De voordelen van Marketplaces voor Fashion webshops

door | mrt 16, 2020 | Online Marketing, SEA

Vraag aan een willekeurige vrouw in Nederland of ze het afgelopen jaar online kleding heeft besteld en het antwoord zal in 99% van de gevallen “ja” zijn. Vraag je daarna bij welke webshop, dan krijg je honderden verschillende antwoorden. Fashion webshops schreeuwen daarom met zijn allen om jou aandacht, zodat jij besluit hun webshop te bezoeken. Maar wat zou er gebeuren als er nou één webshop is die alles aan zou bieden? Door de groei van verschillende marketplaces lijkt dit in de toekomst een mogelijkheid te worden. 

Marketplaces groeien

Amazon en Bol.com zijn zomaar wat voorbeelden van bekende marketplaces. Misschien heb je de radioadvertentie van Bol.com ook al gehoord met daarin de vraag om verkoper op Bol.com te worden. Door het aanbieden van een steeds groter assortiment wordt de marktpositie van deze bedrijven steeds sterker, maar niet alleen de marketplaces ervaren voordelen. Veel fashionmerken zien het aantal orders namelijk flink stijgen nadat zij hun assortiment aanbieden op een willekeurige marketplace.  

Wat zijn de voordelen voor Fashion webshops

Naast het verhogen van het aantal orders brengen marketplaces nog meer voordelen met zich meer voor webshop eigenaren. Denk bijvoorbeeld aan de groei van je merk- en productbekendheid. Marketplaces investeren veel geld in het onder de aandacht brengen van hun assortiment. Als er veel vraag is naar jouw producten, zal jou assortiment ook meegenomen worden in bijvoorbeeld de nieuwsbrief en de online advertenties.

Hoe bied je jouw assortiment aan?

Dat marketplaces voordelen bieden is duidelijk, maar maar wat moet je nu precies doen als je jouw assortiment aan wil bieden? Heel simpel, je aan de regeltjes houden. Zo heeft iedere marketplace andere voorwaarden waaraan een webshop moet voldoen. Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending, gratis retourneren of verzendtermijnen. Daarnaast is het noodzakelijk om je producten aan te bieden in een zogenaamde “productfeed”. Een productfeed is het eenvoudigst te beschrijven als een lijst van producten met beschrijvende eigenschappen.

Een product feed voor meerdere marketplaces

Iedere marketplace heeft naast de voorwaarden waaraan een webshop moet voldoen ook voorwaarden waaraan de productfeed moet voldoen. Denk hierbij aan hoe een product beschreven moet worden of hoe de prijs genoteerd wordt. Een unieke productfeed creëren per marketplace klinkt als een tijdrovende klus, maar gelukkig zijn er programma’s die dit proces vereenvoudigen. Op deze manier wordt het voor iedere webshop mogelijk zich aan te sluiten bij de grote marketplaces. 

Product feed manipulatie voor een maximaal rendement

Je hebt onderzoek gedaan naar welke marketplaces het beste bij je webshop passen en het is je gelukt om de juiste product feeds te creëren. Jouw producten zijn nu onderdeel van het assortiment van de marketplaces, dus logisch gezien verwacht je dat het aantal orders vanzelf toe gaat nemen. Helaas bereik je niet altijd zomaar resultaat. Door het grote aantal concurrenten is het noodzakelijk dat jij je product feeds optimaliseert, zodat jouw producten ook daadwerkelijk bovenaan komen te staan in de zoekresultaten, meer opvallen of bepaalde zoekwoorden bevatten waarop je graag gevonden wil worden.

Wil jij meer omzet draaien met je webshop en jouw product of merk op meerdere kanalen tegelijk verkopen? Of heb je hulp nodig bij het creëren of manipuleren van een goede productfeed. Neem contact met ons op voor meer informatie. Wij kunnen je helpen met het maken van een goede productfeed of je adviseren over de verschillende kanalen waarop jij jouw producten weg kan zetten.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button