Waarom Instagram Stories voor jou als bedrijf belangrijk is!

door | jul 22, 2018 | Instagram, Snapchat, Social media

Instagram Stories is in korte tijd enorm gegroeid, door de vele extra functies die zijn toegevoegd is het een interessante tool om als bedrijf in te zetten. Niet alleen de snelle kiekjes van vrienden zijn interessant, het biedt voor jou als bedrijf namelijk ook verschillende mogelijkheden om meer ‘in the picture’ te komen. Onlangs kwam Snapchat met een update en dit bracht veel commotie mee bij de gebruikers, betekent dit het einde van Snapchat en zal de populariteit rondom Instagram Stories hierdoor toenemen? Dat wachten we nog even af, maar ondertussen leggen we in deze blog wel uit waarom jij als bedrijf zeker de kansen wat betreft Instagram Stories moet benutten.

Instagram Stories in een notendop

Enkele jaren geleden kwam Instagram met een nieuwe functie, waarvan iedereen aan het begin nogal huiverig was; het was tenslotte een regelrechte kopie van Snapchat. Dus waarom zou je dit gaan gebruiken? Tegenwoordig heeft iedereen zijn mening hierover bijgesteld en is er zelfs een rechtstreekse koppeling met de stories van Facebook, waardoor dubbel plaatsen niet eens meer nodig is. In één klik maak je een foto of selecteer je een eerder gemaakte foto en deel je deze onder je volgers. Het is tevens mogelijk om een externe link hieraan te koppelen, waardoor jouw volgers slechts omhoog hoeven te swipen om op jouw pagina of website terecht te komen. Doordat het algoritme van Instagram sindskort is aangepast, zie je niet meer de laatst geplaatste posts bovenaan. Je bereik is gedaald en ook daarom kan Instagram Stories uitkomst bieden.

Merkbekendheid voor jouw bedrijf

Transparantie is belangrijk onder jouw volgers, ze willen niks liever zien dan real-life foto’s en een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf. Het voordeel van stories is dat het niet altijd kwalitatief goede foto’s hoeven te zijn en er geen tot weinig tekst bij komt kijken, het kost dus een stuk minder tijd en jouw volgers zullen het waarderen als je dit actief bijhoudt. Daarnaast is het zo, dat als je een story plaatst op Instagram, jouw logo (profielfoto) bovenin komt te staan in iedereen zijn feed. Jouw story blijft 24 uur lang zichtbaar, maar zodra jij geregeld op een dag meerdere foto’s en/of filmpjes plaatst, is de kans groot dat jouw logo ook vooraan blijft staan. Hierdoor krijg je dus meer interactie met je volgers en zien ze je vaker voorbij komen.

Welke content kies jij?

Er zijn talloze mogelijkheden in stories, voor een webshop is het interessant om nieuwe artikelen te delen, maar als kapper is het ook leuk om een kijkje achter de schermen te geven. Het ligt er dus compleet aan wat jij als doel hebt. Je vertelt een verhaal door middel van meerdere korte berichten achter elkaar en kan hier zo creatief in zijn als je zelf wil. Door betrokkenheid te genereren door middel van bijvoorbeeld een poll wordt het voor jouw volgers ook leuk om te reageren! Stel vragen en creëer interactie, hierdoor zal de band met jouw volgers versterkt worden. Daarnaast kan je door de verschillende ingebouwde features ook Boomerang filmpjes maken, terugspeelvideo’s en meer. Humor is belangrijk en laat dit dan ook vooral terugkomen!

Genereer traffic

Het allerbelangrijkste is natuurlijk om traffic te genereren naar jouw website. Helaas biedt Instagram zelf geen functie om linkjes in teksten te verwerken, wat nogal eens tot frustratie kan lijden. Instagram Stories ondervangt dit probleem, waardoor Instagram in een keer wel een interessante tool wordt om meer bezoekers naar jouw webshop/website te trekken.

Go live!

Sta je op een interessant evenement, beurs of heb je een gezellige borrel met je medewerkers? Ga live op Instagram en deel dit met jouw volgers. Tijdens jouw live video biedt je je volgers de mogelijkheid om te reageren, hierdoor kan je vragen stellen en meer interactie genereren. Hierdoor wordt jouw merk in een keer een persoonlijkheid en dit zal positieve effecten hebben op de rest van de content die je op dit platform deelt.

Adverteren

Via Facebook Advertising is het mogelijk om te adverteren via Instagram Stories. Jouw advertenties worden automatisch tussen de stories van anderen afgespeeld. Het draait hier wel om de juiste targeting, er is namelijk niks vervelender dan continu content voorgeschoteld te krijgen die totaal niet op jou van toepassing is. Belangrijk is dat er een duidelijke call-to-action in zit en je bericht kort maar krachtig is. Je dient in 15 seconde een potentiële klant binnen te halen, dus hou hier ook rekening mee bij het creëren van de content.

Instagram Shopping

Voor webwinkeliers is deze functie enorm interessant, je kan namelijk tegenwoordig ook artikelen uit jouw webshop taggen in Instagram Stories. Maar hoe werkt dat dan? Net zoals bij adverteren, regel je dit via het advertentiebeheer van Facebook. Hier heb je de mogelijkheid om een productcatalogus te uploaden en te koppelen aan het bedrijfsaccount. Zodra je dit hebt gedaan kun in de bedrijfsinstellingen van Instagram de optie ‘winkelen’ vinden en inschakelen, om vervolgens de aangemaakte productcatalogus te selecteren. Ook hier is het weer belangrijk dat je een bedrijfsprofiel hebt, deze functie is namelijk niet beschikbaar voor persoonlijke profielen. Nu je dit alles hebt gedaan, kun je artikelen die je toont op Instagram Stories taggen. Helaas wel maar één tegelijk, maar het is wel een goede manier om meer traffic en conversies te genereren.

Extra features

Ook is het mogelijk om posts van jouw volgers en de mensen die jij volgt te delen via stories. Automatisch wordt degene die de foto heeft geplaatst getagd in de foto en hiermee kan je extra aandacht geven aan een bepaalde post. Niet alleen posts van vrienden, maar ook jouw eigen posts kun je hiermee verder uitlichten.

Ben jij benieuwd hoe jij Instagram Stories in jouw content strategie kan verwerken? Waarom het voor jouw belangrijk is, maar most of all: hoe jij het rendabel kan maken? Online Bazen helpt je graag verder! Zin om een keer te sparren? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Beeld: Shutterstock.com

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button