Vandaag gaan we dieper in op de term ‘gastbloggers’. Wat is het verschil tussen een gastblogger en een influencer? Waarom kan het interessant zijn om nauwe samenwerkingen aan te gaan en hoe werkt dit precies? Natuurlijk is het belangrijk dat er content op je website of webshop staat, maar het is vanzelfsprekend dat dit relevante content moet zijn. Wij hebben voor jullie alle do’s and dont’s op een rijtje gezet!
Bloggers vs. Influencers
Ze worden nog wel eens door elkaar gehaald, een influencer is namelijk niet automatisch een blogger en visa versa. Eerder schreven we al een blog over hoe je influencers op Instagram kan inzetten als ‘nieuwe’ marketingtool en legden we uit waarom het inzetten van influencers een effectief middel kan zijn voor jouw bedrijf. Maar wat is dan nu precies het verschil? Een influencer kun je zien als een bepaald rolmodel voor een specifieke doelgroep, een influencer kan vervolgens zijn/haar dagelijkse bezigheden, favoriete producten en meer, delen in een blog, vlog of slechts alleen op Instagram. Een blogger is iemand die door middel van tekst op zijn/haar blog verschillende soorten tekstuele content deelt. Een ervaren blogger kan dus ook kennis hebben van SEO en weet wat zijn/haar doelgroep wil lezen. Vaak heeft een blogger een persoonlijke schrijfstijl, die je meteen kan herkennen.
Waarom een gastblogger?
Wanneer je een website of webshop hebt en meer content op je website wil krijgen kun je eigenlijk een aantal dingen doen. Zelf gaan schrijven, iemand aannemen, contact opnemen met een marketingbureau/tekstschrijver of gastbloggers zelf gaan benaderen. Bedenk van te voren goed wat het doel moet zijn van deze extra content. Wil jij puur en alleen je bezoekers amuseren en informeren, of gaat het echt om SEO-optimalisatie? Als het laatste het geval is, raden wij altijd aan om een marketingbureau of professioneel tekstschrijver te benaderen, niet ten nadele van de gastbloggers, maar vaak zijn de teksten die een gastblogger aanlevert niet geschikt om een hogere positie in Google te behalen, maar juist meer om de lezer te amuseren.
Wat kan een gastblogger voor mij betekenen?
Vaak hebben populairdere bloggers al een relatief grote groep volgers verzamelt die wekelijks zijn/haar blogs lezen. Dit bereik kan positieve effecten hebben op jouw bezoekersaantallen, maar waak ervoor dat dezelfde blog ook letterlijk geknipt en geplakt wordt door de schrijver op zijn/haar eigen blog. Duplicated content wordt namelijk niet gewaardeerd door Google en dit is een zeer vaak voorkomende fout die wordt gemaakt. Maak hier dus van te voren goede afspraken over! Daarnaast is het belangrijk dat de content bij jouw doelgroep past. Het lijkt makkelijk om ‘gewoon’ even een paar blogs te laten schrijven, zodat het jezelf geen tijd kost, maar dit moet geen negatieve gevolgen hebben voor je branding. Alles draait om relevantie en een concrete contentplanning waarin jouw communicatiestrategie is opgenomen. Soms lijkt bereik of bekendheid belangrijker, maar dat is absoluut niet het geval en laat je hierdoor niet verleiden. Een eerlijke, informatieve review van een van je best verkopende producten, geschreven door een minder bekende blogger, kan soms meer waarde bieden dan het dagboek van een influencer.
Wat kost een gastblogger?
Door verschillende gastbloggers in te schakelen, kun je op korte termijn veel content verzamelen die je vervolgens weer kan delen met jouw potentiële klanten. Je kan gebruik maken van zijn/haar netwerk en duidelijke afspraken maken met betrekking tot het aanleveren van de content. Maar vergeet niet, de tijd die het jou normaal kost om een blog te schrijven en foto’s te schieten, zoveel tijd kost het jouw gastblogger ook. Het is dus enorm belangrijk dat er iets tegenover staat in de vorm van een vergoeding. Als je een samenwerking aangaat met een professionele blogger, kun je hem/haar gewoon een factuur laten sturen aan de hand van een vooraf afgesproken tarief. Als dit niet het geval is, wordt het vaak lastiger. Want wat is genoeg om te geven? Dit bepaal je aan de hand van het aantal volgers, de kwaliteit van de teksten, maar ook op basis van de duur van de samenwerking. Als webshop zijnde kun je dit doen in de vorm van een cadeaubon of gratis artikelen. Natuurlijk (mits je tijd hebt) kun je er ook voor kiezen om regelmatig gastblogs voor elkaar te schrijven in ruil voor 2/3 linkjes in de tekst.
We hopen dat je na het lezen van dit artikel meer te weten bent gekomen over gastbloggers en influencers, en uiteraard wat het effect kan zijn van hun op jouw bereik en marketingstrategie. Wij van Online Bazen hebben een groot netwerk en kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden voor het inzetten van gastbloggers en influencers en hoe dit kan passen binnen jouw huidige strategie en contentplanning. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om deze mogelijkheden te bespreken!