LinkedIn is voor veel ondernemers geen voor de hand liggend kanaal om op te adverteren en vaak wordt er gezegd dat het ‘te duur’ is in vergelijking met kanalen zoals Facebook, Instagram en Google. Er wordt vaak gedacht dat LinkedIn alleen geschikt is voor vacatures, maar niks is minder waar. In dit artikel bespreken we graag de mogelijkheden en kansen voor jouw bedrijf! LinkedIn kan namelijk hét perfecte kanaal zijn om nieuw bereik en uiterst relevante traffic voor jouw website/product te genereren. Vooral met de nieuwe mogelijkheden en kansen die het vernieuwde LinkedIn advertising biedt. Hoe? Dat leggen we je later uit!
Alleen al in Nederland zijn er meer dan acht miljoen persoonlijke accounts actief op LinkedIn, per dag zijn hiervan 550.000 gebruikers actief. Dit houdt in dat meer dan driekwart van de Nederlandse beroepsbevolking actief is op dit kanaal. Een vaak onbenutte kans voor ondernemers is om LinkedIn op te nemen in je online marketing strategie. Zonde, want er zijn ontzettend mooie resultaten te behalen.
Een bedrijfspagina op LinkedIn
Waar het allemaal begint: een bedrijfspagina aanmaken op LinkedIn, ook wel LinkedIn Pages genoemd. Deze company page kun je vergelijken met een bedrijfspagina op Facebook en sinds de nieuwe update van LinkedIn zijn er ook talloze features en opties toegevoegd om jouw company page nog relevanter te maken voor bezoekers. Het is mogelijk om een tagline toe te voegen (dit is een korte omschrijving in één zin van jouw bedrijf), call to action buttons om meer traffic te genereren en je kan tegenwoordig tevens relevante hashtags en groepen aan je pagina koppelen. Het kan dus enorm belangrijk zijn om LinkedIn toe te voegen aan jouw contentstrategie, op jouw bedrijfspagina kun je namelijk interessante content zoals kijkjes achter de schermen, presentaties, maar ook het laatste nieuws en events delen.
Het algoritme; vriend of vijand?
LinkedIn maakt net als Facebook en Instagram gebruik van een bepaald algoritme, velen zien dit als nadeel. Als je hier op een goede manier op in weet te spelen, kan dit ook zeker in je voordeel werken als bedrijf zijnde. Het algoritme van LinkedIn kijkt naar drie verschillende onderdelen om te bepalen welke content aan jou als gebruiker wordt getoond. De drie onderdelen zijn identiteit (wie ben je, waar werk je en wie zijn jouw connecties), content (wat deel je en wat is je bereik) en gedrag. Vooral door het laatste wordt er bepaald wat er in jouw timeline getoond wordt. Wil je jouw tijdlijn dus relevanter maken? Volg dan interessante personen, abonneer je op hashtags en heb interactie met onderwerpen die jou daadwerkelijk interesseren. Maar wat heeft dit voor impact op jouw bedrijfspagina? Helaas is het organisch bereik hiervan aan het dalen, daardoor is het aan te raden om al je medewerkers te motiveren om relevante bedrijfs content te delen. Daarnaast krijgt sponsored content voorrang op organische content; dit betekent dat je aan de slag moet met LinkedIn Advertising. Hierdoor kun je jouw content pushen naar de juiste doelgroep, welke je zelf samenstelt tijdens het aanmaken van een advertentie.
Adverteren op LinkedIn
Bedenk van te voren goed wat je wil bereiken met je advertentie, wat is jouw doelstelling? Is dat het creëren van traffic en engagement, of wil je juist conversies genereren? De vernieuwde campagne manager van LinkedIn biedt een aantal opties (vergelijkbaar met Facebook) bij de start van een nieuwe campagne. Het is uiterst belangrijk om voor de start al na te denken wat jouw doelstelling is, hierdoor is het makkelijker om een goed budget te bepalen en de juiste doelgroep samen te stellen. Hierin verschilt advertising op LinkedIn in de basis dus niet veel met Facebook Advertising.
Advertentiemogelijkheden LinkedIn
Op LinkedIn kun je op verschillende manieren adverteren, welke vorm je kiest is afhankelijk van jouw doelstelling.
- Sponsored content: dit zijn berichten die in jouw persoonlijke nieuwsfeed voorbij komen. Dit kunnen afbeeldingen, video’s en/of een carrousel zijn..
- Tekst-ads: deze advertenties zijn mobiel niet zichtbaar (alleen desktop) en staan rechts van de feed of helemaal bovenaan.
- Sponsored InMail: een privébericht welke bovenaan blijft staan in jouw inbox.
- Lead Gen Forms: een advertentie waarin je leads kan genereren, zonder LinkedIn te hoeven verlaten. Vooraf kun je hiervoor zelf een invulformulier opmaken, welke de gebruiker te zien krijgt en direct verzonden kan worden.
- Dynamic ads: gepersonaliseerde advertenties aan de rechterkant van de tijdlijn
De juiste doelgroep samenstellen
Wie ‘moet’ jouw advertentie te zien krijgen? Voor wie is jouw content relevant? En wat wil je dat de LinkedIn gebruiker na het zien van jouw sponsored content doet? Dit zijn de drie belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen, als je een doelgroep aanmaakt voor jouw advertentie. Ook hier geldt; hoe relevanter jouw content is voor een specifieke doelgroep, hoe betere resultaten jouw advertentie zal behalen. Je kan binnen LinkedIn targeten op job title en functie, maar ook op skills en ervaring. Daarnaast is het enorm interessant om eigen doelgroepen te uploaden binnen jouw advertentiebeheer, hier kun je gebruik maken van jouw bestaande klantenbestand en deze uitbreiden met look-a-likes en meer.
Remarketing op LinkedIn
We kennen allemaal remarketing via e-mail, Google, Facebook, Instagram en meer. Maar dat remarketing ook tot de opties van LinkedIn behoort weten veel mensen niet. Hiervoor dien je wel eerst de LinkedIn Insight Tag te installeren op je website, deze is vergelijkbaar met de Facebook Pixel of de Remarketingtag van Google. Deze Insight Tag maak het mogelijk om eerdere websitebezoekers te targeten, maar ook om conversies te meten en demografische gegevens op te slaan in remarketing doelgroepen. Hierdoor maak je jouw advertenties nog relevanter en zal je zien dat het conversiepercentage en/of aantal leads zal stijgen.
Ben jij benieuwd na het lezen van dit artikel hoe je LinkedIn kan integreren in jouw online marketing strategie? De online specialisten van Online Bazen kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden om LinkedIn (advertising) op te nemen in jouw contentstrategie.