Facebook blijft zich continu verder ontwikkelen en daar mogen wij, als online marketeers, natuurlijk niet op achterblijven. Met meer dan 2 miljard gebruikers over de hele wereld is het natuurlijk niet altijd even makkelijk om eruit te springen! Maar met deze nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Facebook adverteren, wordt het toch weer een stukje makkelijker om de juiste doelgroepen te bereiken en het algoritme in jouw voordeel te laten werken, maar ook voor de ideale doelstellingen voor jouw Ads te kiezen. Wij hebben de belangrijkste ontwikkelingen binnen Facebook Marketing voor jullie op een rijtje gezet.
Begin bij het kiezen van je marketingdoelstelling
Het kopje conversie is er sinds kort bij iedereen bijgekomen. Facebook heeft eerst een x aantal testaccounts hiervoor willekeurig uitgekozen, maar sinds de zomer van dit jaar zijn deze functies voor iedereen beschikbaar. Wanneer je kiest voor conversies worden jouw advertenties geoptimaliseerd om bezoekers tegen een zo laag mogelijk budget te laten converteren. Je kan zelf een conversie kiezen waarvoor je jouw advertentie wil optimaliseren. Is dit voor een verkoop, een bepaald bezoek aan een specifieke pagina of voor een nieuwsbriefinschrijving. Ook kun je kiezen voor de optie ‘verkopen uit productcatalogus’ en ‘winkelbezoeken’. De laatste is een ‘offline functie’ welke stimuleert om meer bezoekers te trekken naar fysieke locaties.
A/B Testing
Waar je voorheen zelf binnen een campagne twee verschillende advertentiesets om er achter te komen wat jouw perfecte doelgroep is voor een bepaalde advertentie, helpt Facebook jou nu een handje. Wanneer je een Facebook campagne gaat opzetten kun je er voor kiezen om een A/B test op te zetten. Voor nu zijn er drie verschillende variabelen beschikbaar, maar we verwachten dat Facebook zeker met meerdere opties zal komen in de loop van volgend jaar.
-
Doelgroep
Er zijn talloze mogelijkheden om jouw ideale doelgroep te bereiken, denk hierbij aan targeting op leeftijd, verschillende regio’s, wel of geen interesses, look-a-likes op basis van jouw huidige klantbestand, of misschien zelfs wel op basis van jouw verlaten winkelwagens of websitebezoekers. Kortom, de opties zijn eindeloos. Momenteel alleen nog mogelijk op opgeslagen doelgroepen, zorg dus altijd van te voren dat je de look-a-likes al hebt ingedeeld in een bepaalde opgeslagen doelgroep.
-
Optimalisatie
Hierbij zet je een a/b test op voor een bepaalde advertentiedoelstelling. Wanneer levert jouw advertentie de meeste conversies op? Is dit wanneer je kiest voor de laagste kosten per conversie of juist bij de laagste kosten per klik? Deze optie is vooral erg handig wanneer jij Facebook inzet als webwinkeleigenaar en zoveel mogelijk bezoekers wil laten converteren.
-
Plaatsingen
Tegenwoordig zijn de mogelijkheden voor adverteren via Instagram ook uitgebreid. Het wordt dus steeds interessanter om verschillende kanalen in te zetten via het adverteren. Maar wat werkt nou effectiever? Waar het bij Instagram voorheen erg rondom branding draaide, zijn er nu ook verschillende opties die het verkeer beter laten converteren. Het is dus wellicht voor jou veel interessanter (en goedkoper) om via Instagram te gaan adverteren, of je budget ¾ op te delen. Dit kun je testen met de optie ‘Placement’.
Collectie tonen
Wanneer je aan de slag gaat met het maken van jouw daadwerkelijke advertentie kun je kiezen voor een standaard carrousel, maar tegenwoordig heeft Facebook ook de optie ‘collectie’ toegevoegd. Hier kun je een verzameling items tonen in een volledig scherm, dit zorgt ervoor dat mensen op een veel makkelijkere, visuele en meeslepende manier jouw nieuwe artikelen kunnen ontdekken. Facebook heeft hiervoor verschillende sjablonen beschikbaar gesteld, maar je kan er ook voor kiezen om er zelf een aan te maken. Je kan hiermee nieuwe klanten aantrekken, nieuwe collecties presenteren of meer achtergrondinformatie geven over jouw bedrijf. Ze bevatten allemaal een duidelijke call-to-action en dit kan dus zeer waardevol zijn om jouw verkeer beter te laten converteren, vooral omdat alles op volledig scherm wordt getoond zonder dat de Facebook-app verlaten hoeft te worden.
We verwachten in de loop van het jaar dat er nog meer functies worden uitgerold binnen Facebook adverteren. Wellicht nog niet beschikbaar in ieder account, maar wij houden jullie natuurlijk op de hoogte wanneer er nieuwe functies beschikbaar zijn! Achter elke plaatsing moet een gedachte zitten; voor wie doen we het en waarom? Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.