Het internet ontwikkeld snel en website-eigenaren hebben er een weektaak aan om hun website(s) continue up-to-date te houden. Daarbij komt ook nog de continue verandering van eisen van Google kijken waardoor je regelmatig in de gaten moet houden of jouw website nog wel aan de wensen en idealen van Google voldoet. Doet jouw website dit nog?
Microsoft schaart zich met haar volle gewicht achter het Modern Web. Maar wat is dit eigenlijk? En waarom zou er nood zijn aan vernieuwing? Is jouw website al klaar voor het web van morgen? Microsoft-evangelist Nick Trogh geeft meer uitleg over de bouwstenen van het web van morgen:
Het internet van vandaag: ingewikkeld
“Er zijn tegenwoordig steeds meer verschillende apparaten én browsers op de markt. Leuk voor de consument, maar voor software developers is het een ingewikkeld kluwen om aan alle eisen van platformen én browser technologie te voldoen,” vertelt Nick.
Een groot deel van de websites vandaag zijn slechts geoptimaliseerd voor een selecte groep browsers én devices. Internet gebruikers die toevallig een ander apparaat of browser gebruiken, krijgen een totaal andere gebruikerservaring. “En dat is erg zonde!” zegt Nick. “Eigenlijk zou het web toegankelijk moeten zijn voor iedereen.”
“Ons doel: het web toegankelijk maken voor iedereen.”
Daarom stelt Microsoft een aantal richtlijnen voor, waar élke developer zich aan zou moeten houden. Pas dan kan er sprake zijn van een universele gebruikerservaring. Het doel: content op websites toegankelijk maken voor iedereen. Benieuwd? Dit zijn de regels:
- Gebruik niet langer plug-ins op jouw website
- Wees voorzichtig met JavaScript Libraries
- Vermijd vendor-specifieke CSS prefixes
- Stop met browser detectie, gebruik feature detectie
- Eén enkele Render Mode
Deze tips zijn voornamelijk interessant voor website developers en een stuk minder voor de meeste ondernemers. Wij adviseren hen namelijk altijd een professional in te zetten voor alle online marketing werkzaamheden, of je moet het zelf op de juiste manier kunnen. Deze tips, en hoe ze er precies eruit zien, lees je hier.
Is jouw website klaar voor de eindgebruiker?
Het is natuurlijk belangrijk dat je website door Google goed wordt geïndexeerd en gevonden. En dat dat in de toekomst ook zo blijft. Maar uiteindelijk is het belangrijker dat je website datgene biedt wat jouw doelgroep/buyer persona’s zoeken. De juiste informatie op de website (Content) maar zeker ook de juiste beleving en structuur. Zo zal een jongere doelgroep een visuele website met veel afbeeldingen en video’s sneller aanspreken, terwijl een 50+ doelgroep een simpele website als veel gebruiksvriendelijker ervaart. Biedt de gebruiker dan ook de juiste content.
Hoe bepaal je welke content je buyer persona’s nodig hebben?
Hiervoor is een contentmarketing-strategie nodig. Door het beschrijven van deze strategie ontdek je waar de passies en motivaties van jou en je bedrijf nou werkelijk liggen. En wellicht nog belangrijker; wie jouw doelgroep is. Wij spreken op online gebied liever in buyer persona’s trouwens, dit aangezien een doelgroep zoveel verschillende mensen bevat en elk mens uniek is. Wanneer je een specifieke persona beschrijft kun je je content veel beter en efficiënter op deze persoon richten. Maar genoeg daarover.
Wanneer je je buyer persona’s hebt bepaald en begrijpt zul je ook begrijpen welke vormen van content ze nodig hebben. Is dat een website, blog, YouTube kanaal of is dat een fysieke training. In een extreem geval is een website voor jouw bedrijf helemaal niet van toepassing, of in ieder geval niet van erg grote waarde.
Website of niet: houdt rekening met je buyer persona’s
Een test zoals deze is erg handig om te testen of jouw website voldoet aan de eisen van Google. Meer dan dat is het niet. Want naast deze basis eisen gaat het natuurlijk over content (inhoud van de website). Is dit juist ingericht of liggen hier nog kansen? Wellicht is het, als je denkt dat alles goed zit, juist erg interessant om het nog beter te maken. Want een ondernemer gaat altijd voor het hoogst haalbare, toch?