Blog

Online Bazen > Blog > Online Marketing > Content marketing > Online marketing case: Classywear is enorm hot
Classywear online marketing strategieClassywear online marketing strategie

Online marketing case: Classywear is enorm hot

Classywear is een succesvolle webshop op het gebied van sexy lingerie. Van prachtige outfits tot zomerjurkjes en pikante setjes, Classywear heeft een zeer divers assortiment. En, hoewel Classywear al sinds 2015 door de nieuwe eigenaren werd gerund (overgekocht van de vorige eigenaar) was er de laatste maanden slechts een kleine groei gerealiseerd. Gelukkig mochten wij met ze in gesprek gaan over de kansen op het gebied van online marketing. In deze online marketing case vind je meer informatie over onze aanpak, strategie en de behaalde resultaten.

Van start met de content strategie

Wij gaan niet zomaar te werk. Ik ben als content strateeg rond september 2016 in gesprek gegaan met de eigenaren van deze webshop en daar zijn we de resultaten ingedoken. Waar staat Classywear momenteel? Hieronder een aantal interessante conclusies:

  • De webshop was organisch al aardig goed vindbaar. Zo waren categorieën, landingspagina’s en producten al goed geïndexeerd en op vele belangrijke keywords binnen Google zichtbaar op pagina 1. De ‘overall’ indruk was dat Classywear al een goede investering in de SEO van de webshop had gedaan. 64% van de bezoekers kwam immers vanuit Google.
  • De webshop had al een aardige lijst met relevante backlinks opgebouwd. Zowel fashion blogs als vrouwen magazines hadden al regelmatig links richting Classywear geplaatst en zelfs content over de webshop geschreven.
  • Social media stond nog redelijk in de kinderschoenen. De vorige eigenaar had hier veel tijd en geld in geïnvesteerd, waardoor de shop op Facebook bijvoorbeeld al wel 8.000 fans had, maar doordat er weinig werd geïnvesteerd in relevante content (posts en advertenties) was er weinig engagement en bereik per post.

In de content strategie begin ik altijd met een divers aantal kritische vragen. ‘Wat wil je uitstralen?’, en ‘Wie is je klant?’. Door deze vragen te stellen zet ik de klant aan het denken. Wanneer je al jaren bezig bent met het runnen van een bedrijf, dan kan het zomaar gebeuren dat je in een tunnelvisie beland, waar je niet snel uit kunt komen. Je kunt niet meer vernieuwend denken en gelooft dat je zelf wel alles onder controle hebt. Je weet immers toch wel wie je klant is en wat ze eigenlijk willen? Vaak is deze gedachte een foutieve gedachte.

Classywear had al goed voor ogen wie de klant was en wat hun wensen waren. De kwaliteit van de producten moest omhoog, daar moest nog strenger op worden geselecteerd. Ook werd besloten dat Classywear uniek is en zo besloten wij ons meer te gaan focussen op unieke collecties die bij concurrenten niet snel te koop zouden zijn.
In deze content strategie werd besloten dat we de volgende kanalen in gingen zetten:

  • Facebook marketing
  • Bloggen
  • SEO optimalisatie

De Online marketing uitvoer

  1. Blogartikelen

Wij van Online Bazen geloven in content marketing. Wij geloven in relevant zijn en de juiste mensen op een effectieve manier bereiken. Dit gingen wij dus ook doen via de bovenstaande kanalen.

We begonnen met waardevolle blogartikelen waar de doelgroep, vrouwen tussen de 20 en 45 jaar in Nederland met grote interesse voor mode, liefde en erotiek, een grote interesse in had. Passie voor mode moest er in uitspringen maar het uitdagende aspect mocht zeker niet ontbreken. De spanning in de slaapkamer, dat is waar het veelal om draait. Verleiden met onze content om ze uiteindelijk te overtuigen om de stap te wagen. Een stap die door de kwaliteit van de producten van Classywear niet mocht tegenvallen.

Alle blogartikelen werden geschreven voor de ideale klant, maar met Google (en de andere zoekmachines) altijd in het achterhoofd. Wij focussen ons als eerste op mensen, maar begrijpen dat SEO-optimalisatie een zeer belangrijke rol speelt om de doelstellingen van deze, en vrijwel iedere andere, klant te begrijpen.

  1. SEO-optimalisatie

De webshop stond goed in de basis. Gebouwd in SEOshop was de structuur van de shop goed gelegd en konden wij vanuit een solide basis aan de slag. Qua SEO was en is er nog veel verbetering mogelijk. Zo hebben wij de basis goed gezet, denk hierbij aan titels, meta-descriptions en URL’s (inclusief redirects). Daarna zijn we aan de slag gegaan met de content optimalisatie, hebben we de eigenaren van Classywear uitleg gegeven over het schrijven van content voor op productpagina’s en hebben wij de categorieën geoptimaliseerd. Interne linkbuilding was hierbij een goede prioriteit om de zgn. spinnenweb op de website te verbeteren. Externe linkbuilding is overigens een focuspunt voor de komende maanden.

3. Facebook marketing

Facebook is voor Classywear veruit het meest interessante social media kanaal. De ideale klant loopt hier rond en de mogelijkheden zijn oneindig. Facebook adverteren is mijn inziens de beste manier van online promotie, zeker als het gaat om branding en naamsbekendheid. Ook voor interactie en zelfs verkopen kan Facebook adverteren zeer effectief zijn.

Wij hebben een social huisstijl gecreëerd waarbij we diverse thema’s hebben verzonnen die regelmatig de revue passeren. Content die de ideale klant als interessant beschouwd, waar ze écht iets aan hebben. Wij willen ook dat ze zich met Classywear kunnen identificeren en dat is erg goed gelukt. Wij hebben besloten om ons te focussen op een mix van interactie, naamsbekendheid en verkopen genereren. Dit zie je ook terug in de verschillende thema’s die wij behandelen op Facebook. Denk hierbij aan de quotes, uitgelichte categorieën en producten, blogartikelen en acties gericht op een feestdag/recente gebeurtenis.

Social media huisstijlEr komen gemiddeld zo’n 3 – 4 posts per week live en dit levert al erg veel op. De Facebook advertenties die draaien zorgen er overigens voor dat de Facebook-pagina continue blijft groeien en de verkopen blijven stijgen. Het is gebleken dat Facebook adverteren voor Classywear een zeer effectief en passend advertentiekanaal is.

De resultaten

Classywear heeft in een half jaar tijd een groei gerealiseerd van:

  • +110% omzet
  • +127% websitebezoekers
  • +152% organische bezoekers
  • +57% directe bezoekers
  • +115% social media

Inmiddels zijn wij voor Classywear een aantal unieke samenwerkingen aan het aangaan, met partijen met eenzelfde doelgroep uit een andere branche. Wij houden hierbij altijd van tweezijdige samenwerkingen die voor beide partijen voordelen brengt en vergeten hierbij de ideale uitstraling van het bedrijf niet.

mm

Door 37

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.