Blog

Online Bazen > Blog > Online Marketing > SEA > Google Shopping: wat kan het jouw webshop bieden?
Google shopping 2019Google shopping 2019

Google Shopping: wat kan het jouw webshop bieden?

Wij krijgen steeds vaker de vraag vanuit e-commerce klanten wat Google Shopping nou precies inhoudt, hoe het werkt, wat het voor hen kan betekenen en wat het voor toegevoegde waarde kan bieden binnen hun huidige advertentiestrategie. Daarom gaan we vandaag dieper in op de kansen en mogelijkheden van Google Shopping voor jouw webshop. Het belang van een goede productfeed, het opzetten van een Google Shopping account, Merchant Center en uiteraard worden alle voordelen uitvoerig besproken. Lees je mee?

Wat is Google Shopping? 

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen en jullie brandende vraag beantwoorden; wat is Google Shopping? Google Shopping is een vergelijkingstool en kun je opzetten binnen Google Ads (de nieuwe naam voor Google Adwords) en Google Merchant Center. 

Waar je gewend bent om binnen Google Ads verschillende tekstadvertenties te draaien, is dat in Shopping niet het geval. Je werkt namelijk met een productfeed, welke je kan uploaden in Google Merchant center. Deze productfeed bestaat uit een foto, een titel, een beschrijving van het product en een aantal andere attributen zoals een artikelnummer en verdere eigenschappen. Wanneer potentiële klanten zoeken op een bepaalde zoekterm, bepaald Google aan de hand van jouw website, productfeed en biedingen of je producten getoond worden. 

Google Shopping advertenties worden veelal vertoond boven alle tekstadvertenties of aan de rechterkant van de zoekresultaten. Dit is natuurlijk een groot voordeel, maar alles hangt eigenlijk af van jouw productfeed en uitgesloten zoektermen. Je kan namelijk niet net als bij tekstadvertenties aan de hand van zoektermen bepalen waar je op gevonden wordt. Het is dus erg belangrijk dat je een productfeed hebt met relevante informatie waar je op gevonden wil worden. 

Hoe werkt Google Shopping?

Wanneer je een bepaalde zoekterm invoert in Google, krijg je een overzicht te zien van Google Shopping advertenties, tekstadvertenties en organische zoekresultaten. In het overzicht van Google Shopping advertenties zie je (net als bij o.a. Beslist.nl en Kieskeurig.nl) een lijst van producten, waarvan Google denkt dat deze het beste bij jouw zoekopdracht passen. Hier zie je in een oogopslag wie de aanbieders zijn, wat de prijzen zijn van de verschillende artikelen en wat de eventuele verzendkosten zijn. Je kan dus op een eenvoudige manier verschillende aanbieders met elkaar vergelijken en doorklikken naar de website van de desbetreffende aanbieder. 

Hoe maak ik een Google Merchant Center account aan?

Allereerst heb je een Google Ads account nodig, deze dien je namelijk in een later stadium te koppelen aan je Merchant Center account. Vervolgens kun je heel eenvoudig met jouw Google account een Merchant Center aanmaken. Doorloop alle stappen en stel vervolgens een logo in voor jouw webshop, aangepaste leveringsvoorwaarden en bedrijfsgegevens. Als je dit hebt gedaan, dan kun je een product feed inladen. Dit kun je (wanneer je niet teveel artikelen hebt) eenvoudig doen met gratis tools en plugins, maar ook via Google Spreadsheets. Heb je meer dan 100+ artikelen? Dan kun je wellicht beter gebruik maken van een tool zoals Channable. Hierin kun je een productfeed rechtstreeks vanuit jouw webshop halen en verschillende regels instellen. Het voordeel van een tool als Channable is, is dat je hiermee verschillende productfeeds kan maken voor verschillende affiliate kanalen zoals Bol.com en je bereik nog verder kan vergroten. 

Houdt er rekening mee dat jouw feed van groot belang is bij je vindbaarheid. Om dit beter inzichtelijk te krijgen hebben we in onderstaand voorbeeld voor jullie uitgelegd wat het belang is van goede product titels en omschrijvingen. 

Lisa is een verkoopster van turnpakjes en haar webshop (met eigen merk turnartikelen) is pas net online. Helaas heeft zij haar Shopping Feed dusdanig ingesteld dat de producten amper vertoond worden en is het conversiepercentage en de ROAS ontzettend laag. Samen met Lisa hebben we gekeken naar de basis van haar product feed en de zoektermen waarop Lisa gevonden wil worden. In onderstaand voorbeeld kun je zien hoe de titels eerst waren en hoe deze aan de hand van regels in haar feed zijn opgelost, waardoor ze op specifiekere zoektermen vindbaar is. 

FOUT                                                      GOED

Titel: Turnpakje Robin Rood             Turnpakje Robin Korte Mouw Lycra Rood 

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

Google Shopping is een erg relevante manier van adverteren, waarmee jouw producten zichtbaar worden door een product afbeelding binnen Google. Hierdoor krijgt een potentiële klant een beter zicht op het desbetreffende artikel waar hij/zij naar op zoek is. Dit is dus een groot voordeel ten opzichte van tekstadvertenties. Hierdoor zijn de uiteindelijke bezoekers dus ook een stuk relevanter. Ook claim je automatisch meer advertentieruimte binnen Google, waardoor jouw merk en/of product een stuk beter zichtbaar is. 

Daarnaast liggen de kosten per klik gemiddeld ook lager dan bij tekstadvertenties. Wanneer je nog niet veel artikelen in je webshop hebt, kan je dus met een relatief klein budget per dag al starten met Google Shopping. Dit biedt kansen voor e-commerce ondernemers die pas net beginnen, aangezien je aanstuurt op directe verkoop. 

Twijfel jij al een tijdje of Google Shopping iets voor jouw webshop is? Online Bazen is officieel Google Partner en wij kijken graag met je mee of Google Shopping een aanvulling is op jouw huidige advertentiestrategie, wat de eventuele kosten zijn en hoe jij het beste een productfeed op kan zetten. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder!

mm

Door 16

Ik ben een echte Social Media freak en continu op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. Door inmiddels jaren ervaring met social media, branding en het creëren van content binnen de E-Commerce sector zorg ik ervoor dat onze klanten nóg meer resultaten behalen! Als online marketeer ben ik verantwoordelijk voor alle Social Media Marketing, Content Marketing en het bedenken van nieuwe campagnes. Het meeste plezier haal ik uit het zien van directe resultaten voor klanten, door het aangaan van een effectieve en intensieve samenwerking.