De social media feiten

Online Bazen > Blog > Social media > Facebook > Social media gebruik in Nederland; de feiten
Social media heldSocial media held

Social media gebruik in Nederland; de feiten

De invloed van Social media op ons dagelijks leven neemt steeds verder toe, maar welke platformen zijn er nu eigenlijk en hoe kun je als organisatie deze het beste inzetten? Dat zijn vragen die belangrijk zijn bij het gebruik van Social media als informatievoorziening voor de consument. In dit artikel in ga ik in op de feiten.

9 op de 10 Nederlanders zijn op dit moment actief op Social media. Er zijn inmiddels tientallen Social media platforms te noemen, maar in dit artikel wordt er ingezoomd op de platformen; Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en Snapchat. Elk Social media platform is uniek. Welk platform je als organisatie het beste kunt gebruiken hangt uiteraard af van de doelgroep die je wil bereiken en de informatie die je wil overbrengen.

Social media gebruik

* Onderzoek van Newcom Research

Facebook

Facebook is in 2016 nog steeds het grootste platform, met 9,6 miljoen gebruikers in Nederland. De stijging komt vooral door het groeiend gebruik onder 65 plussers en dan met name ouderen ouder dan 80 jaar. Onder jongere doelgroepen heeft Facebook op dit moment haar groeipotentieel bereikt. Facebook heeft een hoge sociale factor. Het wordt vaak als tijdverdrijf gebruikt, maar ook om iets met andere te delen en in contact te blijven.

LinkedIn

Het aantal LinkedIn gebruikers is in 2016 gestegen naar 4,2 miljoen, terwijl het aantal dagelijkse gebruikers daalde, met name bij de 40 plussers. Dit heeft er vooral mee te maken dat het zakelijke netwerk steeds meer elementen van een sociaal netwerk krijgt. Volgens consumenten is LinkedIn een platform waar ze nuttige en geloofwaardige informatie vandaan halen en waardoor ze up-to-date blijven over het laatste nieuws.

Instagram

Het gebruik van Instagram blijft stijgen. Begin 2016 heeft Instagram 992.000 dagelijkse gebruikers. De app wordt vooral gebruikt door jongeren tussen de 20 en 39 jaar. Net zoals Facebook wordt Instagram vaak gebruikt als tijdverdrijf. Instagram maakt mensen vrolijk en zorgt voor ontspanning, zo blijkt uit onderzoek.

Pinterest

Op dit moment zijn er ongeveer 2 miljoen Nederlanders die ‘pinnen’. De doelgroep van Pinterest is ouder dan de doelgroep van Instagram en Snapchat. Het wordt veel door 20- tot 39-jarigen gebruikt, als ook door 40- tot 64-jarigen. Pinterest zorgt ervoor dat mensen enthousiast of nieuwsgierig worden. Het gebruik van Pinterest zorgt ervoor dat consumenten bruikbare ideeën, tips en adviezen opdoen.

Snapchat

In totaal zijn 56% van de Nederlandse jongeren actief op Snapchat. Snapchat is het meest ontspannende platform. Daarnaast is de sociale interactie enorm. Snapchat wint op het gebied van empowerment, de mate waarin consumenten ervaren dat het ze een stem geeft.

Er zijn een aantal trends waar te nemen op het gebied van Social media. Het gebruik van video’s, afbeeldingen en infographics in een bericht zorgen ervoor dat consumenten meer betrokken worden bij een product of dienst. Daarnaast zijn de ‘live streaming video’s’ een belangrijke doorbraak in 2015. Snapchat is hier een goed voorbeeld van doordat alles op het moment zelf wordt vastgelegd. Op deze manier is de interactie en betrokkenheid met de consument groot. Het wordt als organisatie steeds belangrijker om een verhaal te vertellen gedurende een langere periode. Naast het vertellen over je product of dienst is het van belang om bijvoorbeeld over de cultuur van de organisatie te schrijven of de achterliggende gedachte van het ontwikkelen van een product. Op die manier kan er een band worden opgebouwd met de consument.

Het spreekt voor zich dat je als organisatie niet meer om het gebruik van Social media heen kunt. Het is belangrijk om de strategie die je als organisatie nastreeft door te voeren in de berichten die je op een van de Social media platforms verspreid. Welk Social media platform je gebruikt hangt af van de informatie die je wil verspreiden en de doelgroep die je wil bereiken.

Wij zijn benieuwd: welke social media platforms zet jij nu in, en wat is daar de reden van?

 

mm

Door 36

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.