Jetske en Hein aan het werk

Periode: Doorlopend

Eind 2021 is Online Bazen gestart met de online marketing uitvoer voor Brabant Bouwt (voorheen Brabant Bouwgroep). Brabant Bouwt is een allround bouwbedrijf uit Den Bosch dat zich richt op particulieren en grote ondernemingen in de driehoek Den Bosch, Tilburg en Eindhoven. Doordat zij jarenlange ervaring hebben in de bouw, beschikken zij het voordeel van een zeer groot netwerk van vaste, goed opgeleide en gedreven onderaannemers. Hierdoor kunnen zij volledige projecten binnen een periode van 3 maanden van A tot Z begeleiden en uitvoeren. In deze case lees je hoe we in een korte tijd de doelstellingen van Brabant Bouwt hebben behaald. We nemen je graag mee in deze fijne samenwerking.

Situatie en behoefte

Online Bazen is midden 2021 in gesprek gegaan met Brabant Bouwt over de mogelijkheden van online marketing. Hun behoefte lag bij het genereren van meer leads en het groeien door middel van online marketing. Aan de hand van deze doelstellingen zijn we ons gaan richten op de omnichannel strategie.

  • Meer leads genereren
  • Op korte termijn meer aanvragen krijgen

Gekozen strategie

Stap 1: Online Marketing Strategie

De oude website van Brabant Bouwt was niet geoptimaliseerd voor SEO en conversie. Voor onze samenwerking maakten Brabant Bouwt wel al gebruik van Google Ads, maar hadden zij geen inzicht in de resultaten. Door het opstellen van KPI’s en het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek, hebben we relevante landingspagina’s aangemaakt die geoptimaliseerd zijn voor SEO en gericht zijn op conversie, in het geval van Brabant Bouwt een offerte. Na een langere tijd kan dit zorgen voor ‘gratis’ aanvragen. We gebruiken een call tracking software die alle telefonische aanvragen bijhoudt. Aan de hand van deze cijfers kunnen we leads achterhalen en matchen met facturen, waardoor er een compleet beeld ontstaat van de daadwerkelijke opbrengsten van de online marketing strategie.

Stap 2: Uitvoer strategie

Online Bazen heeft de omnichannel strategie opgezet voor Brabant Bouwt. De omnichannel strategie wordt mede gebruikt om klanten een soepele ervaring op verschillende kanalen te bieden. Door deze strategie te gebruiken, plaats je je merk meer op de voorgrond en valt het kanaal dat wordt gebruikt minder op.

Allereerst hebben we het website ontwerp aangepast naar een strakke, duidelijke en conversiegerichte website. Hierbij zorgen we ervoor dat de pagina’s de bezoeker zo goed mogelijk sturen tot een conversie. In het geval van Brabant Bouwt, een offerte. We kijken onder andere naar de opzet van een pagina en zetten opvallende call-to-actions in.

De tweede stap was het realiseren van een nieuwe structuur van de website met relevante landingspagina’s. Aan de hand van een onderzoek hebben we gekeken naar relevante zoekwoorden die voor Brabant Bouwt interessant zijn. Dit onderzoek is de basis van de nieuwe websitestructuur en landingspagina’s.

De derde stap was het aanmaken van landingspagina’s met relevante content. Uit het zoekwoordenonderzoek is gebleken dat er veel wordt gezocht op zoekwoorden als huis bouwen, verbouwing (aanbouw, uitbouw), renovatie en hieraan verwante zoektermen. Daarnaast is er een hoog zoekvolume op dakkapel plaatsen, nieuwbouw en utiliteitsbouw. Deze resultaten zijn de basis voor de nieuwe websitestructuur en bepalen welke landingspagina’s we aanmaken. Dit zie je onder andere terug in de dienstenpagina’s.

Naast SEO optimalisatie hebben we tijdelijk SEA ingezet om de dienstenpagina’s, verbouwingen, bouw van woningen en dakwerken / dakkapellen, onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Dit hebben we gedaan door middel van het Google Search netwerk. Omdat we targeten op zoekwoorden, bereiken we direct de mensen die op zoek zijn naar een specifieke dienst. Met behulp van tools zoals SEMrush en de Google zoekwoordplanner zijn we op zoek gegaan naar relevante zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de diensten die Brabant Bouwt aanbiedt. Op basis van historische data en verschillende variabelen zoals zoekvolume, CPC’s, CTR en conversiepercentage hebben we voorspeld hoeveel het kan opleveren en welke budgetten er nodig zijn. Bovendien sta je direct bovenaan in Google en dus krijg je gegarandeerd direct bezoekers op je website. Daarnaast kunnen we de mensen die nog geen contact op hebben genomen, opnieuw benaderen (retargeten) via het Google Display netwerk.

Om de retargeting nog optimaler in te zetten hebben we tijdelijk een retargeting campagne voor Facebook en Instagram opgezet. Hierdoor komt Brabant Bouwt opnieuw in beeld bij de mensen die nog geen contact op hebben genomen.

Stap 3: Hoogtepunten

We hebben helaas geen inzicht in de cijfers van Brabant Bouwt van vóór onze samenwerking. We kunnen wél met trots zeggen dat Brabant Bouwt door onze SEO-strategie bij ruim 20 relevante zoekwoorden op positie nummer 1 staat. Het aantal sessies naar de website uit Google Mijn Bedrijf zijn gestegen met ruim 138%. Daarnaast zien we zien door de conversie optimalisatie, het gebruik van Google ads en de retargeting campagne een stijging in conversiepercentage van 2,30% naar 12,55%.

Resultaten

3 naar 91

Van gemiddeld 3 conversies per maand naar gemiddeld 91 conversies

Match!

Leads worden gematcht met facturen

20

Ruim 20 relevante zoekwoorden op positie 1 in Google

Benieuwd naar onze aanpak?

Ben jij benieuwd of Online Bazen voor jou dergelijk verschil kan gaan realiseren? Neem dan contact op met onze specialisten. Vanuit strategisch oogpunt kijken wij graag naar jouw doelen.
Call Now Button