou als ondernemer interessant zijn en in hoeverre levert het ook daadwerkelijk iets op? Op al deze vragen geven wij in dit artikel een antwoord, zodat jij meteen aan de slag kan! Wat is jullie mening over het inzetten van e-mailmarketing? Do or don’t?

De toegevoegde waarde van e-mailmarketing

Dat er budget vrijgemaakt moet worden voor e-mailmarketing is een vrij duidelijke zaak. Met een relatief kleine investering is het al mogelijk om e-mail marketing in te zetten. Denk hierbij aan een simpele nieuwsbrief waardoor jouw klanten wekelijks op de hoogte worden gehouden van o.a. nieuwe producten, leuke nieuwtjes, de laatste trends en meer. Maar velen vergeten dat je ondertussen ook data van je ontvangers kunt analyseren en zelfs geautomatiseerde e-mails kan verzenden door verschillende handige e-mailmarketing tools. Geen handige harry? De tools worden tegenwoordig een stuk toegankelijker en eenvoudiger in gebruik.

Wie ga je mailen?

Zorg ten eerste altijd ervoor dat er een plek is op de homepage van jouw website waar klanten hun e-mailgegevens achter kunnen laten en zij daarvoor ook direct beloond worden. Dit kan zijn met een kortingscode van 10% of een waardebon bij minimale besteding. Een kanttekening daarbij is wel dat klanten zich vaak hiervoor inschrijven en niet omdat ze jouw (in hun ogen) lastige mailtjes willen ontvangen. Deel dus ten alle tijde alleen relevante content en hou de consument tevreden. De beste plaatsen voor een inschrijfformulier zijn op je homepage door middel van een pop-up, onderaan in de footer van je website en in de kolom aan de zijkant van je website. Zorg ook dat de consument niet teveel informatie moet invullen om zich in te schrijven, een e-mailadres is vaak al voldoende.

Segmenteer klanten

Om de mailings te personaliseren kun je gebruik maken van verschillende segmentatiegroepen. Hierdoor kun je jouw klant veel interessantere aanbiedingen en informatie toesturen. Dit kan op basis van demografische factoren zoals geslacht, leeftijd, woonplaats en de basic Things, maar we gaan tegenwoordig veel verder en dankzij de eerder genoemde tools wordt dit ook steeds makkelijker gemaakt voor online marketeers. Het wordt mogelijk om klanten te segmenteren op basis van gedrag. De route die de klant aflegt op jouw website, welke artikelen hij/zij in zijn/haar winkelmandje stopt, klikgedrag maar ook koopgedrag. Door deze data te verzamelen is jouw mailing veel effectiever en zal je ook zien dat ze vaker gelezen worden.

Hou het kort maar krachtig

We zijn druk, als we snel tussendoor even tijd hebben om onze mail te checken wordt sowieso de helft al verwijderd zonder dat het überhaupt geopend wordt.  Het is dus van belang dat je in het onderwerp van je mailing de consument al weet te overtuigen tot het lezen van bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief. Gebruik een korte, maar duidelijke call-to-action. Trek de aandacht met een persoonlijke kortingscode en verplaats je vooral in de consument. Welke interesses heeft hij/zij en wat wil die lezen. Zorg dat je relevant bent en niet teveel pusht op conversie in het onderwerp, dit kan afschrikken en juist zorgen dat de mailing direct in de prullenbak verdwijnt. Hou er daarnaast rekening mee dat het ontwerp responsive moet zijn. Wat dit inhoudt? De meeste lezers openen zijn/haar mail steeds vaker mobiel, jouw mailing moet dus zeker mobielvriendelijk zijn. Hou tussen de 27-41 karakters aan voor het onderwerp en vergeet ook niet de regel daaronder aantrekkelijk de houden. Vat in één korte zin samen waar de mailing over gaat en zorg ook dat deze aantrekkelijk is en exclusieve content bevat.

De inhoud van jouw mailverkeer

Zorg voor beleving, e-mailmarketing is namelijk een perfecte tool om in te zetten voor branding. Zorg dat je mailing niet té conversiegericht is en wissel af met content. Communiceer in de ene week een blog en koppel daar verschillende interessante producten aan, in de andere week kun je kiezen voor bijvoorbeeld het communiceren van een persoonlijke kortingscode. Hou het in evenwicht en zorg dat je de klanten informeel benaderd. Zo blijft interessant voor de lezer en opent hij/zij ook de volgende keer weer jouw mail. Het is dus belangrijk dat je in jouw contentstrategie ook e-mailmarketing opneemt en maak hiervoor een duidelijk plan. Werk samen met verschillende afdelingen om ook inside information te kunnen verspreiden vanuit jouw bedrijf. Daarnaast is het mogelijk om klanten terug te winnen via e-mailmarketing. Er bestaan verschillende interessante tools om klanten bijvoorbeeld een reminder te versturen van een verlaten winkelwagen, te feliciteren met een leuke korting op zijn/haar verjaardag, verwante producten toe te sturen aan de hand van eerdere verkopen of als iemand lang niet op je website is geweest de nieuwste artikelen toe te sturen. Er zijn dus talloze mogelijkheden om jouw conversieratio te laten stijgen.

Wat levert het op?

E-mailmarketing wordt steeds belangrijker, ook in 2017. Het genereert meer traffic naar de website, is relatief goedkoop en stimuleert conversie. Het voordeel van e-mail is dat het direct marketing is, waardoor consumenten doorgaans meer geld spenderen en grotere orders plaatsen na het ontvangen van een relevante mailing. Wanneer je goede gesegmenteerde doelgroepen hebt, ontvangt een persoon alleen content waar hij/zij interesse in heeft. Een relevante e-mail zorgt voor blije klanten en dus een grotere kans op conversie. Het kan vaak al converteren naar een conversiepercentage van 3%. Kortom, met een klein budget kun je al relatief veel mensen bereiken en is e-mailmarketing dus een perfecte direct marketing tool om in te zetten. Heb jij al zin om aan de slag te gaan?

Online Bazen kan jou helpen met een goede contentstrategie waar e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van is. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

 

 

 

 

 

 

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button