Blog

Online Bazen > Blog > Social media > Facebook > Online marketing case: Het Allermooiste Feestje groeit door social media
Online marketing voor een festivalOnline marketing voor een festival

Online marketing case: Het Allermooiste Feestje groeit door social media

Het Allermooiste Feestje is een festival in het oosten van het land. Sinds een aantal jaar is het Allermooiste Feestje, georganiseerd door VBV Events, ieder jaar weer terug te vinden in Sibculo (provincie Overijssel). Een festival bomvol toffe stages, zoals Freestyle bij Recklezz, Radio Olympia & Band’um en My Tempo is Uptempo. Een festival dat geschikt is voor verschillende leeftijden en doelgroepen dus. Voor de editie van 6 juli 2019 mocht Online Bazen voor het eerst de online marketing van Het Allermooiste Feestje verzorgen. In deze online marketing case lees je meer over de werkwijze van Online Bazen, de resultaten en de toekomstplannen van de samenwerking. 

Begin dit jaar zijn wij in contact gekomen met Danny, de eigenaar van VBV Events. “ In de beginjaren deden wij onze online marketing volledig zelf, maar hadden het idee dat wij inefficiënt geld aan het pompen waren in onze sociale media kanalen. Vandaar de investering in een bedrijf die wel de juiste wegen weet te bewandelen.” zo schreef Danny mij. 

De strategie

Het Allermooiste Feestje zocht naar meer structuur en efficiëntie in de online marketing strategie. Wij hebben er voor gekozen om, aan de hand van de doelen (meer tickets verkopen) die Het Allermooiste Feestje had opgesteld, te starten met Facebook- en Instagram campagnes. Gezien de grote concurrentie in deze drukke weekenden blijft het voor een relatief klein festival lastig om te concurreren tegen deze ‘grote jongens’. Hoe zorg je er voor dat mensen naar jouw festival gaan als ze in datzelfde weekend enorme keuze hebben? 

Voor de 2019 editie werd er gekozen voor social campagnes (Facebook en Instagram) waarbij de focus lag op naamsbekendheid/branding en ticket sales. We kozen er voor om ons te richten op 25 km rondom Sibculo en hebben diverse doelgroepen aangemaakt die aansloten bij één of meerdere stages die er stonden op Het Allermooiste Feestje. Door te begrijpen wie de doelgroep is en wat ze interesseert en enthousiasmeert begrepen wij beter welke boodschap we over moesten brengen. 

De resultaten

We zijn dit jaar begonnen met een budget waarmee we voldoende data kunnen verzamelen. In totaliteit hebben we 840 tickets verkocht via social media advertenties en een ROI van 9+ behaalt. Dankzij de data die we hebben verzameld weten we nu ook beter waar we staan en welke strategieën en budgetten volgend jaar nodig zijn om de doelen voor 2020 te realiseren. Tevens weten we nu een stuk beter welke doelgroepen en type campagnes het beste werken in het geval van Het Allermooiste Feestje. 

De toekomst

Hoe ziet Het Allermooiste Feestje de toekomst, en ook de samenwerking met Online Bazen? “We zijn dit jaar wel gegroeid, maar nog niet helemaal naar wat wij voor ogen hadden. We zijn natuurlijk ambitieus. Dit kan ook te maken hebben met het ontzettende drukke weekend qua feesten en dus concurrentie waarin wij als relatief klein festival tegenop moeten boksen. Gezien de uitgegeven budgetten en de ROI die is behaald kan ik niet anders dan zeggen dat de samenwerking met Online Bazen tot noch toe positief is. De samenwerking wordt inmiddels ook al uitgebouwd gezien ook voor ons nieuwe festival, genaamd Frappant An’t Strand, de social media campagnes worden verzorgd door Online Bazen. Ik heb momenteel geen aanwijsbare verbeterpunten.” 

Dankjewel Danny. Wij kijken uit naar de toekomstplannen! 

mm

Door 45

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.