Wat zijn KPI’s en waarom zijn ze zo belangrijk binnen een online marketing strategie?

door | nov 22, 2021 | E-mailmarketing, Online Marketing, Social media

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing krijg je al snel te maken met de term KPI’s en het advies om deze goed bij te houden en er op te sturen. Nu is dat niet voor niets een advies want KPI’s zijn inderdaad belangrijk binnen online marketing, maar hoe zit het nu allemaal precies? Wat zijn KPI’s en waarom zijn ze zo belangrijk? Dat ga ik je in dit artikel uitleggen.

Wat zijn KPI’s?

Laten we beginnen bij het begin. Wat is een KPI. KPI staat voor Key Performance Indicator of, in het Nederlands, Kritieke Prestatie Indicator. Kort gezegd zijn het indicatoren om de prestatie van je bedrijf te monitoren, analyseren en verbeteren. Een andere manier om KPI’s uit te leggen is: een visuele manier om de voortgang van een meetbaar doel aan te geven. Met KPI’s kun je:

  • de voortgang van een activiteit, taak of proces meten. 
  • de afstand tot het beoogde doel meten. 

Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden van KPI’s. De onderstaande KPI’s zijn voornamelijk gericht op webshops.

  • Aantal bezoekers op website
  • Conversiepercentage
  • Aantal orders
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Aantal retouren
  • Tijd op website
  • Aantal bekeken pagina’s
  • Open ratio en klik ratio van e-mailcampagnes

KPI’s die gebruikt kunnen worden door bedrijven die een dienst aanbieden zijn bijvoorbeeld:

  • Aantal contactaanvragen
  • Aantal offerteaanvragen
  • Bouncepercentage op bijvoorbeeld contactpagina
  • Klikken op e-mailadres of telefoonnummer

Kortom, met KPI’s kun je belangrijke doelen en activiteiten op je website monitoren zodat je precies weet wat er op je website gebeurt en hoe de website presteert.

Waarom zijn KPI’s belangrijk?

Nu je weet wat KPI’s zijn en waar ze voor gebruikt worden gaan we het hebben over waarom KPI’s nou zo belangrijk zijn. Eigenlijk is het heel simpel: als je weet hoe je website functioneert kun je analyseren waar het beter kan en op dat vlak verbeteringen doorvoeren. 

Stel, je hebt een webshop en je verkoopt schoenen. Het loopt aardig maar je merkt dat de groei van de omzet stagneert. Je hebt je verder nooit verdiept in KPI’s maar zag tot nu toe je webshop iedere maand wat meer omzet draaien. Nu wil je iets gaan doen om die groei door te zetten maar omdat je niet weet welke cijfers er achter je webshop zitten behalve de omzet weet je niet waar de winst te behalen valt.

Het kan zijn dat je webshop iedere maand meer bezoekers trok en daardoor de absolute aankopen stegen. Of misschien stijgen de bezoekersaantallen nog steeds maar is het conversiepercentage gedaald. Wanneer je 1000 bezoekers per maand trekt en je conversiepercentage is 1% dan  zijn dat 10 verkopen per maand. Wanneer je 1250 bezoekers per maand op je webshop hebt maar je conversiepercentage is gezakt naar 0,8% zit je nog steeds op 10 verkopen per maand. Je bezoekersaantal is dan wel gestegen maar het levert niet meer op. Een andere KPI die invloed kan hebben is de gemiddelde orderwaarde. Wanneer je 10 verkopen per maand realiseert met een gemiddelde waarde van €100,- levert dat €1000,- op. Heb je 12 verkopen per maand maar is de gemiddelde waarde van een bestelling gezakt naar €75 dan komt het totaal op €900. 

Zoals je ziet kan een stagnatie of daling van omzet vanuit meerdere factoren komen. Wanneer je de voor jou belangrijke KPI’s een tijdje bijhoudt kun je analyseren waar de stagnatie, verbetering of juist verslechtering speelt. 

Als je ziet dat je conversiepercentage daalt kun je dat verder onderzoeken en vervolgens veranderingen op je website of in je verkoopfunnel doorvoeren om deze te laten stijgen. 

Stijgt je bezoekersaantal al een tijdje niet dan kun je onderzoeken of je iets kunt doen met bijvoorbeeld advertenties of zoekmachineoptimalisatie om meer bezoekers naar je website te trekken.

Is het zaak om de gemiddelde orderwaarde te verhogen dan kun je mogelijk denken aan het toevoegen van bijvoorbeeld kassakoopjes in de winkelmand van je webshop om zo je klant te verleiden iets extra’s aan te schaffen.

Door exact te weten wat er op je website gebeurt kun je veel specifieker onderdelen van je online marketingplan optimaliseren. Online marketing zonder KPI’s is als met een blinddoek op autorijden. Je kunt gas geven, remmen en sturen maar je hebt geen idee waar je op dat moment bent en wat er nodig is om op je eindbestemming te komen. 

Heb jij goed inzicht in je KPI’s en weet je welke kant je op moet voor het beste resultaat? Onze online marketeers denken graag met je mee hoe je jouw online marketing omnichannel strategie zo goed mogelijk geoptimaliseerd krijgt voor jouw doelen. Neem contact op via 073 212 0331.

Over de auteur

Joyca Kuijpers

Joyca is junior CRO marketeer bij Online Bazen en houdt zich tevens graag bezig met content creatie, social media adverteren en webdesign.

Gerelateerde berichten

Call Now Button