5 belangrijke tips om jouw Google advertentiestrategie beter vorm te geven

door | sep 4, 2020 | Content marketing, Online Marketing, SEA

Je hebt er wellicht vaker van gehoord of er problemen van ondervonden. Je bent al een aantal maanden aan het adverteren op Google, maar de resultaten zijn nog steeds niet optimaal. Het probleem is meestal dat de processen rondom Google Ads niet begrepen worden. Daarom ga ik je in dit artikel 5 nuttige tips geven die jou helpen je advertentiestrategie beter vorm te geven.

Stap 1: Definieer

Definieer je doelen

Het is belangrijk dat je deze drie punten voor jezelf op een rijtje hebt (de drie D’s). Allereerst wat wil je bereiken met je advertentie? (Define your goals). Wil je meer verkeer op je website? Of wil jij je potentiële klanten informatie geven over je product? Wanneer je een duidelijk doel voor ogen hebt kan je hier een strategie aan koppelen en kan je gemakkelijker resultaten meten.

Definieer je product

Aangekomen bij de tweede D (Define your product). Advertenties zijn vaak heel erg gericht op één ding. Daarom is het belangrijk wanneer je een gerichte advertentie maakt, je het product op een veel gedetailleerder niveau te bekijken. Denk aan wat jij je potentiele klant kan aanbieden. Zijn het producten of is het informatie? Maak daarom voor jezelf een lijst met alle producten waar je een advertentie voor wil maken. Elk product heeft waarschijnlijk een specifieke campagne nodig, een specifiek doel en misschien zelfs wel een andere landingspagina.

Definieer je klant

De laatste D is: bepaal je klanten. (Define your customers). Maak voor jezelf bijvoorbeeld 5 persona’s die jouw product gebruiken. Een persona is een verzonnen karakter die een doelgroep vertegenwoordigt. Bedenk welk geslacht ze hebben, hoe oud ze zijn en wat voor baan ze hebben. Vraag jezelf de volgende dingen af. Hebben deze persona’s mijn product nodig in het dagelijks leven? Van welke technologie maken ze gebruik? Hoe komen ze op internet? En hoeveel tijd spenderen ze op het internet?

Stap 2: Geef het de tijd

Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je waarschijnlijk niet direct buitengewone resultaten behaalt met je advertentie. Voor Google Ads heb je geduld nodig. Je zal wellicht meer moeten gaan testen dan verwacht. De data die je binnenhaalt moet je gaan analyseren. Op basis van die data ga je de advertentie weer wijzigen en dat telkens weer opnieuw. Haal je advertentie niet direct van Google af als je in de eerste maand niet de resultaten behaalt die je verwacht had te behalen. Het kan voorkomen dat je in de eerste maand geld verliest aan je advertentie. Je bent immers nog bezig met het verzamelen van data. In maand twee heb je genoeg data verzameld en weet je hoe je doelgroep reageert op je advertentie. Na wat aanpassingen zal het waarschijnlijk al een stuk beter gaan met je advertentie. In maand drie is de kans groot dat je ROI (rendement op investering) op een gezond niveau komt. Mijn tip is hier heb dus geduld en doe de analyse en eventuele aanpassingen goed.

Stap 3: Alles draait om zoekwoorden

De derde tip heeft te maken met je zoekwoorden. Grofweg uitgelegd zijn zoekwoorden kleine zinnen of woorden die mensen intypen om te matchen met jouw advertentie. Het verschil tussen goede of slechte zoekwoorden kan weleens het verschil maken tussen winst en verlies. Om een voorbeeld te geven met het Engelse woord “gebruikte auto”. Gebruikte auto kan je vertalen op twee manieren, namelijk: Pre-owned vehicles of Used cars. Twee woorden die veel op elkaar lijken, maar met totaal verschillende zoekvolumes. Pre-owned vehicles heeft gemiddeld 1.000 zoekopdrachten per maand, terwijl Used cars 600.000 zoekopdrachten in een maand heeft. De tip hier: spreek de taal van de potentiële gebruiker van je product.

