Online Marketing Case: Social Media met als doel leadgeneratie & community building

door | jan 30, 2020 | Case Studies, Content marketing, Over Online Bazen, SEA, Social media

Candela Medical is wereldwijd bekend om de productie van ‘Energy Based Devices’.  Dit zijn voornamelijk lasers die voor dermatologische doeleinden worden gebruikt zoals: tattoo-, haar en rimpelverwijdering. Candela Medical EMEA is onderdeel van Candela Medical en richt zich op de markten Europa, Midden-Oosten en Afrika. Sinds een half jaar heeft Online Bazen de volledige social media strategie van Candela Medical EMEA uit handen genomen. In deze online marketing case lees je meer over de werkwijze van Online Bazen, de resultaten en de toekomstplannen van de samenwerking. 

Begin dit jaar zijn wij in contact gekomen met Samantha, Digital Marketing Manager van Candela Medical EMEA. Voordat wij begonnen aan de samenwerking met Candela Medical hadden zij nog geen social media kanalen specifiek gericht op Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De organisatie kwam met een concreet vraagstuk bij ons: “Hoe kunnen wij onze social media kanalen inrichten, wat is hiervoor de beste strategie en hoe kunnen wij relevante leads genereren?” 

Content Strategie

In de beginfase was het belangrijkste onderdeel van de strategie om de social kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn & Twitter) op te stellen en deze te vullen met relevante content die aansluit bij Candela. Het is namelijk zeer belangrijk dat de social kanalen een professionele uitstraling hebben alvorens je gaat adverteren op deze kanalen. Wanneer socials niet optimaal ingericht zijn kan dit namelijk negatieve gevolgen hebben voor de conversie van jouw advertenties en kan dit tevens de professionaliteit in het geding brengen.

Candela heeft drie kernwaarden: Wetenschap, resultaat en vertrouwen. Deze waarden zijn gebruikt als de basis van de contentstrategie. Het is namelijk van belang voor Candela dat al hun marketinguitingen een associatie hebben met een van deze drie pijlers. Uniformiteit binnen de strategie was hierbij heel belangrijk. Elke social media post is door ons zorgvuldig samengesteld aan de hand van deze waarden. 

Nadat de basis stond zijn wij met Candela gaan kijken welke doelen ze wilden realiseren met de contentstrategie. De primaire doelgroep van Candela zijn dermatologen en artsen. Voor de organisatie is het bouwen van een community binnen deze doelgroep zeer belangrijk. Wij zijn content gaan inzitten waarbij community building centraal staat. Het grote voordeel was dat Candela over een bak aan user generated content beschikt. User Generated Content (UGC) wordt letterlijk vertaald met “gebruiker-gegenereerde inhoud”. Met andere woorden content die door dermatologen en artsen zelf is gemaakt. Dit is dus zeer relevante content voor ons om te delen. Met behulp van webinars die worden gegeven door dermatologen in samenwerking met Candela, before & after foto’s en video’s waarin artsen de apparaten gebruiken verstevigen wij het community gevoel. 

Social media-advertentiestrategie

Een ander belangrijk onderdeel van de samenwerking is het genereren van relevante leads die interesse hebben in de apparaten van Candela. Wij zijn begonnen met leadgeneratie nadat de socials gevuld waren met voldoende content.

Er worden op het moment verschillende campagnes op Facebook & LinkedIn gedraaid met als doel het werven van leads. In begin lag de focus vooral op het verzamelen van relevante data en inzichten. De primaire doelgroep van Candela is een zakelijke doelgroep die relatief moeilijk te bereiken is. Hoe bereik je nu dermatologen? Wat zijn advertenties die hen aanspreken? Dit waren de belangrijkste vragen waarop wij antwoord wilde krijgen om de juiste advertentiestrategie toe te passen. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen, want met de verzamelde data hebben wij nu een advertentie structuur staan waarmee we aan de lopende band leads genereren tegen zeer lage kosten.

Resultaten

De resultaten die wij voor Candela Medical behaald hebben zijn tweeledig. Enerzijds hebben wij erg goede resultaten behaald op het gebied van adverteren. Anderzijds zijn we mooie stappen aan het zetten op het gebied van organisch bereik.

Advertenties

Met behulp van Social media avertenties hebben wij al meer dan 170 relevante leads voor Candela Medical EMEA verzameld. In de afgelopen 8 weken met een advertentiebudget van €366,-, hebben we 45 leads verzameld. Dit komt uit op een CPL (Cost Per Lead) van €7,48. Een uitstekend resultaat binnen deze branche. Helemaal als je je bedenkt dat de aanschafwaarde van een product van Candela gemiddeld gezien boven de €40.000 ligt. Een resultaat waar wij uitermate trots op zijn!

Organisch bereik

In relatief korte tijd hebben wij een heel mooi organisch bereik gecreëerd voor Candela. Binnen 5 maanden tijd hebben wij met minimale inzet van advertenties, 3000+ volgers gekregen op de vier social media accounts. Een heel mooi resultaat als je bedenkt dat we vrijwel geen budget hebben vrijgesteld voor het opbouwen van het organische bereik op social media en dit dus op een organische manier is gegroeid. 

Toekomstplannen

Samantha, Digital Marketing Manager Candela Medical EMEA, is zeer tevreden over de samenwerking met Online Bazen. 

“Ik heb veel samengewerkt met mensen in Digitaal Marketing. Waar ik vaak tegenaan liep is dat een bedrijf bijvoorbeeld veel ervaring heeft met paid media, maar weer minder kennis heeft op andere gebieden, zoals design, ‘Analytics’ en conversie. Het prettige van de samenwerking met Chelsea en Brian van Online Bazen is dat zij wél deze brede kennis bezitten dan ook aan veel punten tegelijk denken en steeds weer met creatieve ideeën komen om nog betere resultaten voor ons te boeken!”

Samen zijn we nu aan het ontdekken hoe we onze samenwerking verder kunnen optimaliseren. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een ‘Social Media Toolkit’ voor artsen en specialisten die een nieuw apparaat bij Candela hebben aangeschaft. Hierin zijn zes templates te vinden, gemaakt door Online Bazen, die de klanten meteen kunnen posten op hun social media kanalen. Daarnaast zijn de nieuwste richtlijnen, adviezen en tips & tricks omtrent social media hierin te vinden.

Ook zijn we aan het kijken hoe wij Google Display Advertising kunnen inzetten voor Candela Medical EMEA. Een mooie kans om onze kwaliteiten nogmaals te laten zien! Wij kijken uit naar het verdere verloop van de samenwerking. Bedankt, Samantha en collega’s! 

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button