Evenementen marketing ; zo zet je jouw evenement online op de kaart

door | aug 2, 2018 | Online Marketing

Een evenement op de kaart zetten kost tijd, energie en kennis. Maar wanneer je de locatie, catering, budgetten, planning en de benodigde vergunningen en verzekeringen rond hebt, ben je er nog niet. Het evenement moet gepromoot worden, en zeker voor een publiek evenement dien je hiervoor je marketing op orde te hebben. Maar hoe bepaal je eigenlijk hoe de marketing van jouw event eruit moet komen te zien? In dit artikel leggen wij het graag aan je uit!

Begin met de doelgroep

Het bepalen van de doelgroep is een essentiële eerste stap. Nog voordat je begint met de voorbereidingen van het evenement dien je je te verdiepen in de doelgroep ervan. Wie wil je eigenlijk bereiken?

Je dient vooraf de doelgroep te bepalen. Samen met het bepalen van je doelgroep dien je natuurlijk ook te bepalen wat de redenen zijn waarom deze doelgroep graag jouw evenement zou willen bezoeken en waar deze doelgroep zich bevind. Zonder bezoekers op je evenement is het bij voorbaat al een flop.

Denk na over het doel

Wat is het doel van het evenement? Wil je mensen informeren, amuseren of overtuigen? Aan de hand van deze doelstelling kun je concrete USP’s opzetten en bepalen hoe je doelgroep overtuigd kan worden. Aan de hand van de doelstellingen en doelgroep kun je ook bepalen hoe de aankleding van het evenement eruit moet komen te zien.

Denk na over de aankleding

Zodra je het doel hebt bepaalt dient de boodschap te worden geformuleerd. Wat wil je dat de bezoekers zich herinneren van het evenement? Dit zal bij een publieksevenement of een festival anders zijn dan bij een congres.

Nu je weet wie je wilt bereiken en wat je wilt bereiken, kun je verder met de aankleding van het evenement. Zorg er voor dat alle beslissingen worden genomen vanuit het hart van de organisatoren. Zorg hierbij ook dat je dicht bij de doelgroep staat en begrijpt waar zijn/haar behoeftes liggen, pas dan kan je event een succes worden.

Start met de marketing

Zodra de aankleding is bepaald en is bepaald hoe het evenement er in de praktijk uit komt te zien, kan er worden gestart met de marketing. Alles is nu geregeld; van vergunningen tot entertainment. De datum(s) staan vast, en nu is het zaak om je doelgroep te bereiken en hen te overtuigen.

Gezien ieder evenement anders is adviseren wij je graag over een aantal logische kanalen waarvandaan je de marketing kan uitzetten.

Social media marketing

Hoe kun je een evenement tegenwoordig beter op de kaart zetten dan via social media? De plek waar vrijwel iedere doelgroep dagelijks tijd op besteed. Zakelijke events focussen zich vaak op LinkedIn, gezien dit platform zich richt op professionals. Festivals en publieksevenementen richten zich vaak op Facebook en Instagram. De focus ligt hierbij op visuele content. Tegenwoordig draait alles om sfeerbeelden en video’s. Heb je een vorige editie gehad? Zorg er dan ook zeker voor dat je de foto’s, video’s en aftermovie als content hebt en kunt gebruiken in je social media strategie.

E-mailmarketing

E-mailmarketing blijft een effectieve marketingstrategie, zo ook voor evenementen. Je moet natuurlijk wel mailadressen hebben die je kan en mag delen, maar zodra dat er is (bijvoorbeeld van een vorige editie) heb je een kans om je doelgroep 1- op -1 te benaderen en overtuigen. Deel bijvoorbeeld een kortingscode, early bird  prijzen (goedkopere prijzen voor mensen die het ticket ruim voor het evenement kopen) of deel gave insights die enkel voor hen te zien zijn. Zo zorg je er voor dat diegene betrokken raken bij het evenement.

Google marketing

De grootste zoekmachine ter wereld kan natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. We zoeken tegenwoordig alles op, zo ook interessante evenementen. Door hoog in de zoekresultaten te staan op belangrijke zoekwoorden zorg je er voor dat je wordt gezien door je doelgroep. Organiseer jij een online marketing evenement in de regio Den Bosch? Zorg er dan voor dat je vindbaar bent op zoektermen rondom ‘Online marketing event Den Bosch’. Dit kun je realiseren door je website te optimaliseren voor dit zoekwoord (SEO), maar je kunt er ook voor kiezen om te adverteren binnen Google (SEA).

Google Display is tevens een veelgebruikte tactiek om zichtbaar te zijn voor evenementen. Via het Google Display Netwerk is het mogelijk om te adverteren op websites waar jouw doelgroep zich bevindt. Je kunt ook adverteren op mobiele sites, mobiele apps en op YouTube. Binnen Google Display kun je ook adverteren middels beeladvertenties, waardoor je visueel in beeld komt bij je doelgroep.

2018 is visueel

Anno 2018 zijn consumenten steeds visueler ingesteld. Focus je daarom op visuele en krachtige content. Zorg er voor dat binnen enkele seconden je doelgroep overtuigd raakt en de boodschap van het evenement snel wordt toegelicht.

Online Bazen heeft ruime ervaring op het gebied van event marketing. Zo verzorgen wij voor diverse events, festivals en evenementenlocaties de online- en offline marketing. Op zoek naar een strategische partner? Of liever eerst wat advies? Neem contact op met Online Bazen en wij helpen je graag verder!

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button