Stap 4: Gebruik de juiste programma’s

De vierde tip gaat over programma’s die je helpen zoekwoorden goed uit te kiezen. Er zijn drie programma’s die ik wil benoemen. Het eerste programma is: Answer The Public. Je vult jouw zoekterm in en het programma geeft verschillende vragen, vergelijkingen en een alfabetische lijst met jouw zoekterm. De alfabetische lijst is een hele goede tool om over zoekwoorden te brainstormen. Voor het zoekwoord dat is ingetypt krijg je een alfabetische lijst met alle woorden die worden geassocieerd met jouw zoekterm.

Het tweede programma heet Google Trends. Het werkt als volgt: je vult jouw zoekterm in en je krijgt direct de interesse te zien over een bepaalde periode voor dat woord. Google Trends laat ook de interesse per bepaalde regio zien. Google Trends laat daarnaast ook nog zien welke vragen en onderwerpen gerelateerd zijn aan dat onderwerp.

Het laatste programma heet SEMrush. SEMrush heeft beperkte opties als je het gratis gebruikt, maar de betaalde versie biedt veel mogelijkheden. Je vult weer het zoekwoord in en SEMrush geeft je data zoals: de gemiddelde klik op dit woord, hoe competitief dit zoekwoord is en de gerelateerde zoektermen. Gebruik deze drie programma’s om de beste zoekwoorden te kiezen voor het desbetreffende product of dienst.

Stap 5: De posities binnen Google Ads

De vijfde en laatste tip gaat over de positie van je advertentie en waarom je advertentie niet bovenaan Google staat. Want hoe bepaalt Google de positie van advertenties? Wie komt bovenaan te staan en wie beneden? Google is een veilingprogramma. Dat houdt in dat degene die het meeste betaalt in principe bovenaan Google staat. Ik zal het verduidelijken met een voorbeeld.

Stel: je hebt vier mensen die allemaal een advertentie hebben. Bieder 1 betaalt €8 per klik, bieder 2 betaalt €7 per klik, bieder 3 betaalt €6 per klik en bieder 4 betaalt €5 per klik. Nu denk je dat bieder 1 de beste positie krijgt, omdat hij het grootste bedrag per klik wil betalen. Dat is helaas niet het geval. De positie voor nummer 1 wordt bepaald door hetgeen dat we “Ad Rank” noemen. In principe vermenigvuldigt Google het maximumbedrag wat je wil betalen met de kwaliteitsscore van de advertentie. En Google bepaalt de kwaliteit aan bepaalde factoren.

Google maakt allereerst een schatting hoe vaak mensen gaan klikken op je advertentie. Het tweede punt waarop beoordeeld wordt is je landingspagina. Je landingspagina moet relevant zijn aan je advertentie. Google heeft ook extensies die je kan toevoegen aan je advertentie, denk bijvoorbeeld aan reviews van klanten. Google kijkt naar deze zaken en baseert daar een kwaliteitsscore op met een score van 1 tot 10. Als we terugkijken naar het voorbeeld kan het dus voorkomen dat bieder 1 slechts een kwaliteitsscore heeft gekregen van 2. Dan is zijn uiteindelijke score dus 16. Als bieder 4 een kwaliteitsscore van 9 krijgt dan is zijn uiteindelijke score 45 en komt zijn advertentie dus boven bieder 1 te staan. Het kan zelfs voorkomen dat je kwaliteitsscore zo laag is dat je helemaal niet wordt getoond.

Hopelijk heeft dit artikel ervoor gezorgd dat jij snapt hoe je een advertentiestrategie beter vorm kan geven. Beschik je niet over de tijd om deze optimalisaties door te voeren? Bij Online Bazen denken wij graag met je mee. Ons team kan niet wachten om je verder op weg te helpen naar een betere advertentiestrategie. Neem gerust contact met ons op.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button