Blog

Online Bazen > Blog > Online Marketing > Heeft het weer invloed op online verkopen?
Het weer effectHet weer effect

Heeft het weer invloed op online verkopen?

Het weer beïnvloedt de beslissingen die mensen dagelijks nemen, van de kleren die ze aantrekken en wat ze eten en drinken tot de activiteiten die ze in hun vrije tijd doen en het uitvoeren van onderhoudsklusjes. Deze dagelijkse beslissingen beïnvloeden tevens de prestaties van online verkopen. In dit artikel ga ik het hebben over de invloed van het weer op online verkopen.



Heeft het weer invloed op online verkopen?



Heeft het weer invloed op online verkopen? Het antwoord hierop is, jazeker! Het weer beïnvloed iedere dag de beslissingen die mensen dagelijks nemen. Niet alleen voor online verkopen maar bijna voor alles wat iemand doet. De verwachting is dat op dagen met minder goed weer, het conversiepercentage hoger is. Dit is alleen niet altijd het geval.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar of het weer invloed heeft op de online verkopen. Af en toe hebben deze onderzoeken verschillende uitkomsten maar ze hebben allemaal een aantal belangrijke overeenkomsten.

Wanneer het buiten lekker zonnig is gaan mensen graag naar buiten. Warm weer heeft vaak een negatieve impact op online verkopen, en kan een positieve impact hebben op de stenen winkels. Echter; uit deze onderzoeken blijkt ook dat bij slecht weer mensen minder snel tot koop overgaan, maar wel veel meer op zoek zijn. Dit heeft meestal met emoties te maken. Later in dit artikel ga ik hier dieper op in.

Liever goed of slecht weer?

Niet zo lang geleden bestond online shoppen nog niet eens. Toen gingen mensen gewoon naar het winkelcentrum om daar hun aankopen te doen. Vaak maakte het dan ook niet veel uit of het goed of slecht weer was. De benodigde aankopen moesten immers gewoon gedaan worden en tijd om te wachten was er niet.

Emotie: Het zonnetje schijnt buiten, je hoort de vogeltjes fluiten die van het lekkere weer genieten en je bent vrolijk. Wanneer mensen zich goed voelen hebben ze eerder de neiging om een aankoop te doen. Vreugde is een sterke emotie en geeft dan ook een gevoel van blijheid bij het bezoeken van een website en het maken van een aankoop. Lekker jezelf even verwennen met een leuke aankoop!

Als iemand niet blij is kan dit leiden tot het doen van minder aankopen. Wanneer het buiten regent, grauw en donker is hebben mensen eerder dat ze zich slaperig en minder blij voelen. Dit kan als gevolg hebben dat ze minder de neiging hebben om een aankoop te doen of überhaupt een website te bezoeken.

Emoties zijn dus een sterke invloed op het koopgedrag wat dus beïnvloed kan worden door het weer. Nobelprijswinnaar en psycholoog Daniel Kahneman heeft aangetoond dat men zelden een echte rationele beslissing maakt. Hierbij kan het weer een onderdeel van de oorzaak zijn.

Conclusie: Er zijn dus verschillende situaties aanwezig bij goed of slecht weer. De ene persoon koopt juist liever bij slecht weer terwijl de ander door emoties juist liever niks online koopt tijdens slecht weer. De ander vind het weer fijner om tijdens goed weer te kopen omdat ze daar blij van worden en de ander heeft gewoon geen zin om in het warme weer naar buiten te gaan.

 

Seizoensproducten

 

De uitdrukking ‘Vrouwen bloot, handel dood’ komt uit de retailwereld en wordt door vele retailers als waarheid gezien. Hoewel abnormale weersomstandigheden (zoals de zomer van 2018 in Nederland) van grote invloed kunnen zijn op vrijwel iedere branche en producttype, hebben sommige webshops juist profijt van het warme weer, of de extreme kou.

Zo hebben wij vele voorbeelden te noemen. Zonnebrillen doen het natuurlijk erg goed wanneer de zon schijnt, en zelfs met tropische temperaturen worden ze aan de lopende band besteld. “Even makkelijk op de telefoon die zonnebril bestellen, want ja… de zon die continue in mijn ogen schijnt is niet erg fijn” kan een logische gedachte zijn.

Maar zo zijn er nog veel meer seizoensproducten te benoemen die juist bij extreem weer het meest worden verkocht. Schaatsen, zwembroeken, wanten en bikini’s. Juist in het stijgende of dalende kwik in populariteit gegroeid. Voor bepaalde producten is er in bepaalde seizoenen immers een grote behoefte.

Inspelen op het weer? Online Bazen helpt jou graag!

Hoewel het weer dus van grote invloed kan zijn op online verkopen, is het voor iedere branche, producttype en zelfs webshop anders. Ga daarom testen en analyseren. Probeer diverse strategieën en budgetten uit onder diverse omstandigheden en test of er grote verschillen te vinden zijn. Aan de hand van deze resultaten kan de marketing strategie en marketing budgetten worden verbeterd.

Zou jij beter willen inspelen op het weer?  Online Bazen kan jou helpen met het optimaliseren van jouw website en de online marketing strategie en  -uitvoer. Neem gerust  contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken! Online Bazen helpt u graag met het behalen van meer omzet!

mm

Door 36

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.