See, Think, Do, Care: De ideale customer journey voor jouw bedrijf

door | jul 10, 2020 | Content marketing, Online Marketing

See, Think, Do, Care is een marketing funnel die wij als Online Bazen graag toepassen voor onze klanten. Het doel van deze funnel is zichtbaarheid, de (potentiële) klant op het juiste moment met de juiste content bereiken en uiteindelijk conversies realiseren. Deze zogenaamde touch points in de verschillende fases van de funnel worden gevormd door specifieke content die met verschillende kanalen worden ingezet. In deze blog vertel ik het voorbeeld van Thomas die met een probleem zit en welk pad hij online bewandelde totdat hij een oplossing had gevonden. 

See – Het probleem

De ‘see fase’ is bedoeld voor potentiële klanten die een bepaald probleem hebben en op zoek zijn naar een oplossing voor dit probleem. Ze bevinden zich dus nog in een oriënterende fase waarin ze op zoek zijn naar informatie. 

Een voorbeeld van zo’n probleem kan bijvoorbeeld zijn: er komt een hittegolf aan en Thomas is op zoek naar een manier om zijn huis te verkoelen. Thomas zal dus hoogstwaarschijnlijk op zoek gaan met longtail zoekopdrachten in de trant van ‘hoe kan ik mijn huis verkoelen’, ‘verkoeling in huis’ e.d. Thomas weet nog niet dat hij waarschijnlijk op zoek is naar een airconditioningsysteem. Als verhuurder/verkoper van airconditioningsystemen kun je hier dus slim op inspelen. 

Hoe?

Door Thomas de oplossing aan te dragen: een verkoelingssysteem voor in huis. Omdat Thomas nog oriënterend is en op zoek is naar informatie wil je hem niet direct iets verkopen. Een eerste kennismaking door middel van een blog die antwoord geeft op de vraag zou een goede strategie zijn. Het eerste touchpoint is een feit. Doe je dit niet dan is dit een gemiste kans.

Think – De beslissing

Na de ‘see fase’ komt de ‘think fase’. In de think fase heeft Thomas informatie ingewonnen over het probleem en gaat nu actief op zoek naar de oplossing. Thomas heeft inmiddels voor zichzelf een keuze gemaakt op basis van de informatie die hij heeft gevonden: hij heeft een airco nodig. Hij zal daarom opnieuw gaan zoeken maar dit keer met een andere intentie, namelijk de zogenaamde commercieel oriënterende intentie. 

Thomas zal dus gaan zoeken met woorden als ‘airco’ of ‘beste airco’ of ‘soorten airco’s’. Dit is het moment waarop je wederom zichtbaar moet zijn, alleen op dit moment via andere kanalen en met een andere boodschap. Je weet namelijk al dat Thomas op zoek is en daarom is de kans op dit moment hoger dat hij converteert. Paid Search is hiervoor het ideale kanaal. Denk hierbij aan Search via Google (text ads & display) en wederom een blog of landingspagina met bijvoorbeeld een top 5 airco’s of een text ad met een landingspagina over een airco kopen of huren. Omdat Thomas al in een doelgroep viel op het moment dat hij jouw blog las, kun je hem ook alvast retargeten via bijvoorbeeld social of display ads op Google.  

Do fase – De aankoop

Op basis van de informatie die Thomas heeft gelezen in de think fase heeft hij besloten wat hij wil. Hij is nu in de ‘do fase’ beland. Hij wil een airco kopen en hij weet zelfs al welk merk hij wil. Thomas zal dus zeer gericht op zoek gaan naar het type airco dat hij wil kopen. Hij heeft dus een transactionele zoekintentie. Hij zoekt op Google met zoekopdrachten zoals ‘airco kopen’, ‘airco kopen merk x’ en gaat ook naar Bol.com en struint alle vergelijkingssites af op zoek naar de beste aanbieder. Elke keer weer komt jouw bedrijf naar boven en daarbij ben jij ook nog eens de goedkoopste en de snelste leverancier van precies de airco die hij wil kopen. Thomas aarzelt daarom niet langer en besluit een offerte aan te vragen. 

Care fase – Loyaliteit

Thomas heeft de airco gekocht en geniet inmiddels van zijn heerlijk koele huis. Niet veel later krijgt hij een mailtje met daarin de vraag wat hij van de airco vindt en of hij een review wil achterlaten. Hij is er zo tevreden mee dat hij besluit een goede review achter te laten. In ruil voor deze review krijgt hij ook nog eens korting op het onderhoudsabonnement wat hem wordt aangeboden. Dit vindt hij zo te gek dat hij besluit zijn vrienden erover te vertellen.  

Zichtbaarheid en de juiste content is key voor een goede customer journey

Het voorbeeld van Thomas is een voorbeeld van hoe je door middel van een goed ingerichte marketing funnel, de klant uiteindelijk kan overhalen tot een aankoop te doen. Naast het voorbeeld van Thomas, geldt dit bijna voor iedere sector. Aan de hand van een goede marketing funnel waarbij je de klant voorziet van de juiste content op het juiste moment, kun je het maximale rendement uit jouw marketingstrategie halen. 

Wil jij ook het maximale rendement uit jouw marketingbudget halen?

Blijf jij maar bezig met verschillende kanalen en budgetten, en zit er geen duidelijke lijn in jouw online-marketingmix? Neem dan contact met ons op voor een gratis adviesgesprek. Wij helpen je graag verder bij het bepalen van jouw customer journey. 

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button