Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen vraagstuk en struikelblokken. Gastouderplan is een bedrijf dat zich focust op het verbinden van gastouders en vraaggezinnen. Dit doen ze in de regio Den Bosch, maar mede dankzij een solide online marketing strategie wordt dit gebied steeds groter. In dit artikel delen wij hoe wij dit succes samen met de specialisten van Gastouderplan hebben behaalt.
Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen vraagstuk en struikelblokken. Gastouderplan is een bedrijf dat zich focust op het verbinden van gastouders en vraaggezinnen. Dit doen ze in de regio Den Bosch, maar mede dankzij een solide online marketing strategie wordt dit gebied steeds groter. In dit artikel delen wij hoe wij dit succes samen met de specialisten van Gastouderplan hebben behaalt.
Hoe vind je gastouders middels online?
Een van de eerste vragen die door Gastouderplan werd gesteld was “Hoe vind je gastouders middels online?”. Door alle offline- en online mogelijkheden zagen ze door de digitale bomen het bos niet meer en advies was dan ook van harte welkom. In de wereld van kinderopvang is het een welbekend probleem. Vanuit gezinnen is de vraag enorm, de economie komt steeds meer op en de term ‘tweeverdieners’ is ook geen onbekend terrein meer. Er waren gigantisch veel vraaggezinnen op zoek naar een gastouder, te veel eigenlijk. De verhouding tussen vraag en aanbod was te groot, waardoor Gastouderplan vaak niet kon leveren. Hierdoor bleef de gewenste groei als bureau uit. ‘Hoe vind je gastouders middels online?’, bleef een essentiële doch prangende vraag.
Content marketing strategie
Nadat wij samen met Gastouderplan het vraagstuk en de behoefte hadden besproken werd er een content marketing strategie opgesteld. Op deze manier werden twee doelgroep uitgebreid beschreven, werden de USP’s en manier van communiceren bepaald en werden de kanalen waar potentie lag bekeken. Of, eigenlijk moeten we zeggen, het kanaal. Er werd gekozen om ons enkel te focussen op Facebook marketing. Waarom? Facebook is nog steeds het kanaal bij uitstek waar beide doelgroepen op te vinden zijn, zowel de gastouders als vraaggezinnen. Het is bij ons overigens geen unicum dat wij enkel Facebook adviseren en inzetten voor onze klanten.
De online marketing uitvoer
Facebook is een social media kanaal wat volgens de Online Bazen nog steeds veruit het meest effectieve kanaal is om al je doelstellingen als bedrijf te verwezenlijken. In het algemeen dan, want ieder bedrijf en bijbehorende doelgroep is verschillend. Hieronder leggen wij uit hoe wij sinds mei van dit jaar de online marketing voor hen verzorgen:
1. Facebook marketing
Er zijn op Facebook voldoende potentiele gastouders te vinden die maar al te graag aan de slag zouden gaan. De kunst is om die gastouders ook te gaan bereiken, en indien je dat doet, te prikkelen en overtuigen. De kracht van Gastouderplan is dat ze niet alleen een baangarantie bieden, maar tevens een optie tot opleiding, die ze samen met een ROC in de regio verzorgen. Dankzij deze opleiding, die je al in 8 weken kunt behalen, kun je je niveau-2 MBO diploma Helpende Zorg & Welzijn behalen. Dankzij een solide content planning hebben wij gezorgd voor de juiste afwisseling in de content. Informatie over de opleiding, vraaggezinnen en leuke content die zorgt voor interactie en branding wisselden elkaar af. Deze krachtige combinatie zorgde er voor dat Gastouderplan al snel herkend werd, en de opleiding onder huidige gastouders, gastgezinnen en bekenden op de juiste manier werden geïnformeerd. Enkel, zonder advertentiebudgetten werd het lastig om aan de grote vraag naar gastouders te voldoen.
2. Facebook adverteren
De juiste doelgroep segmenteren op Facebook is een van de krachten van ons team. Nadat dit was gedaan werd er een design gemaakt en de tekst verzorgt. Inmiddels lopen er twee maandadvertenties (Advertenties die continu doorlopen) en plaatsen we iedere maand meerdere nieuwe vraaggezinnen. Zowel de opleiding die Gastouderplan aanbiedt, als de vraag naar gastouders is enorm gestegen. Dankzij onze social media aanwezigheid hebben zich ook veel meer nieuwe gastgezinnen gemeld. Hierdoor heeft Gastouderplan de groei die ze voor ogen hadden ruim kunnen verwezenlijken. Hieronder vind je een overzicht van de resultaten die wij sinds de start van de uitvoer hebben behaalt (mei 2017):
• Ruim 100 mensen hebben contact opgenomen met Gastouderplan
• Ruim 20 gastouders zijn gestart of gaan in de komende periode starten
• Ruim 50 mensen hebben interesse getoond in de opleiding (eind augustus 2017)
• Ruim 10 mensen zijn inmiddels gestart met de opleiding (eind augustus 2017)
Gelukkig beseft Gastouderplan ook dat online marketing voor hen essentieel is om het aantal gastgezinnen gelijk aan de gastouders te houden. De opleidingen zorgen er gelukkig ook voor dat echt iedereen die geschikt is zich kan aanmelden en uiteindelijk ook van de baangarantie en interessante functie kunnen profiteren.