Kickass content creëren: Start met content creatie – in 6 stappen

door | jun 14, 2018 | Content marketing, Online Marketing

Misschien ken je het wel, het kickass content boekje van Rutger Steenbergen. Hierin vertelt hij alles over content creëren en aan de hand van dit boekje vertel ik jou waarom content creëren zo belangrijk is voor jouw bedrijf.

Content

Door het maken van aantrekkelijke content zorg je ervoor dat je de aandacht trekt van mogelijke klanten. Door het maken van aantrekkelijke content vergroot je de kans dat je je doelgroep op een positieve manier bereikt. Je kunt iets vertellen over jouw producten, diensten, het verhaal van het bedrijf, het personeel, de groei en de ontwikkelingen in de markt. Het doel is natuurlijk om mensen zover te krijgen om jouw product of dienst af te nemen.  Als je meerdere content vormen combineert kun je ervoor zorgen dat je meerdere doelgroepen aanspreekt.

Voordat je begint met het creëren van content is het aan te raden om uitgebreid onderzoek te doen. Zo voorkom je namelijk dat je onnodig veel energie besteed aan het creëren van content waar je mogelijk niks uit krijgt. Of zelfs erger, namelijk dat je bedrijf door slechte content een slechte naam krijgt.

Werk dus eerst een plan uit dat gericht is op het doel dat je wilt bereiken. Hierover vertel ik later meer.

Strijdplan bepalen

Content maken kost veel tijd en het zou zonde zijn als al deze tijd voor niks geweest zou zijn. Daarom ga je eerst een goed strijdplan maken! Zonder een goed strijdplan is de kans groot dat je niet de juiste doelgroep bereikt.

Bij het maken van content willen we opvallen en iets aantrekkelijks laten zien, maar zo makkelijk is het niet. Je moet jezelf onderscheiden van de rest. Wat maakt jou nou uniek? Zorg ervoor dat je originele content maakt!

Stel een manifest op. Hiervoor moet je een duidelijk beeld hebben van jezelf/je bedrijf. Dit doe je door vragen te stellen zoals “waar sta ik voor?” of “wat wil ik bereiken met mijn content?”.  Uiteindelijk kun je van je manifest keuzen gaan maken zoals “Past het bericht bij mijn content doelen?”. Als het antwoord op deze vraag “Ja” is, zit je goed. Zorg er ook voor dat je weet wat je doet en weet hoe je wilt overkomen.

Uiteindelijk maak je een content plan met meetbare doelen. Dit plan zal uiteindelijk richting en focus geven wanneer je het strijdplan gaat bepalen.

Een goed content plan opstellen doe je in een aantal stappen. Hieronder vind je de stappen die je moet nemen voor het opstellen van een content plan.

Stap 1) bepaal je doelen: wat wil je met je content bereiken?
Stap 2) bepaal je doelgroep
Stap 3) Bepaal je kanalen
Stap 4) Maak content
Stap 5) Vergroot je bereik
Stap 6) Meet je succes

Een content plan opstellen

Zoals je hier boven kunt zien, zijn er 6 stappen die uitgevoerd moeten worden om een goed content plan op te stellen. In dit onderdeel gaan wij deze 6 stappen uitwerken.

Stap 1: bepaal je doelen Wat wil je eigenlijk met je content bereiken? Het is verstandig om eerst een aantal meetbare doelen op te stellen. Zoals, wil je meer bezoekers? Meer leads genereren? Het aantal orders vergroten? Helaas betekent het opstellen van doelen niet automatisch dat je ze ook gaat behalen. Bedenk daarom de stappen die je kunt zetten om het doel haalbaar te maken.

Stap 2: bepaal je doelgroep Zorg ervoor dat je een duidelijke boodschap hebt, anders voelt niemand zich aangesproken. Kijk naar de klanten die jij momenteel hebt en ga na wat zij online doen. Kijk ook naar de klanten die jij graag zou willen hebben en waardoor zij niet naar jou toe komen momenteel. Dit zou eventueel met een enquête getest kunnen worden. Zo kom je erachter wat de dromen en problemen zijn van je doelgroep. Zodra je weet wat zij willen, kun je jouw doelgroep de content geven die ze willen.

Stap 3: bepaal de kanalen Nu je weet wat je doelen en ideale klanten zijn kunnen we doorgaan naar het bepalen van je kanalen. Kijk naar wat de beste kanalen zijn voor jouw content. Probeer niet in alle kanalen alles perfect te hebben maar focus op een paar kanalen. Zo voorkom je dat je teveel werk doet en mogelijk overal iets te kort schiet.

Stap 4: maak content Met content laat je zien wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Probeer je content zelf te maken. Dit is namelijk de enige manier om vindbaar te worden via de zoekmachines. Als je weinig tijd zou hebben kun je ook content delen van andere partijen die relevant zijn voor jouw website. Dit zou alleen minder bijdragen voor de SEO van jouw website.

Stap 5: vergroot je bereik Je wil natuurlijk een zo groot mogelijk bereik creëren om een zo groot mogelijk deel van jouw doelgroep te kunnen bereiken. Dit kun je doen doormiddel van advertenties (SEA), het verbeteren van je content en je website voor de zoekmachine (SEO) of het plaatsen van waardevolle informatie op platforms waar veel mogelijke klanten zich bevinden. Dit kan bijvoorbeeld een blog bericht zijn. Wanneer je een blog bericht plaatst moet je niet vergeten jouw website en social media hieraan te linken.

Stap 6: meet je succes Er zijn een aantal verschillende diensten waarmee je jouw succes kan meten zoals Google Analytics. Door dit goed in de gaten te houden kun je jouw content-strategie perfectioneren. Maar wat meet je nou eigenlijk? Er zijn een heleboel dingen die je hiermee kan meten. Zo heb je de algemene dingen zoals, het totaal aantal bezoekers, unieke bezoekers, bekeken pagina’s, bounce rate, noem maar op. Zo kun je ook nog kijken naar je doelgroep, wat hun locatie is en welke taal ze spreken. Verder heb je nog advertenties (Adwords), verkeersbronnen zoals verwijzingen van andere websites, organische bezoekers van Google of andere zoekmachines, bezoekers via social media, conversies en natuurlijk inhoud van je website zoals, de meest bezochte pagina, de pagina’s waar de bezoekers binnen komen en weg gaan, sitesnelheid en zoekopdrachten op je website.

Wanneer je zover bent dat je hebt bepaalt wat je doelen zijn en wie je wilt bereiken, kun je aan de slag met het bepalen van je kanalen. Maar, als je jouw content wil distribueren dien je wel een website, app of landingspagina te hebben om ze naartoe te sturen. In het volgende artikel vertel ik je graag meer over het belang van een professionele website en de mogelijke online marketing kanalen die van essentieel belang kunnen zijn voor je online marketing strategie.

Hulp nodig? Dan staat Online Bazen voor jou klaar. Online Bazen heeft veel ervaring als het gaat om online marketing. Online Bazen kan jou helpen met het bouwen van een website en de online marketing uitvoer ondersteunen. Als jij nou interesse hebt in deze dienst, neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button