Veel bedrijven maken gebruik van online advertenties, denk aan Google- en social media ads. Ook het voordeel van e-mailmarketing wordt steeds meer ontdekt. Deze twee kanalen combineren kan een flinke boost in de resultaten betekenen. Hoewel je het liefst hebt dat de persoon die doorklikt op jouw advertentie meteen ingaat op jouw aanbod is daar lang niet altijd sprake van. Daarom leg ik je in deze blog uit waarom het goed is om je online advertentiestrategie te combineren met je e-mailmarketing strategie.

Waarom e-mailmarketing?

Gebruik maken van e-mailmarketing is een belangrijke aanvulling op je online marketing strategie. Met e-mailmarketing kun je namelijk heel specifiek een groep bestaande relaties benaderen. Een bezoeker die op jouw webshop komt en daar zijn of haar mailadres invult in ruil voor een 10% kortingscode doet dat omdat die de intentie heeft in jouw webshop een aankoop te doen (en wat extra korting is altijd lekker). 

Maar stel nou dat diegene geen aankoop doet bij hun eerste bezoek aan jouw site. Dat kan door allerlei redenen komen; misschien kwam er iets belangrijks tussen of is het specifieke product dat ze wilden kopen net uitverkocht. Vervelend voor jou, maar jij hebt ondertussen wel hun e-mailadres én je weet dat er een grote kans is op koopintentie bij deze bezoeker.

Vervolgens kun jij e-mailmarketing inzetten om die bezoeker opnieuw jouw webshop te laten bezoeken en alsnog die aankoop te laten doen. Bijvoorbeeld door ze te herinneren aan hun kortingscode of een mail te sturen met de nieuwste producten of aanbiedingen.

Binnen online marketing bestond lang de ongeschreven regel dat iemand minimaal zeven contactmomenten nodig heeft voordat diegene overgaat tot conversie. Jeffrey Lant formuleerde dat jaren geleden als ‘the rule of seven’. Maar in deze tijden waarin we de hele dag bedolven worden met allerlei reclame kun je je afvragen of zeven contactmomenten niet wat te optimistisch is. En dan hebben we het nog niet over dat het contactmoment ook nog op moet vallen. Tien keer dezelfde afbeelding heeft dus weinig nut.

Een e-mail die aansluit op de behoefte van jouw bezoekers is vaak een stuk relevanter dan een advertentie op een Facebook-feed. Je weet namelijk niet altijd zeker of de gebruiker jouw advertentie op dat moment interessant vindt. Daarnaast ben jij als adverteerder afhankelijk van de richtlijnen en algoritmes van sociale media platformen zoals Facebook. Door gebruik te maken van diverse e-mailmarketing strategieën bouw je een eigen lijst met mensen op die zelf aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn en die je te allen tijde kunt mailen.

Google en social media ads

Een van de belangrijkste kenmerken van adverteren via Google of social media is het goed kunnen ‘targetten’ van een bepaalde groep mensen. Binnen Google ads kun je dat doen door zoekwoorden te gebruiken die overeenkomen of gelieerd zijn aan jouw product of dienst. Bij social media adverteren selecteer je een doelgroep aan wie jouw advertenties vertoond worden. Ook hierbij kun je specifiek targetten: denk bijvoorbeeld aan mannen tussen de 18 en 35 die geïnteresseerd zijn in de sportschool zijn als jouw advertentie gaat over de nieuwste sportschoenen. 

Door middel van retargeting kun je mensen die interesse hebben getoond, bijvoorbeeld door op de link te klikken of een advertentie filmpje volledig af te kijken, opnieuw een advertentie laten zien en zo een tweede contactmoment creëren. Met advertenties op social media kun je jouw product in de etalage zetten en op die manier proberen om verkeer naar je website of webshop te genereren, maar echte waarde bieden via advertentie is vaak een stuk lastiger. Uiteindelijk is een advertentie bedoeld om interesse te wekken en mensen je website te laten bezoeken. Daarom is de combinatie tussen advertenties en e-mailmarketing zo waardevol.

Hoe combineer je online advertenties en e-mailmarketing?

Door middel van advertenties creëer je verkeer naar je website en met e-mailmarketing laat je je bedrijf en product nog meer zien en bied je jouw lezer waarde.

De combinatie ziet er bijvoorbeeld zo uit: mensen zien jouw advertentie op Facebook en zijn geïnteresseerd in jouw product. Ze komen vervolgens op jouw landingspagina waar ze wel of geen aankoop doen. Zoals je al weet is het helemaal niet zo vreemd als mensen niet meteen een aankoop doen en moeten ze jouw product misschien nog wat vaker zien. Bied daarom bijvoorbeeld een kortingscoupon aan in ruil voor een e-mailadres om zo in contact te kunnen blijven. 

Zo vind je op de website van Chica’s Mode onderaan de website een button om meteen 10% korting te krijgen op je aankoop. Daarna krijg je ook twee keer per maand de nieuwsbrief met de nieuwste collectie. Chica’s Mode kan jou zo relevante mails sturen en een band opbouwen wat uiteindelijk vaak leidt tot een verkoop.

Door in je e-mailmarketingtool verschillende tags mee te geven per product of productcategorie zorg je ervoor dat de mails die jij naar je contacten stuurt relevant zijn omdat je weet waar die persoon in geïnteresseerd is. Die tags kun je gebruiken om je e-mail over sportschoenen niet te sturen naar iemand die in jouw webshop gekeken heeft naar zomerjurken. Maar iemand die gezocht heeft op sportshirts zou mogelijk wel interesse kunnen hebben in deze schoenen. Door tags te gebruiken kun je filteren welke groep een bepaalde e-mail wel of juist niet krijgt.

In zo’n e-mail kun je laten zien dat jij de oplossing hebt voor hun ‘probleem’ (in de breedste zin van het woord) en overtuig je, als het goed is, uiteindelijk je lezer om bij jou een aankoop te doen.

Benieuwd hoe je jouw online advertenties en e-mailmarketing nog beter op elkaar kunt laten aansluiten? Of wil je ermee starten en heb je daar hulp bij nodig? We denken graag met je mee dus neem snel contact op!