De grootste bedreiging van content marketing is content. 90% van alle content is slecht, er is te veel te vinden wat simpelweg niet goed genoeg is. Iedereen maakt over het algemeen meer slechte content dan goede, zegt Doug Kessler. Hij sprak hierover tijdens het Content Marketing Fast Forward – Europe Edition Congres over content marketing. De belangrijke vraag luidt; hoe kunnen we het percentage slechte content verlagen?
-
Stel hoge verwachtingen
De meeste mensen zetten voor zichzelf een laag doel waardoor veel content al mislukt. Geweldig is uiteindelijk beter dan goed. Ga dus ook voor het hoogst haalbare! Zorg ervoor dat het middelmatige vermeden wordt en alleen het beste overblijft.
-
Begrijp je persona’s
Breng in kaart wat je doelgroep is zodat je daarop kunt inhaken. Maak voor jouw doelgroep persona’s aan zodat er een aantal typerende gebruikers kunnen worden gedefinieerd. Een persona wordt onder andere omschreven aan de hand van demografische kenmerken, behoeften, biografie en voorkeuren. Op die manier is het makkelijker om je in te leven in de doelgroep en dus betere content te maken.
-
Stel een team op
Stel een kleine groep mensen samen die verantwoordelijk zijn voor je content zodat niet alles eerst door een grote groep moet worden goedgekeurd. Dit werkt alleen maar nadelig omdat te veel mensen zich ermee bemoeien en is inefficiënt. Zorg ervoor dat iedereen in die kleine groep datgene uitvoert waar zij gespecialiseerd in zijn waardoor de kwaliteit van je content gewaarborgd blijft.
-
Probeer niet alles in alles te vertellen
Less is more is een bekende uitspraak. Volg de T-shirt regel, past de uiteindelijke boodschap die je wil overbrengen op een T-shirt dan ben je goed bezig. Is dit meer dan ben je waarschijnlijk meer aan het vertellen dan noodzakelijk is. Een goede korte boodschap komt beter over dan een ellelang verhaal over zaken die waarschijnlijk niet zo veel met het onderwerp te maken hebben. Kies één geweldige feature en maak daar iets geweldigs van.
-
Gebruik je Sweet spot
Blijf in je sweet spot. Jouw sweet spot is de overloop tussen datgene waar jij het meeste over weet en datgene wat prospects het belangrijkste vinden. Probeer dat gebied te bezitten.
-
Werk hard
Werk harder, sta eerder op, doe net wat meer dan je eerst deed. Maak niet nog een blogpost, maar probeer dé blogpost te maken waar iedereen over spreekt. Probeer jezelf telkens te overtreffen!
-
Vertel de waarheid
Het heeft geen zin om dingen mooier te maken dan ze zijn. Door je slechtste attributen te benadrukken en eerlijk te blijven over de dingen die je aanbiedt wek je vertrouwen bij je prospects en zullen ze sneller geneigd zijn zaken met je te doen. Eerlijkheid duurt uiteindelijk het langst.
-
Ben en blijf eerlijk
Ben hard op een aardige manier. Sommige mensen zijn gewoonweg niet gemaakt voor het maken van content marketing. Behoudt de mensen die talent hebben in het maken van content marketing en laat de mensen los die er gewoonweg niet goed in zijn.
Een goed content merk is een merk dat bekend staat om het maken van intelligente, nuttige en entertainende content. Wij staan achter de mening van Doug en vinden de volgende vijf principes belangrijk bij het maken van goede content:
-
Verplaats jezelf in de klant
Alles begint bij het analyseren van de klant, breng zijn uitdagingen, behoeften, vooroordelen en zorgen in kaart. Zodat het duidelijk wordt of jouw content daarop aan sluit.
-
Ben zelfverzekerd
Zorg ervoor dat de dingen die je beter begrijpt dan wie dan ook kruisen met de dingen die je prospects belangrijk vinden, the sweet spot. Dit is jouw gebied, bezit dit gebied!
-
Ben productief
Content marketing is vergelijkbaar met een marathon en is dus geen sprint. Het is een langdurig proces waar veel tijd en energie in gestoken dient te worden voor er daadwerkelijk resultaat waarneembaar is. Blijf productief en heb geduld, de beste dingen kosten tijd.
-
Ben gepassioneerd
Als jij er niks om geeft waarom zou iemand anders dat dan wel doen? Blijf gepassioneerd in wat je doet dan is dit ook terug te zien in de content die je plaatst.
-
Ben hard voor jezelf
Zorg ervoor dat je hard blijft werken voor datgene dat je wil overbrengen, alleen op die manier zal het daadwerkelijk succesvol zijn. Blijf jezelf pushen om alleen het beste neer te zetten.
Kortom bedenk altijd voor wie je je content maakt, jij maakt wat je publiek wil lezen. Ga voor de homerun, middelmatige content is er al genoeg. Een combinatie van geduld, doorzettingsvermogen en ambitie zorgen uiteindelijk voor succes!